Magnus Filip skrev:
svensk mat när den är som bäst. Får man fråga vad rätten kostar?
Sådana här ställen kryllar det inte av runt omkring Gbg. Måste vara Stockholm eller?
Stockholm. Italiensk fusion. 175 kronor för Antipasto och varmrätt. 200 kronor för vinpaket
 
Färgglad kycklingsallad med tomater, ost och salladsdressing på en blå tallrik mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Firade återkomsten av smaksinnet med en kycklingsallad :giggle:
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
För de allra flesta är det så ja, men visst finns det undantag.
[länk]
Antar att alla har någon gång gått igenom den perioden någon gång. Kanske lite nedstämd någon gång pga av något så beter man sig annorlunda ett tag.

att det skall vara så nödvändigt för läkarna att sätta in vanligt folk i olika fack med någon kod till? Det finns ingen människa som är den andra lik, om man tänker efter. Tydligen finns inte ADHD alls, utan det skall vara en läkemdelsfirma som har hittat på det för att sälja sin medicin. Ur min synvinkel: alla vet ju att vissa barn är krångligare än andra och vissa förblir krångliga livet ut.
ARFID har de kommit på och fiskar säkert en massa forskningspengar för det.
Eller varför inte hjälpa var och en utefter respektive behov istället?

Läste här på forumet tror jag, något väldigt tänkvärt, för ett tag sedan.
Förr var man antingen sjuk eller så var man frisk, punkt slut.
Då fanns inte det där psykologiska.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du skojar om att skala bort skalet. Men det finns de som läser detta och gör verklighet av det
Jag är mer orolig för att någon extrapolerar dina skämt och förstör tänderna när de ger sig på oskalade kokosnötter. :cry:
 
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det är fredag så det bli nog spenatpaj med chèvre.

Detta är mitt första inlägg i tråden så jag slänger in några bilder från senaste sju dagarnas middagar...

Tillagad fiskfilé med hackade örter på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt över en måltid med saffransris, tärnad pumpa, sallad och fiskpinnar serverad på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyllda röda paprikor med ost gratinerade i ugnstålig form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Juicy hamburgare med smält ost och gröna blad mellan rostade brödhalvor på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kryddrostad potatis i ugnsform och kokt fisk med morotsbitar på vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
att det skall vara så nödvändigt för läkarna att sätta in vanligt folk i olika fack med någon kod till? Det finns ingen människa som är den andra lik, om man tänker efter. Tydligen finns inte ADHD alls, utan det skall vara en läkemdelsfirma som har hittat på det för att sälja sin medicin. Ur min synvinkel: alla vet ju att vissa barn är krångligare än andra och vissa förblir krångliga livet ut.
ADHD existerar och är på riktigt. Jag vet flera som först i vuxen ålder fått ADHD diagnos och medicin och först då blivit till normala människor, jag vet en som är bitter och arg det tog så länge för honom att komma igång med livet. Han avfärdades alltid som krånglig som yngre, det var ju roligt för honom och hans självförtroende.

Och mina egna barn har ADHD och behöver specialhjälp i skolan och medicinen fick dom i höstas och det har gjort sån skillnad i skolan. Skulle vi tyckt och tänkt som dig hade vi lika gärna kunna get upp nu för dom skulle aldrig fått ett ordentlgt liv eller klarat skolan ens med assistens.
 
  • Gilla
  • Älska
Tryet och 11 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
glömde svara på det om mjölken.

mjölken jag köper kommer från bondgården.
Den är mjölkad på morgonen.
Och jag silar av grädden själv.
Sedan så värmer jag upp den och kyler ner den.
Jag köper av bonden ca 50 l mjölk åt gången.
betalar 10 kr per l rakt ner i fickan.

