Satsuki
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
(y)
Men det finns inget som heter För mycket koriander :rofl:
Jo! Det smakar som farmors tvål luktade :sick:
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
P
gammeldags vis..
havregrynsgröt..
kokt på hemsilad komjölk.
serveras med antingen lite lingon eller kanel och socker..

äldsta sonen vill ha kanel och socker..
De övriga sylt..
Jag inget eller råa lingon...
 
  • Havregrynsgröt kokad på komjölk i svart kastrull med slev.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Maskintok skrev:
gammeldags vis..
havregrynsgröt..
kokt på hemsilad komjölk.
serveras med antingen lite lingon eller kanel och socker..

äldsta sonen vill ha kanel och socker..
De övriga sylt..
Jag inget eller råa lingon...
Jag och sonen äter gröt gjord på lika delar havregryn och rågflingor. Blir matigare så. Med hemgjord sylt till (svarta vinbär, röda vinbär och rabarber)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Här orkar nog många föräldrar inte vänja ungarna utan tar den lättaste utvägen med något fungerande. Trist men ändå kanske lite begripligt. Det brukar ju oftast "gå till sig" när barnen växer upp och själva blir nyfikna.
Det är nog inte alltid bara det.
Själv var jag oerhört kinkig med mat, och hade ett otroligt smalt register, och det var först när jag kommit uppåt 30-årsåldern som jag började resan med att prova smaker och råvaror.
Jag har funderat en del på varför, och jag har fått för mig att hemma, när jag var liten, så utkämpades kampen runt maten, jag är inte säker, men men ..

Så med egna barn bestämde jag mig för att inte föra någon kamp vid matbordet, men väl erbjuda och uppmuntra att prova.
Det gick bra i några år, sen blev det som åts allt mer smalt och ensidigt under några år (och det var nog ungefär då som traditionerna etablerades), men se, nu har det börjat gå allt bättre i matfrågan de senaste åren. Öppenheten är större. Men traditionerna finns dock fortfarande kvar.

Men hursom, jag har inga käpphästar och saknar pekpinnar. Alla familjer navigerar genom denna fråga på bästa sätt med de förutsättningar man har.
Jag är absolut inte helt nöjd med mig/oss, men det har åtminstone funkat halvhyfsat.
 
  • Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För att återgå till mat. Jag skulle vara tjock som en tunna om jag åt alla era rätter med grädde, smör, ost, creme fraiche mm....

Är det verkligen någon som äter så nu förtiden? (Undantag för riktiga kroppsarbetare.)
Man blir ju mättare på den typen av mat och står sig längre..

Jag äter gärna så, men måste se till att få in "andra typer av måltider" om jag ska orka på gymmet och bygga styrka på det sättet jag önskar..
För tyvärr ger inte fett och protein den typen av lätt tillgänglig energi som man behöver vid hård, kortvarig fysisk ansträngning..

När man jobbar tungt fysiskt (för då tar man ju sällan ut sig till max under ett begränsat tidsperspektiv) är det däremot lättare att ha full energi hela dagen med den typen av mat (eftersom den fyller på de djupa reserverna bättre)
 
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Nu vet du inte att du förolämpar en son till professionella tomat- och gurkodlare.

Men huvudsaken är de är goda och passar bra. Och så har ju tomaten lykopen.

Igår åt jag kyckligen som lämnat över tillsammans med två broccolihuvuden som jag ångkokat och sen lägt smält smör på.
Tomat har jag väldigt gärna till väldigt många maträtter (eller med ost på frukostmacka t.ex)
Och även tomat i alla möjliga former, tomatpuré är ju en bra naturlig smakförstärkare.

Men gurka tycker jag är rätt menlöst, på alla vis.
 
Kryddgurka som är så gott på smörgåsar eller burgare. Ena sonen har pippi på det, köper vi en såndär stor 4 liters konserv är den slut om några dar om vi inte stoppar honom.

6410840055063.jpg
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tomat har jag väldigt gärna till väldigt många maträtter (eller med ost på frukostmacka t.ex)
Och även tomat i alla möjliga former, tomatpuré är ju en bra naturlig smakförstärkare.

Men gurka tycker jag är rätt menlöst, på alla vis.
gurka går bra till tzatziki..
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Kryddgurka som är så gott på smörgåsar eller burgare. Ena sonen har pippi på det, köper vi en såndär stor 4 liters konserv är den slut om några dar om vi inte stoppar honom.

[bild]
ättiksgurka, saltgurka, bostongurka mm.
jättegoda grejer..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är klart, till Tzatziki måste man ju ha gurka.

Och för att knyta an till trådens ämne.
Inför varma sköna lediga sommardagar kan jag röra ihop en hink med tzatziki, och sen bara käka med baguette, rött vin och ev, men inte nödvändigt, något lite tillbehör kanske lite chark och eller grönsak, som lunch eller middag.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En hamburgare är ett specialfall av sandwich. Det finns många typer av sandwichar, dvs två bröd med någon slags fyllning mellan.
Jag kallar det pannbiff i småfranska
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är klart, till Tzatziki måste man ju ha gurka.

Och för att knyta an till trådens ämne.
Inför varma sköna lediga sommardagar kan jag röra ihop en hink med tzatziki, och sen bara käka med baguette, rött vin och ev, men inte nödvändigt, något lite tillbehör kanske lite chark och eller grönsak, som lunch eller middag.
provat med zucchini?
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
ättiksgurka, saltgurka, bostongurka mm.
jättegoda grejer..
Inget av det gillar jag.
Jag har insett att mina smaklökar inte gillar inläggningssyran.
Jag bråkar ner någon enstaka sillbit varje gång det finns inlagd sill, jag tänker att om jag kämpar tillräckligt länge så kanske jag plötsligt gillar det ...
Jag gillar inte inlagd gurka och allt annat med vinäger, ättikssyra-smaker.
Jag gillar inte tabasco, för mycket vinägersmak, men däremot älskar jag alla möjliga andra starka chili-såser.

Osv osv, men jag har insett att den gemensamma nämnaren är denna syrade smak.

Men som sagt, jag arbetar lite på det, vilket år som helst kanske jag gillar inlagd sill ...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inget av det gillar jag.
Jag har insett att mina smaklökar inte gillar inläggningssyran.
Jag bråkar ner någon enstaka sillbit varje gång det finns inlagd sill, jag tänker att om jag kämpar tillräckligt länge så kanske jag plötsligt gillar det ...
Jag gillar inte inlagd gurka och allt annat med vinäger, ättikssyra-smaker.
Jag gillar inte tabasco, för mycket vinägersmak, men däremot älskar jag alla möjliga andra starka chili-såser.

Osv osv, men jag har insett att den gemensamma nämnaren är denna syrade smak.

Men som sagt, jag arbetar lite på det, vilket år som helst kanske jag gillar inlagd sill ...
hmm
Jag har brukat köra färdig inlagd sill och sedan struntat i inläggning av ättika till de som gillar sill men inte ättika..

En sill som är omtyckt är tomatsill.
med lite chillihetta..
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
provat med zucchini?
Den ska man ha på grillen ju, eller i het grillpanna så man får fina stekränder.
Skiva zucchini/squash i 5-8mm tjocka skivor, på med olivolja, salt och en doft med nymald svartpeppar, sen grilla, mums.

F.ö, vad är skillnaden mellan zucchini och squash?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.