1 423 060 läst ·
17 809 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Jag och sonen äter gröt gjord på lika delar havregryn och rågflingor. Blir matigare så. Med hemgjord sylt till (svarta vinbär, röda vinbär och rabarber)Maskintok skrev:
Det är nog inte alltid bara det.Alfredo skrev:
Själv var jag oerhört kinkig med mat, och hade ett otroligt smalt register, och det var först när jag kommit uppåt 30-årsåldern som jag började resan med att prova smaker och råvaror.
Jag har funderat en del på varför, och jag har fått för mig att hemma, när jag var liten, så utkämpades kampen runt maten, jag är inte säker, men men ..
Så med egna barn bestämde jag mig för att inte föra någon kamp vid matbordet, men väl erbjuda och uppmuntra att prova.
Det gick bra i några år, sen blev det som åts allt mer smalt och ensidigt under några år (och det var nog ungefär då som traditionerna etablerades), men se, nu har det börjat gå allt bättre i matfrågan de senaste åren. Öppenheten är större. Men traditionerna finns dock fortfarande kvar.
Men hursom, jag har inga käpphästar och saknar pekpinnar. Alla familjer navigerar genom denna fråga på bästa sätt med de förutsättningar man har.
Jag är absolut inte helt nöjd med mig/oss, men det har åtminstone funkat halvhyfsat.
Man blir ju mättare på den typen av mat och står sig längre..Hemmakatten skrev:
Jag äter gärna så, men måste se till att få in "andra typer av måltider" om jag ska orka på gymmet och bygga styrka på det sättet jag önskar..
För tyvärr ger inte fett och protein den typen av lätt tillgänglig energi som man behöver vid hård, kortvarig fysisk ansträngning..
När man jobbar tungt fysiskt (för då tar man ju sällan ut sig till max under ett begränsat tidsperspektiv) är det däremot lättare att ha full energi hela dagen med den typen av mat (eftersom den fyller på de djupa reserverna bättre)
Tomat har jag väldigt gärna till väldigt många maträtter (eller med ost på frukostmacka t.ex)DennisCA skrev:
Och även tomat i alla möjliga former, tomatpuré är ju en bra naturlig smakförstärkare.
Men gurka tycker jag är rätt menlöst, på alla vis.
Ja det är klart, till Tzatziki måste man ju ha gurka.
Och för att knyta an till trådens ämne.
Inför varma sköna lediga sommardagar kan jag röra ihop en hink med tzatziki, och sen bara käka med baguette, rött vin och ev, men inte nödvändigt, något lite tillbehör kanske lite chark och eller grönsak, som lunch eller middag.
Och för att knyta an till trådens ämne.
Inför varma sköna lediga sommardagar kan jag röra ihop en hink med tzatziki, och sen bara käka med baguette, rött vin och ev, men inte nödvändigt, något lite tillbehör kanske lite chark och eller grönsak, som lunch eller middag.
provat med zucchini?Mikael_L skrev:
Ja det är klart, till Tzatziki måste man ju ha gurka.
Och för att knyta an till trådens ämne.
Inför varma sköna lediga sommardagar kan jag röra ihop en hink med tzatziki, och sen bara käka med baguette, rött vin och ev, men inte nödvändigt, något lite tillbehör kanske lite chark och eller grönsak, som lunch eller middag.
Inget av det gillar jag.Maskintok skrev:
Jag har insett att mina smaklökar inte gillar inläggningssyran.
Jag bråkar ner någon enstaka sillbit varje gång det finns inlagd sill, jag tänker att om jag kämpar tillräckligt länge så kanske jag plötsligt gillar det ...
Jag gillar inte inlagd gurka och allt annat med vinäger, ättikssyra-smaker.
Jag gillar inte tabasco, för mycket vinägersmak, men däremot älskar jag alla möjliga andra starka chili-såser.
Osv osv, men jag har insett att den gemensamma nämnaren är denna syrade smak.
Men som sagt, jag arbetar lite på det, vilket år som helst kanske jag gillar inlagd sill ...
hmmMikael_L skrev:
Inget av det gillar jag.
Jag har insett att mina smaklökar inte gillar inläggningssyran.
Jag bråkar ner någon enstaka sillbit varje gång det finns inlagd sill, jag tänker att om jag kämpar tillräckligt länge så kanske jag plötsligt gillar det ...
Jag gillar inte inlagd gurka och allt annat med vinäger, ättikssyra-smaker.
Jag gillar inte tabasco, för mycket vinägersmak, men däremot älskar jag alla möjliga andra starka chili-såser.
Osv osv, men jag har insett att den gemensamma nämnaren är denna syrade smak.
Men som sagt, jag arbetar lite på det, vilket år som helst kanske jag gillar inlagd sill ...
Jag har brukat köra färdig inlagd sill och sedan struntat i inläggning av ättika till de som gillar sill men inte ättika..
En sill som är omtyckt är tomatsill.
med lite chillihetta..

