6 773 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Vad betyder denna märkning? Amperemeter
I ditt fall inget problem pga den klent dimensionerade kärnan på trafo för belastningsvakten. Ger inte mer än storleksordningen 10-tals volt med öppen sekundär. Detta trots att omsättningen typiskt är 300 på dem dvs i stort som trådens exempel med 200. I belstningsvaktfallet kanske lämpligt ange kärnans massa i gram x 10 och de mer konventionella som kan ge faror i kg. Dessutom dåliga induktionsvärmare vilket är andra risken förutom hög spänning vid öppen sekundär dvs överhettning.lars_stefan_axelsson skrev:
Var går gränsen? Jag har några återvunna strömtrafos som satt i min central och matade en gammal pannas effektvakt. De lämnades med öppna tåtar när pannan kopplades ur (av elektriker). Jag hade trott och hoppats att de fortfarande var friska.
Så ungefär när, alltså under vilka omständigheter, skall man börja vara försiktig?
Vill man skatta en spänning här som om den ligger under 50 VAC ses ofarlig kan man kika på.
U = sqrt(2)*PI*f*B*A*N
U - spänning V
f - frekvens Hz
B - flödestäthet T och här kring 0.5-1
A - area på kärnan m2
N - omsättning varv
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Jag blev nästan inspirerad att mäta. Fast bara nästan... 
Jag sitter och tänker på mina strömtrafos till BVPn som fortfarande inte är monterade. De ligger i den lilla påsen de kom i från Nibe, alldeles okortslutna. Det verkar dock inte vara någon större fara om jag tolkar det rätt.
Men se upp med provspänningen.tommib skrev:
Troligen tål väl isolationen en hel del, men dess normala arbetsspänning är ju faktiskt bara nåon volt, så det är i princip möjligt att tillverka strömtransformatorer med en sekundärlindning som bara är isolerad för säg 50V, om man nu kan hitta lindningstråd med så dålig/billig lack... Redan 250V megger kan vara i överkant, rent teoretiskt i alla fall.
Hmm... det där var lustigt. Jag har inte skrivit något om att megga något. Citerade du fel Soltorp40?S Soltorp40 skrev:Men se upp med provspänningen.
Troligen tål väl isolationen en hel del, men dess normala arbetsspänning är ju faktiskt bara nåon volt, så det är i princip möjligt att tillverka strömtransformatorer med en sekundärlindning som bara är isolerad för säg 50V, om man nu kan hitta lindningstråd med så dålig/billig lack... Redan 250V megger kan vara i överkant, rent teoretiskt i alla fall.
Medlem
· Blekinge
· 12 297 inlägg
Om spolen har som normal börda 5 A vid anslutning till instrumentet så måste ju tråden i spolen vara rätt tjock eftersom lindningarna ligger ju tätt och är väl inkapslade.
Nästan så att jag vill slakta en för att se.
Nästan så att jag vill slakta en för att se.
Medlem
· Blekinge
· 12 297 inlägg
Jag menar tråden i Rogowski-spolen i strömtransformatorn.
Har du andra delen dvs strömtrafon för ditt instrument är det säkert en helt konventionell med spole och järnkärna absolut ingen som du nämner.Är det ett gammalt instrument? Liknande brukar vara vridjärnstyp med ev släpvisare rena bimetallverk som ditt verkar vara är mer ovanliga och ger ju bara maximal 15 minutersvärde. Är det från någon lastregistrering för större kabelförband eller trafo?
Ursäkta, och vänligen glöm (!) mitt tidigare förhastade skriveri (i parentesen längst ner i #9).GK100 skrev:
Har du andra delen dvs strömtrafon för ditt instrument är det säkert en helt konventionell med spole och järnkärna absolut ingen som du nämner.Är det ett gammalt instrument? Liknande brukar vara vridjärnstyp med ev släpvisare rena bimetallverk som ditt verkar vara är mer ovanliga och ger ju bara maximal 15 minutersvärde. Är det från någon lastregistrering för större kabelförband eller trafo?
Precis som GK100 säger är det en 15 minuters medelvärdesvisare - inte värst vanlig att hitta.
Påminner om typ QB på sid 17 i katalogen från Cewe (som ju är fabrikatet på Ditt instrument)
http://www.ceweinstrument.se/files/2314/6535/9482/Panelinstrument_Catalogue_A0132e-13_low.pdf
Medlem
· Blekinge
· 12 297 inlägg
Nej jag har inte strömtrafon tyvärr. Jag hittade den på skroten när jag sålde överblivna Cu-rör och skrotnissen var så vänlig och hjälpte till att skruva ut den från en manövertavla med okänd funktion. Jag fick en Voltmeter till. Tyvärr saknas täckglasen.GK100 skrev:
Jag tolkar alla svar nu att det är ett bimetallverk (fungerar väl både med ac och dc?) med 15 min svarstid. Då kan jag ju rigga en provkrets med bilbatteri, H4-lampa, multimeter och instrumentet. Kul!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag vill nog tro att det är ett vridjärnsinstrument som driver den svarta visaren, "huvudvisaren" och ett bimetallverk som driver den röda visaren, med medelvärdesvisning. Tro är att inte veta. Jag vet inte exakt svar här och nu, och har inte slagit upp symbolerna.T Thomas_Blekinge skrev:Nej jag har inte strömtrafon tyvärr. Jag hittade den på skroten när jag sålde överblivna Cu-rör och skrotnissen var så vänlig och hjälpte till att skruva ut den från en manövertavla med okänd funktion. Jag fick en Voltmeter till. Tyvärr saknas täckglasen.
Jag tolkar alla svar nu att det är ett bimetallverk (fungerar väl både med ac och dc?) med 15 min svarstid. Då kan jag ju rigga en provkrets med bilbatteri, H4-lampa, multimeter och instrumentet. Kul!
Skulle nog föreslå att använda någon transformator för att få AC och lagom ström.
Läs även i katalogen jag länkat. Sidorna i början har en del matnyttig teori!
Eller kolla vidare på skroten, eller fråga någon lagom "samlande" elfirma i närheten om de inte har någon gammal strömtrafo liggande i en låda som Du kan få överta för lite experiment.
Obs att om Du får en trafo på säg 50/5 A så är det jobbigt att fixa 50A för att få utslag.
Men 5 A i en tråd som träs 10 gånger genom strömtrafon ger samma sak! Det blir en 5/5 A omsättning på det tricket!
5 A 230V fixar man lätt med en liten värmefläkt eller en strålkastare.