1 421 326 läst ·
17 783 svar
1421k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Se förbi ditt Stockholmshat och testa Sveriges bästa bageri iställetViolina skrev:
https://www.sthlmfood.com/artiklar-1/lillebrorsbageri
Inget Stockholmshat, däremot en stor motvilja mot "Stockholmssnobberi" och en stark övertygelse om att det finns betydligt bättre alternativ på mindre orter, med mer mänsklig prissättning.AndersMalmgren skrev:
Edit: Och googlar man på det så är det sällan någon guide utnämner ett bageri i Stockholm som "Sveriges bästa".. Enligt folkofolk.se ligger ju tom det (Sveriges bästa bageri alltså) i Växjö, min hemstad..
Så ta du och se förbi ditt landsbygdshat och uppblåsta Stockhomskärlek och våga dig ut i landet och testa lite erkänt bra föda istället..
Redigerat:
Tillbaka till ämnet?
Hittade på nåt som visade sig vara jättegott, till kvällsmat idag. Stekta/brynta fläskkotletter som fick eftersteka färdigt under lock med grädde och skivade oliver. Fläskkotletter med olivsås alltså.
Serverades med färsk pasta och sallad. Mums!
Hittade på nåt som visade sig vara jättegott, till kvällsmat idag. Stekta/brynta fläskkotletter som fick eftersteka färdigt under lock med grädde och skivade oliver. Fläskkotletter med olivsås alltså.
Serverades med färsk pasta och sallad. Mums!
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Det är ju knappast brända mandlar utan rostade mandlar! Jag skulle nog föredra mandlarna i lite mindre bitar.AndersMalmgren skrev:
Jag har under ganska många år förfinat mina hemmagjorda semlor, och kommit fram till att det jag gillar bäst är en hyggligt kompakt surdegsbulle med massor kardemumma och rätt mycket smör i så den ändå är saftig, grov mandelmassa gjord på rostade mandlar, grädde vispad fluffig för hand precis så den håller formen med en gnutta vaniljsocker i.
Smørrebrød en favorit.
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Haha ja, det är rostadeS swirve skrev:Det är ju knappast brända mandlar utan rostade mandlar! Jag skulle nog föredra mandlarna i lite mindre bitar.
Jag har under ganska många år förfinat mina hemmagjorda semlor, och kommit fram till att det jag gillar bäst är en hyggligt kompakt surdegsbulle med massor kardemumma och rätt mycket smör i så den ändå är saftig, grov mandelmassa gjord på rostade mandlar, grädde vispad fluffig för hand precis så den håller formen med en gnutta vaniljsocker i.
Edit: fast garneringen kanske är brända. Hmm
Surdeg i semlor är överskattatS swirve skrev:Det är ju knappast brända mandlar utan rostade mandlar! Jag skulle nog föredra mandlarna i lite mindre bitar.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Igår gjorde jag Macasagne!
Hade kokta överblivna makaroner i kylen.
En bolognese och en ostbechamel till det.
Blev riktigt gott
I förrgår blev det stekt salt sill med kokt potatis och löksås
Sillen hade jag saltat in till midsommar och det fanns en del kvar, vattnade ur den och fileade
Sen dubbelpanerades den
Tog inga bilder men dottern älskade det. Blev inget över
Har fortfarande kvar av den saltade sillen så det kommer att bli Lertallrikasill nästa gång
Till detta avnjöts ett riktigt gott vatten från den egna brunnen
Mycket bättre än" finvattnet" som kan köpas i affären
Ingen alkohol även fast dottern är 27 år
Hade kokta överblivna makaroner i kylen.
En bolognese och en ostbechamel till det.
Blev riktigt gott
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I förrgår blev det stekt salt sill med kokt potatis och löksås
Sillen hade jag saltat in till midsommar och det fanns en del kvar, vattnade ur den och fileade
Sen dubbelpanerades den
Tog inga bilder men dottern älskade det. Blev inget över
Har fortfarande kvar av den saltade sillen så det kommer att bli Lertallrikasill nästa gång
Till detta avnjöts ett riktigt gott vatten från den egna brunnen
Mycket bättre än" finvattnet" som kan köpas i affären
Ingen alkohol även fast dottern är 27 år
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg