AXS
Min mamma är kock och hälsar att innan råbiff mals eller hackas så skärs det bort ca 5-10mm på alla sidor. Inte glömma att rengöra kniven ordentligt bara.

Det som kapas bort blir pytt i panna eller liknande, kastas alltså inte.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den har jag aldrig hört. Har heller aldrig sett halstrat kött inblandat i det råa, vilket borde bli resultatet av den metoden.
Man skall inte grilla köttet bara snabbt svedda över. Biten, finns inget levande kvar efter detta. Tipset från en tv kock men minns inte vem.
 
Man ska aldrig beställa en råbiff om den finns på menyn och är malen. För köttkvarnen tillhör inte diskarens jobb. Som OFF meny item så är det lugnt. Påstår en god krögarvän till mig. Som dock är verksam i USA.
Därför föredrar jag knivhackad.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
P
varken skäggbiff eller råbiff. ;)

utan entrecote (y)
Fick en köttbit av en kund som ville ha plogat och som inga kontanter hade.. (y)

Två skivor entrecote som steks i panna, 2,5 cm tjocka, saltade på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entrecote-skivor skurna i 2.5 cm tjocklek på en skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skar det i 2.5cm tjocka skivor.. :ok:
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
P
En ugnsform med potatisgratäng och en skål med stekt kött bredvid en spis på ett köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en rejäl sallad till :strong::ok:
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
Idag blev det inte så avancerat som det kan bli på nyår då festen blev inställd pga av förkylda barn med feber..
Vi hade tänkt ha ett trefamiljsgalej med inslag av swinger på kvällen när barnen sov... eller nä swinger delen kanske inte skulle inträffat...
Men hursomhelst..
vi lyckas nog få det trevligt ändå...
barnen får dricka julmust och alvedon medans vi drar bubbel och god ipa.
Maten blev en 1,5kg entrecote tomahawk..
Denna körde vi i 1 timma på 100 grader i ugnen.
Efter 40 minuter startade jag kolgrillen.
Under tiden kolen artade till sig fräste vi av lite fyrverkerier.
När kolen var i gång tog vi ut tomahawken ur ugen grillade den styggt medans klyftpotatis fick åka in i ugnen på högre värme..
Körde även en klassiker..
Dvs dela stora tomater på mitten gröpa ur innehållet.
Återfyll med finhackad oliv schallottenlök vitlök salt oregano samt god ost.
Gjorde även eget kryddsmör.
körde vitlök roseépeppar och persilja i mortel.
Lade detta i en mugg med bregottsmör som jag micrade.. när det smält rörde ihop allt och sen in i frysen tills det blev fast men inte stenhårt eller flytande..

GetAttachmentThumbnail

Kan var den bästa hemmagjorda maten i år.. blev lite för salt kan jag tycka för jag var lite väl glad i flingsaltet..
 
  • Gilla
  • Haha
breakman och 5 till
  • Laddar…
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Idag blev det inte så avancerat som det kan bli på nyår då festen blev inställd pga av förkylda barn med feber..
Vi hade tänkt ha ett trefamiljsgalej med inslag av swinger på kvällen när barnen sov... eller nä swinger delen kanske inte skulle inträffat...
Men hursomhelst..
vi lyckas nog få det trevligt ändå...
barnen får dricka julmust och alvedon medans vi drar bubbel och god ipa.
Maten blev en 1,5kg entrecote tomahawk..
Denna körde vi i 1 timma på 100 grader i ugnen.
Efter 40 minuter startade jag kolgrillen.
Under tiden kolen artade till sig fräste vi av lite fyrverkerier.
När kolen var i gång tog vi ut tomahawken ur ugen grillade den styggt medans klyftpotatis fick åka in i ugnen på högre värme..
Körde även en klassiker..
Dvs dela stora tomater på mitten gröpa ur innehållet.
Återfyll med finhackad oliv schallottenlök vitlök salt oregano samt god ost.
Gjorde även eget kryddsmör.
körde vitlök roseépeppar och persilja i mortel.
Lade detta i en mugg med bregottsmör som jag micrade.. när det smält rörde ihop allt och sen in i frysen tills det blev fast men inte stenhårt eller flytande..

[bild]

Kan var den bästa hemmagjorda maten i år.. blev lite för salt kan jag tycka för jag var lite väl glad i flingsaltet..
hellre för salt än under saltat..
För salt kan man alltid dölja med god dryck..
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Tysk sillsallad. Inte billig men är en hel kostcirkel. Därtill österriskist lantvin med inslag av glykol (om någon minns den skandalen).
 
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Tysk sillsallad. Inte billig men är en hel kostcirkel. Därtill österriskist lantvin med inslag av glykol (om någon minns den skandalen).
Här blir det dansk sillsallad senare
 
Storsockret
Igår vart den femrätters på restaurang, idag slänger jag detta på grillen kvällen till ära :)
 
  • Två råa biffar på en grill bredvid en bakplåt med broccolibuketter redo att grillas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersMalmgren och 6 till
  • Laddar…
Toast med chevrè, pekannötter och honung. Balsamicon kom inte med på bilden men är väldigt viktig. :p
Toast med chevrè och pekannötter på en tallrik, festlig dukning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ryggbiff, potatisgratäng och rödvinssås:
Ryggbiff med rödvinssås och potatisgratäng, sallad på sidan, festmåltid för nyår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanlig hederlig kladdkaka med grädde och hallon:
Bit av kladdkaka med pudrat florsocker, färska hallon och en klick grädde på en mönstrad tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GOTT NYTT ÅR! :giggle:
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
Max hemburgare på grillen... -14 grader Fyra hamburgare grillas på ett grillgaller i låg belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 5 till
  • Laddar…
Bacon & ädelostgratinerad fläskfile, skysås & potatisgratäng. Grillad majs och sparris. Sen va man mätt :D:D

Fläskfilé med bacon och ädelost, potatisgratäng, grillad majs, sparris och skysås på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Storsockret och 5 till
  • Laddar…
Tog 2 köttfärsbiffar och lite blomkålsmos inte mycket att visa upp och moset var inte gott :D
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Tog 2 köttfärsbiffar och lite blomkålsmos inte mycket att visa upp och moset var inte gott :D
aj då..
Hade blomkålen kokat lite för länge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.