1 421 735 läst ·
17 790 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Min mamma är kock och hälsar att innan råbiff mals eller hackas så skärs det bort ca 5-10mm på alla sidor. Inte glömma att rengöra kniven ordentligt bara.
Det som kapas bort blir pytt i panna eller liknande, kastas alltså inte.
Det som kapas bort blir pytt i panna eller liknande, kastas alltså inte.
Man ska aldrig beställa en råbiff om den finns på menyn och är malen. För köttkvarnen tillhör inte diskarens jobb. Som OFF meny item så är det lugnt. Påstår en god krögarvän till mig. Som dock är verksam i USA.
Därför föredrar jag knivhackad.
Därför föredrar jag knivhackad.
varken skäggbiff eller råbiff. 
utan entrecote
Fick en köttbit av en kund som ville ha plogat och som inga kontanter hade..
Jag skar det i 2.5cm tjocka skivor..
utan entrecote
Fick en köttbit av en kund som ville ha plogat och som inga kontanter hade..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skar det i 2.5cm tjocka skivor..
Idag blev det inte så avancerat som det kan bli på nyår då festen blev inställd pga av förkylda barn med feber..
Vi hade tänkt ha ett trefamiljsgalej med inslag av swinger på kvällen när barnen sov... eller nä swinger delen kanske inte skulle inträffat...
Men hursomhelst..
vi lyckas nog få det trevligt ändå...
barnen får dricka julmust och alvedon medans vi drar bubbel och god ipa.
Maten blev en 1,5kg entrecote tomahawk..
Denna körde vi i 1 timma på 100 grader i ugnen.
Efter 40 minuter startade jag kolgrillen.
Under tiden kolen artade till sig fräste vi av lite fyrverkerier.
När kolen var i gång tog vi ut tomahawken ur ugen grillade den styggt medans klyftpotatis fick åka in i ugnen på högre värme..
Körde även en klassiker..
Dvs dela stora tomater på mitten gröpa ur innehållet.
Återfyll med finhackad oliv schallottenlök vitlök salt oregano samt god ost.
Gjorde även eget kryddsmör.
körde vitlök roseépeppar och persilja i mortel.
Lade detta i en mugg med bregottsmör som jag micrade.. när det smält rörde ihop allt och sen in i frysen tills det blev fast men inte stenhårt eller flytande..

Kan var den bästa hemmagjorda maten i år.. blev lite för salt kan jag tycka för jag var lite väl glad i flingsaltet..
Vi hade tänkt ha ett trefamiljsgalej med inslag av swinger på kvällen när barnen sov... eller nä swinger delen kanske inte skulle inträffat...
Men hursomhelst..
vi lyckas nog få det trevligt ändå...
barnen får dricka julmust och alvedon medans vi drar bubbel och god ipa.
Maten blev en 1,5kg entrecote tomahawk..
Denna körde vi i 1 timma på 100 grader i ugnen.
Efter 40 minuter startade jag kolgrillen.
Under tiden kolen artade till sig fräste vi av lite fyrverkerier.
När kolen var i gång tog vi ut tomahawken ur ugen grillade den styggt medans klyftpotatis fick åka in i ugnen på högre värme..
Körde även en klassiker..
Dvs dela stora tomater på mitten gröpa ur innehållet.
Återfyll med finhackad oliv schallottenlök vitlök salt oregano samt god ost.
Gjorde även eget kryddsmör.
körde vitlök roseépeppar och persilja i mortel.
Lade detta i en mugg med bregottsmör som jag micrade.. när det smält rörde ihop allt och sen in i frysen tills det blev fast men inte stenhårt eller flytande..
Kan var den bästa hemmagjorda maten i år.. blev lite för salt kan jag tycka för jag var lite väl glad i flingsaltet..
hellre för salt än under saltat..Myrstacken skrev:
Idag blev det inte så avancerat som det kan bli på nyår då festen blev inställd pga av förkylda barn med feber..
Vi hade tänkt ha ett trefamiljsgalej med inslag av swinger på kvällen när barnen sov... eller nä swinger delen kanske inte skulle inträffat...
Men hursomhelst..
vi lyckas nog få det trevligt ändå...
barnen får dricka julmust och alvedon medans vi drar bubbel och god ipa.
Maten blev en 1,5kg entrecote tomahawk..
Denna körde vi i 1 timma på 100 grader i ugnen.
Efter 40 minuter startade jag kolgrillen.
Under tiden kolen artade till sig fräste vi av lite fyrverkerier.
När kolen var i gång tog vi ut tomahawken ur ugen grillade den styggt medans klyftpotatis fick åka in i ugnen på högre värme..
Körde även en klassiker..
Dvs dela stora tomater på mitten gröpa ur innehållet.
Återfyll med finhackad oliv schallottenlök vitlök salt oregano samt god ost.
Gjorde även eget kryddsmör.
körde vitlök roseépeppar och persilja i mortel.
Lade detta i en mugg med bregottsmör som jag micrade.. när det smält rörde ihop allt och sen in i frysen tills det blev fast men inte stenhårt eller flytande..
[bild]
Kan var den bästa hemmagjorda maten i år.. blev lite för salt kan jag tycka för jag var lite väl glad i flingsaltet..
För salt kan man alltid dölja med god dryck..
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Tysk sillsallad. Inte billig men är en hel kostcirkel. Därtill österriskist lantvin med inslag av glykol (om någon minns den skandalen).
Toast med chevrè, pekannötter och honung. Balsamicon kom inte med på bilden men är väldigt viktig. 
Ryggbiff, potatisgratäng och rödvinssås:
Vanlig hederlig kladdkaka med grädde och hallon:
GOTT NYTT ÅR!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ryggbiff, potatisgratäng och rödvinssås:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanlig hederlig kladdkaka med grädde och hallon:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GOTT NYTT ÅR!