Då har jag rejält med grädde.
av den gör jag smör.
Och jag har gjort egen ost emellanåt.
rasen på kossorna är fjällko.. Så det blir en lite extra fet mjölk.
Sån mjölk växte jag också upp på :cool:

Köper fortfarande från samma gård men färdigförpackad numer och till ett vansinnigt pris på 32kr/l :oops:

_4u80HejGmRZa8VxXD0dxWOHZRJuTNmPw0uISdJM7P7dEZ9LhlF8gQpsxvEHr8It7tIDyF4xzgHipNlLpyNFmGfWxHFa3C-xWaupAPUXX4_gMZKGrFr6GqeG5cK-wgYEnAGViYQ5q0dqXmlmK2PeHajD2b_bITyX699SbAlugRYLR5gv78-1leg7KXg0pf39NlcmpAtxqlyihCd1MnhfnE31Xn4Z2AO82djzZIbBnAhM-niJ368plKnN7XxX5ilXdfCmfVWMH3yQ60XFdGd-fdUi1lB7lxAWHIVi4jxtoFcF_CTvBTzOyf9LWfHgyFTyqZPSKyVK6HZnyG038fXujLadr8jIoKXGhoNNWHzVY0MXVvsgYAjs8Hi286iVfRnOSOV7GErUbGl-d4lu_Atyk_pyLq6Y87Ki_HcxtqL0ByZR6khgXNtQvy2sgC-OmHEHMmHmXhVeOeINKhMZxQWNSAurqgzTbnDJ5w92vUb0jfqGreT7Kc_n6C4qZV-K8mYvBzU9gnlUpRJr7nnJpUxM9veyd0-9gcQHDzQOsvZz4djCVMwIprSfs_f5kIOiPDK7ulCSn1qR93-_5qxjpNP5isJPeYnC1KGc6Xhpe0NH0CjK48BEULAVQlBQZTD7bbvrQ91nxzpjVRBJAhUV4ggEWYDjdHvbLvA8iCaI5lzF3iJPxGF3NzJEOt1XVp9lKNWi_SnHdlJZsZ969-DmnwJ5tBmU=w703-h938-no
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Yupp. Paj blir det.
Getosten skall tryckas till lite och nu in i ugnen så de får lite färg.

Ogräddad paj med getostbitar ovanpå ett lager av äggstanning, redo att gräddas i ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Fario Fario skrev:
Det är fredag så det bli nog spenatpaj med chèvre.

Detta är mitt första inlägg i tråden så jag slänger in några bilder från senaste sju dagarnas middagar...

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Är det egenfiskad lax på sista bilden?
 
Magnus Filip skrev:
Haha, festa på fredagen med Tacos. Får bara inte ihop kopplingen Tacos - festmat?? Kunde ju lika gärna vara varmkorv med bröd?
Sorry alla er som kör Tacos som festmat på fredagar. Ni gör som ni vill så klart. Men det går bara utanför mitt förstånd.

Ikväll skall vi ha som festmat hel fisk torsk, sej eller kolja. Helhalstrad i ugn. Någon typ av potatisrätt till. Skirat smör med pepparrot eller vit sås med pepparrot. Smörstekta grönsaker till och en sallad. Dryck DAB -öl eller ett tyskt vitt vin. Barnen får äppeljuice med mineralvatten i.

Hittar vi bra pris på räkor blir det baguette med räkor, dill och mayo till förrätt. Dryck - Sol (öl)

På lördag skall vi ha lammkotletter och något gott till.
Sol låter finsmakigt...;)(y)
Trevlig helg, här åts det tacos men det har likväl kunnat bli av tapas, kött, räkmacka, grillad kyckling. Ofta blir det nå lättlagat på fredagen och nåt med lite mer kärlek på lördagen.
Och du, man ska dricka det kan tycker eller gott, så jag retas bara, jag tycker en om en Falcon med plåtsmak till en überhumlig IPA.

Trevlig kväll. :beer:
 
Magnus Filip skrev:
Läste här på forumet tror jag, något väldigt tänkvärt, för ett tag sedan.
Förr var man antingen sjuk eller så var man frisk, punkt slut.
Då fanns inte det där psykologiska.
Det är skrämmande att det finns människor som fortfarande tror att det är sant.
Tyvärr gör den tron att människor, som redan mår dåligt, mår ännu sämre.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Skreitorskrygg från Melanders (säsong nu), sparris, bacon och hollandaise. Funkade!
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
P
Degbollar på bakplåt med potatis, en citron och en handtvålsflaska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

morgondagens...
dagens blev tacos...
med fisk, kyckling, kött, kiwi, ananas mm..
Ja det var helt valfritt..
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Är det egenfiskad lax på sista bilden?
Tyvärr inte. Och skall jag vara ärlig känner jag mig lite smutsig över att visa att vi äter odlad lax. Visst är det gott och enkelt och billigt men det är ju en skitindustri. Vi har dock minskat mängden vi äter ganska rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.