1 421 790 läst ·
17 790 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Ni får gissa vad vi ska äta på nyårsdagen .. 
Fyndade pår nyöppnade Dollarstore, 3 för 10:- men frågan är om dom överlever diskmaskin, poppis i pizza grupperna iaf.
Ca. 63% hydrering.
Fyndade pår nyöppnade Dollarstore, 3 för 10:- men frågan är om dom överlever diskmaskin, poppis i pizza grupperna iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ca. 63% hydrering.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag hade kunnat gissa (utan felgissningar som en viss konservativ&borgerlig forumprofil ev kan ha gjort tidigare) med det blir ju lite väl lätt när jag vet din (en av dina) passion(er) i tillägg till katter & stål… …och du dessutom mer eller mindre skriver det i inlägget…
Redigerat:
bakterier är en sak.. Men utgångna mediciner är en annan..P pmd skrev:
I länder med dålig djurhållning så kan man få trikiner.. det sprids från fläskkött men kan vandra över även till människor..
Annars är antibiotika eller paracetamol vanligt i hög mängd hos vissa producenter av nötkött...
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
Från Livsmedelsverkets hemsida, tror även att restauranger måste göra på detta vis för att bli godkända av Kommunens miljö och hälsa vid deras inspektion.AndersMalmgren skrev:
Kommentarer
Hej
Det finns tyvärr inget sätt att tillaga råbiff så att det blir helt säkert. Att äta rått kött innebär att det finns en mer eller mindre stor risk för infektion med sjukdomsframkallande bakterier.
Ehec och Salmonella
De viktigaste hälsofarorna på råbiff gjord på svenskt kött är Ehec och Salmonella. Av dessa bedöms Ehec som mest betydelsefull eftersom den är mycket vanligare än Salmonella hos nötkreatur i Sverige.
Putsning och värmebehandling av ytan
Då bakterier huvudsakligen finns på köttytan kan putsning av ytliga hinnor på köttet vara en åtgärd som minskar halter av bakterier på köttet. Ett annat sätt som troligen är effektivare är att först värmebehandla ytan och sen putsa köttet. Värmebehandlingen kan göras antingen genom att doppa hela köttstycket i kokande vatten eller att bryna det runt om.
För båda dessa metoder saknas det dock data att bedöma hur stor effekt det kan ha.
Köttkvarnen ska alltid vara ren
En ren köttkvarn är grundläggande för att inte det ska ansamlas bakterier i kvarnen som kan förorena det kött som mals. Men om det kött som mals redan från början är förorenat med sjukdomsframkallande bakterier har kvarnens renhet ingen betydelse. Bakterierna blandas in i köttet ändå.
Med vänlig hälsning

Åsa R
2 Maj 2018 (Uppdaterad 20 jul) Rapportera olämpligt innehåll
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
Okej kanske de doppar det snabbt i kokande vatten innan tärning. Det skulle ju kanske fungera utan att påverka smak och presentation för mycket.F fikonstina skrev:Från Livsmedelsverkets hemsida, tror även att restauranger måste göra på detta vis för att bli godkända av Kommunens miljö och hälsa vid deras inspektion.
Kommentarer
- [bild]Hej
Det finns tyvärr inget sätt att tillaga råbiff så att det blir helt säkert. Att äta rått kött innebär att det finns en mer eller mindre stor risk för infektion med sjukdomsframkallande bakterier.
Ehec och Salmonella
De viktigaste hälsofarorna på råbiff gjord på svenskt kött är Ehec och Salmonella. Av dessa bedöms Ehec som mest betydelsefull eftersom den är mycket vanligare än Salmonella hos nötkreatur i Sverige.
Putsning och värmebehandling av ytan
Då bakterier huvudsakligen finns på köttytan kan putsning av ytliga hinnor på köttet vara en åtgärd som minskar halter av bakterier på köttet. Ett annat sätt som troligen är effektivare är att först värmebehandla ytan och sen putsa köttet. Värmebehandlingen kan göras antingen genom att doppa hela köttstycket i kokande vatten eller att bryna det runt om.
