6 773 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Vad betyder denna märkning? Amperemeter
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Testa du med likström det bör gå fint även om märkningen med växelströmssymbolen finns där. Nästa symbol är just bimetallverk så de andra vridjärn eller vridspole bör det inte vara. Sen följer vertikalt montage, provspänning 2 kV och klass 3% noggrannhet som även pekar mot bimetalltypen.T Thomas_Blekinge skrev:Nej jag har inte strömtrafon tyvärr. Jag hittade den på skroten när jag sålde överblivna Cu-rör och skrotnissen var så vänlig och hjälpte till att skruva ut den från en manövertavla med okänd funktion. Jag fick en Voltmeter till. Tyvärr saknas täckglasen.
Jag tolkar alla svar nu att det är ett bimetallverk (fungerar väl både med ac och dc?) med 15 min svarstid. Då kan jag ju rigga en provkrets med bilbatteri, H4-lampa, multimeter och instrumentet. Kul!
Och i princip kan du ju testa med växelström utan några konstgrepp bara lägga i serie med last på några hundra watt i vanliga uttaget.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Njae, jag hade tänkt att mäta hur stor öppen-krets-spänningen faktiskt blev vid ett "normalt" driftsfall. För att se hur väl som GK100s formel fångade verkligheten. Så du behöver bara kunna mäta spänning (och kanske växelström då) för att se hur "farligt" det är att lämna dem med ändarna ej kortslutna.tommib skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Nej den är släpvisare för maxregistrering av femtonminutersmedel som hela instrumentet dvs svarta visaren ger. Du får nolla den manuellt via vredet som verkar gått hädan ihop med glaset. Nu går det ju fint att dra direkt i den röda då utan glas.
Kommer du göra tester prova både lik och växel vore intressant att se om det skiljer, det borde det knappast.
Kommer du göra tester prova både lik och växel vore intressant att se om det skiljer, det borde det knappast.
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Nu har jag testat. Seriekoppling av instrumentet, en multimeter och en last (varmluftspistol). Alltså ingen strömtrafo utan direktkoppling. Multimetern visar 3.4 A, instrumentet 0,67 kA. Detta stöder antagandet att 5 A genom instrumentet visas som 1000 A. Oberoende av extern strömtrafo.
Och visaren reagerar rätt långsamt, det tog mer än 10 minuter att få ett stabilt värde. Den röda visaren är en släpvisare, drivs av den svarta.
Gåtan är löst, tack för hjälpen.
Panelen och Gud må förlåta åsidosättandet av säkerhetsåtgärder. Det fanns inga barn eller oskyldiga kvinnor i närheten. Ibland måste man riskera något för vetenskapen, ungefär som Marie Curie.
Och visaren reagerar rätt långsamt, det tog mer än 10 minuter att få ett stabilt värde. Den röda visaren är en släpvisare, drivs av den svarta.
Gåtan är löst, tack för hjälpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panelen och Gud må förlåta åsidosättandet av säkerhetsåtgärder. Det fanns inga barn eller oskyldiga kvinnor i närheten. Ibland måste man riskera något för vetenskapen, ungefär som Marie Curie.
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Epilog.
I den beskrivna mätkretsen lät jag nu strömmen passera genom hålet i en strömtransformator TR 3025-S som tydligen ofta används i effektvakter. Trafons utgång anslöt jag till en annan multimeter som ställdes in på ac-ampere. Den antas ha en mycket låg intern impedans. Den uppmätta strömmen vid 3.4 A primärström var 0.0 A (0.1 A upplösning). Däremot alstrade trafon en spänning på 4.4 V ac vid samma primärström.
Min slutsats är att strömtransformatorn snarare har en utgångsspänning som mätsignal.
I den beskrivna mätkretsen lät jag nu strömmen passera genom hålet i en strömtransformator TR 3025-S som tydligen ofta används i effektvakter. Trafons utgång anslöt jag till en annan multimeter som ställdes in på ac-ampere. Den antas ha en mycket låg intern impedans. Den uppmätta strömmen vid 3.4 A primärström var 0.0 A (0.1 A upplösning). Däremot alstrade trafon en spänning på 4.4 V ac vid samma primärström.
Min slutsats är att strömtransformatorn snarare har en utgångsspänning som mätsignal.
Det är just en sån typ som nämndes tidigare kring farlig spänning vid öppen sekundär. Nu har du själv konstaterat att de är ofarliga och även drivna upp i mättning inte ger mer än tidigare nämnda 10-tals volt. Och i ditt fall med omsättning 300 får du inte mer än runt 10 mA så inte konstigt att du inte mätte ström med ditt instruments data. Så det är inget annat än ström du ska mäta även för de små strömtrafona och ska det bli vettigt inte med större börda än enstaka VA.T Thomas_Blekinge skrev:Epilog.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden