Vi gick en promenad genom människobyn ikväll, yngsta och jag. ALLA "bra" pizzerior vi passerade var knökfulla, med folk på väg in och ut med kartonger och påsar.
Jag gjorde deg i förrgår, som såg ut att jäsa dåligt så jag säjfade och gjorde en ny "över-dagen" deg.
Pizzadegen som jäst i kylen, synliga luftbubblor och har ökat i volym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog fram, den jag vad jag tyckte dåligt jästa, degen för 3-4h sedan. När det var dags att fjutta på ugnen såg det bättre ut, tydliga luftbubblor i botten på degen och den hade ökat i volym.
Portabel pizzaugn med blå gaslågor upplyst, redo för bakning av hemgjord pizza.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infraröd termometer visar 313°C framför en igång pizzaugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dryga 100°C till innan dags att skjutsa in första.

Degen kändes fin och gick lätt att baka ut, första blev en med prosciutto på till frun, som toppades med ruccola och balsamico efter gräddning.
Hemmagjord pizza med prosciutto, ruccola och riven ost serveras med rött vin och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag och barnen gick all in på pizzornas pizza, kebabpizzan. :cool:
Hemgjord kebabpizza på skärbräda med synlig luftbubblor i kanterna och topping med kebabkött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Picklad rödlök, sallad och tomat samt Jureskogs kebabsås (vitlök) på. :cool:
Må vara partisk men det kan vara den godaste pizzan jag gjort. :love:
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vi gick en promenad genom människobyn ikväll, yngsta och jag. ALLA "bra" pizzerior vi passerade var knökfulla, med folk på väg in och ut med kartonger och påsar.
Jag gjorde deg i förrgår, som såg ut att jäsa dåligt så jag säjfade och gjorde en ny "över-dagen" deg.
[bild]
Tog fram, den jag vad jag tyckte dåligt jästa, degen för 3-4h sedan. När det var dags att fjutta på ugnen såg det bättre ut, tydliga luftbubblor i botten på degen och den hade ökat i volym.
[bild][bild]
Dryga 100°C till innan dags att skjutsa in första.

Degen kändes fin och gick lätt att baka ut, första blev en med prosciutto på till frun, som toppades med ruccola och balsamico efter gräddning.
[bild]

Jag och barnen gick all in på pizzornas pizza, kebabpizzan. :cool:
[bild]
Picklad rödlök, sallad och tomat samt Jureskogs kebabsås (vitlök) på. :cool:
Må vara partisk men det kan vara den godaste pizzan jag gjort. :love:
Nu blev man ju galet hungrig och efterfrågar recept på degen :D:D
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Nu blev man ju galet hungrig och efterfrågar recept på degen :D:D
1kg caputo "00” mjöl.
6,4dl kallt vatten.
Färsk jäst som en ärta, ~5g typ.
30g salt.

Lös jästen i vattnet, i med mjöl och sedan salt, låt gå närmare en kvart i degblandaren.
Jäs i bunken i rumstemperatur i ca 10h, sedan dela i 6 delar och "bolla" och lägg i varsina burkar.
Jäs i kyl i 24-72h.
Ta fram degen i rumstemperatur ca. 3h innan utbak.

Brukar vända ut degen i en hög med durummjöl och sedan baka ut med händerna.
 
  • Älska
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
1kg caputo "00” mjöl.
6,4dl kallt vatten.
Färsk jäst som en ärta, ~5g typ.
30g salt.

Lös jästen i vattnet, i med mjöl och sedan salt, låt gå närmare en kvart i degblandaren.
Jäs i bunken i rumstemperatur i ca 10h, sedan dela i 6 delar och "bolla" och lägg i varsina burkar.
Jäs i kyl i 24-72h.
Ta fram degen i rumstemperatur ca. 3h innan utbak.

Brukar vända ut degen i en hög med durummjöl och sedan baka ut med händerna.
Tack, ska provas framöver. :D
Har dessvärre ingen pizzaugn men kan köra i vanlig ugn eller varmluftsugn?
Max 245 grader.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tack, ska provas framöver. :D
Har dessvärre ingen pizzaugn men kan köra i vanlig ugn eller varmluftsugn?
Max 245 grader.
Med en pizzasten blir det ok. Men aldrig lika bra som en vedeldad
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
AXS
P Pappa1986 skrev:
Tack, ska provas framöver. :D
Har dessvärre ingen pizzaugn men kan köra i vanlig ugn eller varmluftsugn?
Max 245 grader.
Skulle rekommendera ett annat recept, tycker inte recepten med så hög vattenhalt gör sig i vanlig ugn, även vettigt att tillsätta lite olja.

Och hellre plåt än sten, högt upp och grill på.
 
AXS AXS skrev:
Skulle rekommendera ett annat recept, tycker inte recepten med så hög vattenhalt gör sig i vanlig ugn, även vettigt att tillsätta lite olja.

Och hellre plåt än sten, högt upp och grill på.
Fram med receptet så provar vi det med :D
 
Claes Sörmland
Kokar revbenspjäll med ingefära, vitlök, chili, lök och soja. Hoppas på en koreansk smaksensation efter ugnsgrillningen.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Asiatisk mat fungerar riktigt bra från uber. Blir inte torrt eller trist. Pizza är värst går inte äta via uber.

Pga detta är detta en vanlig rätt jag beställer när det blir takeawy

Skärmdump från matbeställningsapp med vietnamesiska rätten Banh Hoi Thit Heo Quay markerad för ombeställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Asiatisk mat fungerar riktigt bra från uber. Blir inte torrt eller trist. Pizza är värst går inte äta via uber.

Pga detta är detta en vanlig rätt jag beställer när det blir takeawy

[bild]
Får ta en promenad uppför backen och testa den. Men nu är jag ute på landet och här får man laga sin egen middag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Får ta en promenad uppför backen och testa den. Men nu är jag ute på landet och här får man laga sin egen middag.
Alla vietnameser är inte bra :) det är just eatnam som är bra. De flesta vietbameser är försvenskade precis kinesresturanger. :)
 
Blodsoppen
Idag blev det något jag inte ätit på länge.
Stekt lever med kapris,bacon och gräddsås.
Saknade dock lingon som inte fanns hemma.
Är ni fler därute som älskar denna rätt? Stekt lever toppad med bacon och kapris med två runda potatisar och gräddsås på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Agge87 och 6 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tack, ska provas framöver. :D
Har dessvärre ingen pizzaugn men kan köra i vanlig ugn eller varmluftsugn?
Max 245 grader.
Testa att grädda dom högt upp på en förvärmd upp och ner vänd plåt.
Blir lite pizzastål feeling men med tjockare plåt lagrar du mer värme. :ok:
Ska det köpas pizzastål är mitt tips att ta jobb på någon svensk ståljätte, eller iaf vända sig till en plåtslagare istället för "märkesstål" för dryga 1000lappen. :cool:
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Idag blev det något jag inte ätit på länge.
Stekt lever med kapris,bacon och gräddsås.
Saknade dock lingon som inte fanns hemma.
Är ni fler därute som älskar denna rätt?[bild]
Lever på nöt är en av få saker jag inte kan äta :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tysk sillsallad. Inte billig men är en hel kostcirkel. Därtill österriskist lantvin med inslag av glykol (om någon minns den skandalen).
Jag var i Österrike med motorcykeln i den vevan. Bodde på den legendariska campingen i Heiligenblut. Mycket roligt att beställa in ett glas vitt på Bierstuben "ohne Frostschutzmittel" (utan glykol).
Och för att stanna OnTopic så blir det rester ikväll, oxfile och potatisgratäng.


/Höghus
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.