1 421 724 läst ·
17 790 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Vi gick en promenad genom människobyn ikväll, yngsta och jag. ALLA "bra" pizzerior vi passerade var knökfulla, med folk på väg in och ut med kartonger och påsar.
Jag gjorde deg i förrgår, som såg ut att jäsa dåligt så jag säjfade och gjorde en ny "över-dagen" deg.
Tog fram, den jag vad jag tyckte dåligt jästa, degen för 3-4h sedan. När det var dags att fjutta på ugnen såg det bättre ut, tydliga luftbubblor i botten på degen och den hade ökat i volym.
Dryga 100°C till innan dags att skjutsa in första.
Degen kändes fin och gick lätt att baka ut, första blev en med prosciutto på till frun, som toppades med ruccola och balsamico efter gräddning.
Jag och barnen gick all in på pizzornas pizza, kebabpizzan.
Picklad rödlök, sallad och tomat samt Jureskogs kebabsås (vitlök) på.
Må vara partisk men det kan vara den godaste pizzan jag gjort.
Jag gjorde deg i förrgår, som såg ut att jäsa dåligt så jag säjfade och gjorde en ny "över-dagen" deg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog fram, den jag vad jag tyckte dåligt jästa, degen för 3-4h sedan. När det var dags att fjutta på ugnen såg det bättre ut, tydliga luftbubblor i botten på degen och den hade ökat i volym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dryga 100°C till innan dags att skjutsa in första.
Degen kändes fin och gick lätt att baka ut, första blev en med prosciutto på till frun, som toppades med ruccola och balsamico efter gräddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag och barnen gick all in på pizzornas pizza, kebabpizzan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Picklad rödlök, sallad och tomat samt Jureskogs kebabsås (vitlök) på.
Må vara partisk men det kan vara den godaste pizzan jag gjort.
Nu blev man ju galet hungrig och efterfrågar recept på degenFredrikR skrev:
Vi gick en promenad genom människobyn ikväll, yngsta och jag. ALLA "bra" pizzerior vi passerade var knökfulla, med folk på väg in och ut med kartonger och påsar.
Jag gjorde deg i förrgår, som såg ut att jäsa dåligt så jag säjfade och gjorde en ny "över-dagen" deg.
[bild]
Tog fram, den jag vad jag tyckte dåligt jästa, degen för 3-4h sedan. När det var dags att fjutta på ugnen såg det bättre ut, tydliga luftbubblor i botten på degen och den hade ökat i volym.
[bild][bild]
Dryga 100°C till innan dags att skjutsa in första.
Degen kändes fin och gick lätt att baka ut, första blev en med prosciutto på till frun, som toppades med ruccola och balsamico efter gräddning.
[bild]
Jag och barnen gick all in på pizzornas pizza, kebabpizzan.
[bild]
Picklad rödlök, sallad och tomat samt Jureskogs kebabsås (vitlök) på.
Må vara partisk men det kan vara den godaste pizzan jag gjort.![]()
1kg caputo "00” mjöl.P Pappa1986 skrev:
6,4dl kallt vatten.
Färsk jäst som en ärta, ~5g typ.
30g salt.
Lös jästen i vattnet, i med mjöl och sedan salt, låt gå närmare en kvart i degblandaren.
Jäs i bunken i rumstemperatur i ca 10h, sedan dela i 6 delar och "bolla" och lägg i varsina burkar.
Jäs i kyl i 24-72h.
Ta fram degen i rumstemperatur ca. 3h innan utbak.
Brukar vända ut degen i en hög med durummjöl och sedan baka ut med händerna.
Tack, ska provas framöver.FredrikR skrev:
1kg caputo "00” mjöl.
6,4dl kallt vatten.
Färsk jäst som en ärta, ~5g typ.
30g salt.
Lös jästen i vattnet, i med mjöl och sedan salt, låt gå närmare en kvart i degblandaren.
Jäs i bunken i rumstemperatur i ca 10h, sedan dela i 6 delar och "bolla" och lägg i varsina burkar.
Jäs i kyl i 24-72h.
Ta fram degen i rumstemperatur ca. 3h innan utbak.
Brukar vända ut degen i en hög med durummjöl och sedan baka ut med händerna.
Har dessvärre ingen pizzaugn men kan köra i vanlig ugn eller varmluftsugn?
Max 245 grader.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Skulle rekommendera ett annat recept, tycker inte recepten med så hög vattenhalt gör sig i vanlig ugn, även vettigt att tillsätta lite olja.P Pappa1986 skrev:
Och hellre plåt än sten, högt upp och grill på.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Får ta en promenad uppför backen och testa den. Men nu är jag ute på landet och här får man laga sin egen middag.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Testa att grädda dom högt upp på en förvärmd upp och ner vänd plåt.P Pappa1986 skrev:
Blir lite pizzastål feeling men med tjockare plåt lagrar du mer värme.
Ska det köpas pizzastål är mitt tips att ta jobb på någon svensk ståljätte, eller iaf vända sig till en plåtslagare istället för "märkesstål" för dryga 1000lappen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jag var i Österrike med motorcykeln i den vevan. Bodde på den legendariska campingen i Heiligenblut. Mycket roligt att beställa in ett glas vitt på Bierstuben "ohne Frostschutzmittel" (utan glykol).T Thomas_Blekinge skrev:
Och för att stanna OnTopic så blir det rester ikväll, oxfile och potatisgratäng.
/Höghus