För båda dessa metoder saknas det dock data att bedöma hur stor effekt det kan ha.
Köttkvarnen ska alltid vara ren
En ren köttkvarn är grundläggande för att inte det ska ansamlas bakterier i kvarnen som kan förorena det kött som mals. Men om det kött som mals redan från början är förorenat med sjukdomsframkallande bakterier har kvarnens renhet ingen betydelse. Bakterierna blandas in i köttet ändå.
Med vänlig hälsning
[bild]
Åsa R
2 Maj 2018 (Uppdaterad 20 jul) Rapportera olämpligt innehåll
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Efter att ha legat däckad 2.5 dygn i nån influensa (inte covid, fick negativt provsvar) är jag glad att bo granne med en obemmanad "kött-o-mat" där jag kunde köpa en fin ryggbiff, högrevsburgare till kidsen och finglass till efterrätt.
Även frun är risig så att besöka affär är uteslutet... Hönsen har även kommit igång efter ruggningen så det går att göra en bea till.
Kött-o-maten startade granngården som ett komplement till sin bemannade gårdsbutik som är öppen tors-lörd, så nu kan man få bra kött, korv, burgare etc. 07-22 varje dag... Sjukt bra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även frun är risig så att besöka affär är uteslutet... Hönsen har även kommit igång efter ruggningen så det går att göra en bea till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kött-o-maten startade granngården som ett komplement till sin bemannade gårdsbutik som är öppen tors-lörd, så nu kan man få bra kött, korv, burgare etc. 07-22 varje dag... Sjukt bra!
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
Sådana där har vi lite över allt på landet. En skylt med Swish. Trist det är många platser i Sverige folk skulle ta utan att swishaS swirve skrev:Efter att ha legat däckad 2.5 dygn i nån influensa (inte covid, fick negativt provsvar) är jag glad att bo granne med en obemmanad "kött-o-mat" där jag kunde köpa en fin ryggbiff, högrevsburgare till kidsen och finglass till efterrätt.
[bild]
Även frun är risig så att besöka affär är uteslutet... Hönsen har även kommit igång efter ruggningen så det går att göra en bea till.
[bild]
Kött-o-maten startade granngården som ett komplement till sin bemannade gårdsbutik som är öppen tors-lörd, så nu kan man få bra kött, korv, burgare etc. 07-22 varje dag... Sjukt bra!
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Här är det legitemering mha bankid för att komma in och sen betalning med swish.AndersMalmgren skrev:
Svärföräldrarna hade fram tills för ett par år sen obemannad gårdsbutik med äpplen och äpplemust och det är helt sjukt vad det stals. Både produkter, men även kassan stals... Jäkligt trist då det knappast är nån stor förtjänst på äppleodling. Mot slutet hade de kamera och även swish. Swish tog ju helt bort stölden av kassa, men produkter stals ändå. Några gånger såg de på film hur en granne snodde, men vid konfrontation blånekade hon...
Det är helt andra summor med kött, så jag hoppas de ska få vara skonade från stölder.
Renoverare
· Stockholm
· 20 204 inlägg
Fyfan vad ocharmant. Trist. Men det blir sådär när majoriteten av folket är uppfostrade med vänstervärden, ditt och mitt finns inte.S swirve skrev:Här är det legitemering mha bankid för att komma in och sen betalning med swish.
Svärföräldrarna hade fram tills för ett par år sen obemannad gårdsbutik med äpplen och äpplemust och det är helt sjukt vad det stals. Både produkter, men även kassan stals... Jäkligt trist då det knappast är nån stor förtjänst på äppleodling. Mot slutet hade de kamera och även swish. Swish tog ju helt bort stölden av kassa, men produkter stals ändå. Några gånger såg de på film hur en granne snodde, men vid konfrontation blånekade hon...
Det är helt andra summor med kött, så jag hoppas de ska få vara skonade från stölder.
Ännu ett nyanserat och väl underbyggt "uttalande" från dig.AndersMalmgren skrev:
Kan du visa nån statisk eller annat på att kriminaliteten är lägre i länder där majoriteten av folket är "uppfostrade" i/med liberala/libertariana/konservativa värden?

