440 994 läst ·
1 279 svar
441k läst
1,3k svar
Vad betalar ni för Verisure / månad?
Ringlista med grannens eller föräldrarnas nummer brukar funka.Bowser skrev:
Hur funkar det när du har telefonen avstängd eller på ljudlös?
Kanske ligger på stranden eller är på bio?
Jag säger inte att något alternativ är bättre än andra.. men för mig känns det tryggt att jag inte behöver ha koll på telefonen hela tiden, att veta att någon annan har koll ifall brandlarmet går eller inbrottslarmet och själva ringer 112.
Fast dem kan ju inte ringa brandkåren eller?.M MartinP666 skrev:
Då måste ju dem ha tillgång till kamerorna också?
För inte åker väl räddningstjänsten ut utan bekräftelse på brand?
Kan ju vara jag som missförstått det också... men om man ringer 112 och säger att man fått ett sms att brandlarmet löst ut i någons hem så vill väl dem ha bekräftelse på att det verkligen brinner och inte är falsklarm.
Varför skulle de inte kunna ha tillgång till kamerorna? Och vad händer om det brinner i en del som inte syns i bild? Kanske inte så kul att ett företag kan se ditt sovrum på bild när som helst t.ex.Bowser skrev:
Fast dem kan ju inte ringa brandkåren eller?.
Då måste ju dem ha tillgång till kamerorna också?
För inte åker väl räddningstjänsten ut utan bekräftelse på brand?
Kan ju vara jag som missförstått det också... men om man ringer 112 och säger att man fått ett sms att brandlarmet löst ut i någons hem så vill väl dem ha bekräftelse på att det verkligen brinner och inte är falsklarm.
Ja alltså.. med verisure vet jag ju att dem bara får tillgång till kamerorna vid larm... skulle inte vara då sugen på att ge ut kameralänkar till mina grannar eller föräldrar så dem kan titta hela tiden.. det kanske går att ge ut en länk direkt när larmet går.. det vet jag inte...M MartinP666 skrev:
På verisure är det ju så att du måste ha en kamera som tittar där rökdetektorn sitter, just för att dem ska kunna verifiera brandlarm.
jag har hört att man måste ha kamera och rök+värmesensor för att central ska kalla på 112 - vet inte om det stämmer.
eftersom det går att få detta i ett friköpt larm för ca 1000kr/år så kan det vara ett bra alternativ till verisure...
de "friköpta" kopplat till central ringer åxå tillbaka på ca 10-30 sekunder... (iallafall min central).
eftersom det går att få detta i ett friköpt larm för ca 1000kr/år så kan det vara ett bra alternativ till verisure...
de "friköpta" kopplat till central ringer åxå tillbaka på ca 10-30 sekunder... (iallafall min central).
Har nog aldrig min telefon avstängd. Har jag den på "bara vibrera" så är den i fickan för att jag alltid ska kunna nås av mina barn (larm är bara en bonus). Varför ska telefonen vara avstängd på stranden eller i havet (man får nog leta efter en väldigt sunkig telefon om den inte ska klara vatten)?Bowser skrev:
Hur funkar det när du har telefonen avstängd eller på ljudlös?
Kanske ligger på stranden eller är på bio?
Jag säger inte att något alternativ är bättre än andra.. men för mig känns det tryggt att jag inte behöver ha koll på telefonen hela tiden, att veta att någon annan har koll ifall brandlarmet går eller inbrottslarmet och själva ringer 112.
Observera! Inget av detta är för att jag oroar mig för brand eller inbrott utan bara sidoeffekter av ett normalt leverne. Den dagen som jag går och funderar djupare på inbrott eller brand får jag nog ta en rejäl funderare på när mitt liv gick åt helvete...
Jag hade en dörrsäljare från ett av larmföretagen, Sector tror jag, som påstod detta tidigare i år. Jag mailade brandkåren om detta och fick till svar typ "det var det dummaste de hört"J JohanLun skrev:jag har hört att man måste ha kamera och rök+värmesensor för att central ska kalla på 112 - vet inte om det stämmer.
Jag går heller inte och funderar över inbrott och brandlarm hela tiden.. jag vill bara påvisa vad som skiljer alternativen åt.O Obnoxious skrev:Har nog aldrig min telefon avstängd. Har jag den på "bara vibrera" så är den i fickan för att jag alltid ska kunna nås av mina barn (larm är bara en bonus). Varför ska telefonen vara avstängd på stranden eller i havet (man får nog leta efter en väldigt sunkig telefon om den inte ska klara vatten)?
Observera! Inget av detta är för att jag oroar mig för brand eller inbrott utan bara sidoeffekter av ett normalt leverne. Den dagen som jag går och funderar djupare på inbrott eller brand får jag nog ta en rejäl funderare på när mitt liv gick åt helvete...
Vissa vill ha enkelheten och betala månadsavgift för det.. andra löser det bäst själva... men just brandövervakningen var det många som inte nämnde som just fördel verisure.. därför tog jag upp det.
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Vad för larm rekommenderar ni ?
Brandlarm och röstenheten är det som motiverar priset för min del. Speciellt då vi har barn, där den äldsta dottern (8år) börjat vara hemma lite själv korta stunder. Skulle något hända (typ brandlarm går igång) så får hon kontakt med någon via röstenheten. Värt varenda krona. Vi har även brandövat med Verisure så hon vet vad hon ska göra och säga, och att den rösten som börjar prata med en inte är någon farlig person utan en som vill hjälpa en.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Där har vi nog det enda jag hittils sett som är förhållandevis unikt för Verisure.
