Hej,
jag kom över denna analoga amperemeter. Hur tolkar man faktorerna längst ned? Instrumentet ansluts med två poler till en strömspole runt den ledare som man vill mäta. Analog amperemeter med röd visare, skalfaktorer och datumstämpel, ej i bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det går 1000A i det spolen sitter runt ger den 5A till instrumentet.

Tack, men då måste det ju finnas uppgifter om spolens omsättning.

Omsättningen ska vara 1000 till 5.

Protte

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tex E 4262687

Det instrumentet kommer att visa "fullt utslag" när det får 5A.

Om siffrorna skall stämma med skalan som sitter där nu blir det 1000/5 i strömtransformatoromsättning.

Om Du vill mäta något mindre än just 1000A, så brukar det vara byggt för att öppna instrumentet och byta skala.

En ny brukar kunna fixas med laserskrivaren!

5A som "instrumentström" är den vanligaste standarden.

Strömtransformatorer från "alla möjliga strömstyrkor" till 5 A är standardprodukter.

OBS
En strömtransformator som har en ledare genom hålet, där det går ström, MÅSTE vara endera ansluten (med två trådar) till ett instrument typ detta, eller kortsluten! (De två polerna byglas till varandra) - annars riskerar strömtransformatorn att gå sönder.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Om siffrorna skall stämma med skalan som sitter där nu blir det 1000/5 i strömtransformatoromsättning
Men om strömtransformatorn har omsättning 1000/5 ger den ju 5 A vid 1000 A i primärledaren. Men instrumentet visar 1.2 kA (full utslag).
Men nu vet jag att instrumentet reagerar på ström och inte på spänning från en strömshunt. Jag får testa lite. Tack.

T Thomas_Blekinge skrev:
Men om strömtransformatorn har omsättning 1000/5 ger den ju 5 A vid 1000 A i primärledaren. Men instrumentet visar 1.2 kA (full utslag).
Men nu vet jag att instrumentet reagerar på ström och inte på spänning från en strömshunt. Jag får testa lite. Tack.
Om Instrumentet får 5,0 A pekar det nog på siffran 1,0 kA.
Men nålen pekar egentligen i den vinkeln, och har ingen aning om vilken siffra Du ritat utanför spetsen!

Genom att ändra skalan anpassar Du instrumentet till den strömstyrka Du har behov av att mäta, och därmed vald strömtransformator.

Instrumentet är helt enkelt ett visarinstrument med 5 A fullt skalutslag.

(Den röda nålen är förresten ett minne för "all time high" - med manuell återställning).

S Soltorp40 skrev:
Om Instrumentet får 5,0 A pekar det nog på siffran 1,0 kA.
Men nålen pekar egentligen i den vinkeln, och har ingen aning om vilken siffra Du ritat utanför spetsen!

Genom att ändra skalan anpassar Du instrumentet till den strömstyrka Du har behov av att mäta, och därmed vald strömtransformator.

(Den röda nålen är förresten ett minne för "all time high" - med manuell återställning).
Soltorp, jag är kanske lite trög men du skriver:
Om Instrumentet får 5,0 A pekar det nog på siffran 1,0 kA
samt:
Men fullt skalutslag är ju 1.2 kA och inte 1,0 kA.
Vad är det som gäller?

Det är ju inte så att det hela slutar fungera vid 1000A utan mätaren och spolen klarar lite "överström" så vid 1200A visar den just 1200A

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Soltorp, jag är kanske lite trög men du skriver:
Om Instrumentet får 5,0 A pekar det nog på siffran 1,0 kA
samt:
Men fullt skalutslag är ju 1.2 kA och inte 1,0 kA.
Vad är det som gäller?
Läs själv: http://www.ceweinstrument.se/files/6614/2114/2580/Panelinstrument_Catalogue_A0132e-7_low3.pdf
Sid 7.
Här framgår bla att max visning är +20% av nominellt fullt skalutslag, dvs 1200A för ett instrument med nominellt max 1000A.

Det är inte ovanligt att mätnoggrannheten anges upp till max den nominella strömmen, däröver mer indikerande än väl mätande...

S Soltorp40 skrev:
En strömtransformator som har en ledare genom hålet, där det går ström, MÅSTE vara endera ansluten (med två trådar) till ett instrument typ detta, eller kortsluten! (De två polerna byglas till varandra) - annars riskerar strömtransformatorn att gå sönder.
Var går gränsen? Jag har några återvunna strömtrafos som satt i min central och matade en gammal pannas effektvakt. De lämnades med öppna tåtar när pannan kopplades ur (av elektriker). Jag hade trott och hoppats att de fortfarande var friska.

Så ungefär när, alltså under vilka omständigheter, skall man börja vara försiktig?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Var går gränsen? Jag har några återvunna strömtrafos som satt i min central och matade en gammal pannas effektvakt. De lämnades med öppna tåtar när pannan kopplades ur (av elektriker). Jag hade trott och hoppats att de fortfarande var friska.

Så ungefär när, alltså under vilka omständigheter, skall man börja vara försiktig?
Gränsen är 0 (noll) ampere primärström! Oanvända strömtrafar skall ALLTID vara kortslutna.

Strömtransformatorns princip är att det på sekundärlindningen uppstår en spänning stor nog för att driva en ström som är = primärströmmen x omsättningen. Vid öppen krets stiger spänningen till "oändlig", dvs i praktiken till överslag i lindningen. Strömtransformatorn utgör då även ett motstånd för strömmen i primärlindningen.

Strömtransformatorer som varit misshandlade kan fortfarande "fungera", men ha fel omsättning genom att det är skadad isolering vid vissa lindningsvarv. Eventuellt kan man ha tur så att skadan "håller" för låga spänningar som det normalt är vid rätt användning - jämför isolationsfel i motorer som kan se jättebra ut vid mätning med ett universalinstrument, men avslöjas direkt med en Megger som provar vid 500V... Inget att satsa långsiktigt på, och kan ge variation vid mer luftfuktighet etc.

S Soltorp40 skrev:
Gränsen är 0 (noll) ampere primärström! Oanvända strömtrafar skall ALLTID vara kortslutna.
Jo. Men det verkar slarvas med det lite till mans. Jag har rivit strömtrafos från tre diazedcentraler och inte i något fall så var de kortslutna.

S Soltorp40 skrev:
Strömtransformatorns princip är att det på sekundärlindningen uppstår en spänning stor nog för att driva en ström som är = primärströmmen x omsättningen. Vid öppen krets stiger spänningen till "oändlig", dvs i praktiken till överslag i lindningen. Strömtransformatorn utgör då även ett motstånd för strömmen i primärlindningen.
Jo. Det förstår jag. Men jag undrar hur det ser ut i praktiken vid de strömmar och omsättningar vi pratar om här, dvs för de vanliga strömtrafos som sitter för effektvakter. Spänningen blir inte "oändlig" i praktiken, pga av de förluster som alltid finns.

S Soltorp40 skrev:
Strömtransformatorer som varit misshandlade kan fortfarande "fungera", men ha fel omsättning genom att det är skadad isolering vid vissa lindningsvarv. Eventuellt kan man ha tur så att skadan "håller" för låga spänningar som det normalt är vid rätt användning - jämför isolationsfel i motorer som kan se jättebra ut vid mätning med ett universalinstrument, men avslöjas direkt med en Megger som provar vid 500V... Inget att satsa långsiktigt på, och kan ge variation vid mer luftfuktighet etc.
Just, kan ju alltid megga dem och se om isolationen tagit skada. Bra tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.