Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Råbiff som takeaway?
Beställde det på resturang en gång. Himmelskt ! Om man ska göra råbiff hemma. Var hittar man råvaran biffen? Hur gör man?

En kurs i Belgien en gång körde de de olika mackor som lunchen varje dag.
Amerikansk beefsandwich var typ en mix råbiff på ett rundstycke. Makalös gott ! Undrar hur man gör sånna? Vet någon ?
 
F Fredrik-1980 skrev:
Beställde det på resturang en gång. Himmelskt ! Om man ska göra råbiff hemma. Var hittar man råvaran biffen? Hur gör man?
Jag brukar köpa lövbiff och slänga ner i mixern, inte för länge. Funkar säkert med en bit oxfile också.

/Höghus
 
Åsa Lund
I butiker som har chark och maler färs själva kan man be dem mala exempelvis en bit innanlår, en eller två gånger, grovt eller fint.
 
F Fredrik-1980 skrev:
Beställde det på resturang en gång. Himmelskt ! Om man ska göra råbiff hemma. Var hittar man råvaran biffen? Hur gör man?

En kurs i Belgien en gång körde de de olika mackor som lunchen varje dag.
Amerikansk beefsandwich var typ en mix råbiff på ett rundstycke. Makalös gott ! Undrar hur man gör sånna? Vet någon ?
Tärnad innanlår ska du ha. Man kan använda oxfilé också, inte lika mycket smak men lite lyxigare textur.
 
Åsa Lund
Grovmald innanlår för mig som är lat då alltså? :rofl:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tärnad innanlår ska du ha. Man kan använda oxfilé också, inte lika mycket smak men lite lyxigare textur.
Ska och ska...
De flesta gourmetrecept säger att man river köttet. Vilket jag aldrig testat. Jag tänkte att mixern är det som kommer närmast rivning.
Men var och en efter tycke och smak.

/Höghus
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Skrapa av köttet är vad jag har fått "lära mig"..

Per definition ska väl råbiff bestå av "färs", inte tärningar..

Texturen av en tärning är ju inte jättetrevlig i munnen.. då är "färs" betydligt trevligare :giggle:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Skrapa av köttet är vad jag har fått "lära mig"..

Per definition ska väl råbiff bestå av "färs", inte tärningar..

Texturen av en tärning är ju inte jättetrevlig i munnen.. då är "färs" betydligt trevligare :giggle:
På de ställen som har bäst råbiff så tärnas den i små, små tärningar. Helt klart godast.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tärnad innanlår ska du ha. Man kan använda oxfilé också, inte lika mycket smak men lite lyxigare textur.
Nja det va mer som ett mos köttet. Inte tärnat.
 
F Fredrik-1980 skrev:
Nja det va mer som ett mos köttet. Inte tärnat.
På en bra fransk bistro är den tärnad.
 
MultiMan
Nu äter jag råbiff väldigt sällan, föredrar hel entrecôte eller filé som bleu istället, men min erfarenhet är att bättre ställen har tärnat och enklare hak malet. Min pappa hade inte så särskilt förfinad smak, men gillade råbiff, så de ställen han gick på var alltid färs (som jag minns iaf, vi talar från tidigt 1970-tal och framåt).

F Fredrik-1980 skrev:
Nja det va mer som ett mos köttet. Inte tärnat.
Det låter inget vidare, men alla gillar vi olika.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Idag blev det solskensmos, köttbullar och gräddsås
Ett fat med köttbullar, mosad potatis, lingonsylt och gräddsås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
@Pappa1986 Enkelt och väldigt gott. Jag önskar bara jag kunde vara nöjd efter fem köttbullar. :oops:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@Pappa1986 Enkelt och väldigt gott. Jag önskar bara jag kunde vara nöjd efter fem köttbullar. :oops:
Haha, man får väl äta i omgångar? ;) blev nog en 8-10 st innan jag va klar :D
 
F Fredrik-1980 skrev:
Beställde det på resturang en gång. Himmelskt ! Om man ska göra råbiff hemma. Var hittar man råvaran biffen? Hur gör man?

En kurs i Belgien en gång körde de de olika mackor som lunchen varje dag.
Amerikansk beefsandwich var typ en mix råbiff på ett rundstycke. Makalös gott ! Undrar hur man gör sånna? Vet någon ?
Påminner om mett-brötchen.
https://www.marions-kochbuch.de/rezept/3150.htm

Minns det som väldigt gott, serverades hos pappas kusin i Ruhrområdet efter en bilresa ner. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.