Violina Violina skrev:
Du vet att Sverige är liiiiiite större än Stockholm va?

Edit: Och "vägarna förbi Stockholm" är just det, vägarna FÖRBI Stockholm.. Aldrig att jag skulle stanna till där annat än om jag var absolut tvungen..
Se förbi ditt Stockholmshat och testa Sveriges bästa bageri istället

https://www.sthlmfood.com/artiklar-1/lillebrorsbageri

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Se förbi ditt Stockholmshat och testa Sveriges bästa bageri istället

[länk]
Inget Stockholmshat, däremot en stor motvilja mot "Stockholmssnobberi" och en stark övertygelse om att det finns betydligt bättre alternativ på mindre orter, med mer mänsklig prissättning.

Edit: Och googlar man på det så är det sällan någon guide utnämner ett bageri i Stockholm som "Sveriges bästa".. Enligt folkofolk.se ligger ju tom det (Sveriges bästa bageri alltså) i Växjö, min hemstad..

Så ta du och se förbi ditt landsbygdshat och uppblåsta Stockhomskärlek och våga dig ut i landet och testa lite erkänt bra föda istället..

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Jeppenedved och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker verkligen inte om "sveriges bästa" när det gäller mat, fik mm.
Allt är en smaksak. En del älskar någonting som andra verkligen spyr av.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Åsa Lund
Tillbaka till ämnet?
Hittade på nåt som visade sig vara jättegott, till kvällsmat idag. Stekta/brynta fläskkotletter som fick eftersteka färdigt under lock med grädde och skivade oliver. Fläskkotletter med olivsås alltså.
Serverades med färsk pasta och sallad. Mums!

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
AXS
Vill slå ett slag för frysta dumplings som snabbmat hemma.

Äts med ris, hyvlad morot som blandas med en av såserna och så majo med siracha. Idag även med lite edamamebönor.

Middag på 15 min. Barnen äter bra med!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Grillade revbensspjäll med pommes frites och vitlöksbröd på en serveringsbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Blodsoppen och 7 till
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tillbaka till ämnet?
Hittade på nåt som visade sig vara jättegott, till kvällsmat idag. Stekta/brynta fläskkotletter som fick eftersteka färdigt under lock med grädde och skivade oliver. Fläskkotletter med olivsås alltså.
Serverades med färsk pasta och sallad. Mums!
Lät gott(y)

S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra fråga vet inte om det är 100 procent brända eller en blandning faktiskt. Den är väldigt mörk som du se på bilden.
Det är ju knappast brända mandlar utan rostade mandlar! Jag skulle nog föredra mandlarna i lite mindre bitar.
Jag har under ganska många år förfinat mina hemmagjorda semlor, och kommit fram till att det jag gillar bäst är en hyggligt kompakt surdegsbulle med massor kardemumma och rätt mycket smör i så den ändå är saftig, grov mandelmassa gjord på rostade mandlar, grädde vispad fluffig för hand precis så den håller formen med en gnutta vaniljsocker i.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fyra tallrikar med olika sorter av smørrebrød garnityrade med citron och örter.
Skapa konto

Smørrebrød

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Blodsoppen och 10 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det är ju knappast brända mandlar utan rostade mandlar! Jag skulle nog föredra mandlarna i lite mindre bitar.
Jag har under ganska många år förfinat mina hemmagjorda semlor, och kommit fram till att det jag gillar bäst är en hyggligt kompakt surdegsbulle med massor kardemumma och rätt mycket smör i så den ändå är saftig, grov mandelmassa gjord på rostade mandlar, grädde vispad fluffig för hand precis så den håller formen med en gnutta vaniljsocker i.
Haha ja, det är rostade :seenoevil:
Edit: fast garneringen kanske är brända. Hmm

S swirve skrev:
Surdeg i semlor är överskattat

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
S
N nybyggarn3 skrev:
Surdeg i semlor är överskattat
Det kanske inte är surdegen i sig som är grejen, utan snarare att bullen är långjäst och inte bara ett fluff utan lite substans i som jag gillar. Sen är surdeg mitt vanliga hävmedel så då blir det naturligt.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Igår gjorde jag Macasagne!
Hade kokta överblivna makaroner i kylen.
En bolognese och en ostbechamel till det.
Blev riktigt gott

Hemlagad macasagne i en genomskinlig ugnsform på ett träskärbräde.
Skapa konto

I förrgår blev det stekt salt sill med kokt potatis och löksås
Sillen hade jag saltat in till midsommar och det fanns en del kvar, vattnade ur den och fileade
Sen dubbelpanerades den
Tog inga bilder men dottern älskade det. Blev inget över
Har fortfarande kvar av den saltade sillen så det kommer att bli Lertallrikasill nästa gång ;)

Till detta avnjöts ett riktigt gott vatten från den egna brunnen
Mycket bättre än" finvattnet" som kan köpas i affären

Ingen alkohol även fast dottern är 27 år :cool:

• Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Lite ostron till lunch. Finns nästa inget godare.

Tallrik med ostron, citronskiva, och glas med vitt vin på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.