Håller med att röstenheten och brandövervakningen då man har barn är en rätt bra grej. Själv nöjer jag mig med kameror på insidan av huset och larmdeckare som är kopplade mot larmet och app. Skulle något hända så får jag en pushnotis i mobilen och då får jag ta en titt på kamerorna innan jag ringer brandkåren.
Det finns larm som fungerar och andra som kanske fungerar.
Vi hade ett som inte fungerat vid brand då detta krävdes att väktaren kommit till huset för att konstatera att det brinner innan de fick larma brandkåren
Nu brinner det ju inte så ofta eller blir inbrott men men,..
Vi hade ett som inte fungerat vid brand då detta krävdes att väktaren kommit till huset för att konstatera att det brinner innan de fick larma brandkåren
Nu brinner det ju inte så ofta eller blir inbrott men men,..
Vi betalar 444 kr/mån flör Verisure. Vi har
4 dörrdetektorer
3 kameror
4 rökdetektorer
2 fuktdetektorer
Yale doorman kopplat till appen
4 Smart plugs
Centralenhet
Tycker det är helt OK.
Vi har fått gratis service några gånger vid falsklarm, senast bytte de ut en äldre kamera till en ny som man kan fjärrfota med utan kostnad. Är hittills nöjd med deras service.
Bor i Nacka.
4 dörrdetektorer
3 kameror
4 rökdetektorer
2 fuktdetektorer
Yale doorman kopplat till appen
4 Smart plugs
Centralenhet
Tycker det är helt OK.
Vi har fått gratis service några gånger vid falsklarm, senast bytte de ut en äldre kamera till en ny som man kan fjärrfota med utan kostnad. Är hittills nöjd med deras service.
Bor i Nacka.
Fascinerande tråd, detta. Vi betalar allt mer för att privata aktörer skall "skydda" oss mot inbrott, brand, skadegörelse och annat som äventyrar vår "säkerhet.
Mellan 3000 och 6000 kronor per år förefaller vara en okej summa att satsa i denna vadslagningslek där den betalande tror att det kommer att ske något och den som får betalt inte anser det, ungefär som att jag tror att Leksand vinner med 3-0 och satsar 4000 och någon annan, läs vadslagningsbyrå, inte tror det och lovar att betala ett visst antal gånger tillbaka om jag har rätt.
Vi glömmer sakta att skydda oss själva, vara förnuftiga och se till att vi kan och vet utan tilliten till vadslagningsbyråerna, förlåt, säkerhetsföretagen, är fullkomlig.
De lovar att sätta upp en massa kameror, detektorer och annat som vi inbillas vaka över oss och våra ättlingar, vi kan sova tryggt och någon annan tar hand om oss om det värsta händer, vilket de egentligen inte borde göra.
Om nu Staten skulle pålägga oss en skatt om, låt oss säga 2500 om året och samtidigt garantera oss en utökad och funktionell poliskår, förstärkt socialt skydd för utsatta familjer med avseende på ekonomi och boende, en brandkår värd att beundra så skulle det svenska folket gå man ur huse för att protestera mot statligt förtryck och översitteri men när vi fås att betala betydligt mer för en påhittad och lukrativ marknad där vi invaggas i en falsk säkerhet, då betalar vi gärna, trots att vi skulle få uppleva ett samhälle som inte bara blev tryggare, säkrare utan att de miljarder som blev över räcker till skolor, sjukvård och äldreomsorg.
Så, med detta vill jag ha sagt att jag pröjsar inte en spänn till något annat än en brandvarnare som kontrolleras av mig själv varje år. All annan säkerhet står vi i familjen själva för, släcker ljus, kan brandsäkerhet, HLR-räddning och inbrott ser vi grannar till att eliminera.
Mellan 3000 och 6000 kronor per år förefaller vara en okej summa att satsa i denna vadslagningslek där den betalande tror att det kommer att ske något och den som får betalt inte anser det, ungefär som att jag tror att Leksand vinner med 3-0 och satsar 4000 och någon annan, läs vadslagningsbyrå, inte tror det och lovar att betala ett visst antal gånger tillbaka om jag har rätt.
Vi glömmer sakta att skydda oss själva, vara förnuftiga och se till att vi kan och vet utan tilliten till vadslagningsbyråerna, förlåt, säkerhetsföretagen, är fullkomlig.
De lovar att sätta upp en massa kameror, detektorer och annat som vi inbillas vaka över oss och våra ättlingar, vi kan sova tryggt och någon annan tar hand om oss om det värsta händer, vilket de egentligen inte borde göra.
Om nu Staten skulle pålägga oss en skatt om, låt oss säga 2500 om året och samtidigt garantera oss en utökad och funktionell poliskår, förstärkt socialt skydd för utsatta familjer med avseende på ekonomi och boende, en brandkår värd att beundra så skulle det svenska folket gå man ur huse för att protestera mot statligt förtryck och översitteri men när vi fås att betala betydligt mer för en påhittad och lukrativ marknad där vi invaggas i en falsk säkerhet, då betalar vi gärna, trots att vi skulle få uppleva ett samhälle som inte bara blev tryggare, säkrare utan att de miljarder som blev över räcker till skolor, sjukvård och äldreomsorg.
Så, med detta vill jag ha sagt att jag pröjsar inte en spänn till något annat än en brandvarnare som kontrolleras av mig själv varje år. All annan säkerhet står vi i familjen själva för, släcker ljus, kan brandsäkerhet, HLR-räddning och inbrott ser vi grannar till att eliminera.