P Prodigys skrev:
Men räknas "max släpvagnsvikt" på bruttovikten?
Till exempel min gamla bil hade max släpvagnsvikt på 600kg. Hade jag då kunnat häkta på ett 750kg(totalvikt) släp och lastat det tills bruttovikten va 600kg och ändå kört lagligt?
Bruttovikt avser vikt på mark, dvs släpvagnens vikt (tjänstevikt) + lastens vikt. Denna vikt får aldrig överskrida max släpvagnsvikt angiven i bilens regbevis. Detta gäller samtliga behörigheter.

Antag att ditt 750kg släp väger 250kg utan last. Dvs, tjänstevikten är 250kg. Då kan du lasta det med 350kg om din bil får dra maximalt 600kg.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Antag att ditt 750kg släp väger 250kg utan last. Dvs, tjänstevikten är 250kg. Då kan du lasta det med 350kg om din bil får dra maximalt 600kg.[/QUOTE]

Fel gäller bara om du har be

vcx
Bilens släpvagnsvikt och körkortets tillåtna totalvikt är två helt skilda saker som inte ska blandas ihop.

Maximal släpvagnsvikt > släpets bruttovikt = ok.

Körkortets tillåtna totalvikt (ex. 3500 kg) - bilens totalvikt >= släpets maximala totalvikt.

vcx vcx skrev:
Bilens släpvagnsvikt och körkortets tillåtna totalvikt är två helt skilda saker som inte ska blandas ihop.

Maximal släpvagnsvikt > släpets bruttovikt = ok.

Körkortets tillåtna totalvikt (ex. 3500 kg) - bilens totalvikt >= släpets maximala totalvikt.
Inte blanda ihop bruttovikt och totalvikt
Max släpvagnsvikt är max totalvikt med undantag för oss som har be

vcx
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej, släpvagnsvikten är alltid släpets bruttovikt. Sen kan du vara begränsad av fordonstågets totalvikt.

Inte ens polisen har koll ibland, blev stoppad av "trafikgruppen"
4 poliser stod o diskuterade hur vida jag fick åka vidare el inte, alla med olika åsikt.
Jag var själv säker på att få åka vidare, och så blev det tillslut.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi kan väl konstatera att man gjort ett regelverk som är svårtolkat och är gjort för att orsaka ofrivilliga "lagbrott".

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Hittade ett par forumposter där det stog att bruttoviktsräkning bara va för dom med BE. Kommer inte ihåg något om bruttoviktslastning när jag tog körkort 2013 men var inte så intresserad av släpkörning då kan ha missat det
Det är ju BE förare vi pratar om

Tokslut Tokslut skrev:
Det är ju BE förare vi pratar om
Det är inte vad TS frågade efter och det är inte vad jag frågade om heller

Man ska kolla på själva kroken också.
Köpte och monterade en krok till en bil som får dra 1350.
Såg när jag var klar att själva kroken bara får dra 1200.

P Prodigys skrev:
Det är inte vad TS frågade efter och det är inte vad jag frågade om heller
Det kan så vara, men jag fick en fråga ang. mitt inlägg #34 och jag svarar fortfarande på de frågorna som kommit efter de inlägget

Antag att ditt 750kg släp väger 250kg utan last. Dvs, tjänstevikten är 250kg. Då kan du lasta det med 350kg om din bil får dra maximalt 600kg.
Fel gäller bara om du har be[/QUOTE]

Nej, det är inte fel. Jag gjorde förvisso exemplet lite snabbt men principen stämmer. Med de nya förenklade reglerna är detta en konsekvens även på B. B behörigheten har en begränsning i totalvikt, men det innebär inte att man får överskrida max släpvagnsvikt vilket mitt exempel illustrerade.

Kolla aktuella regler igen och återkom.

Nej detta stämmer inte.

Totalvikt är totalvikt och max släpvagnsvikt är just max släpvagnsvikt.

En bil som har en totalvikt på 1500kg får med B kort dra ett släp med totalvikt 2000kg, totalt 3500kg. Tjänstevikten på detta släp är 400kg och tillåten maxlast således 1600kg.

Om vi vidare antar att max släpvagnsvikt för denna bil är 1000kg får detta släp lastas med 600kg nyttig last.

Detta är regeln du har att följa (Den enda!) för B-kort förutom att max släpvagnsvikt enligt bilens regbevis aldrig för överstigas:

B-behörighet
  • Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500kg.
  • Du får dra en lätt släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg.
  • Du får även dra en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg.

• Gilla
andthe och 2 till
  • Laddar…
Har flera vagnar, "tanten" får dra 750 släpet med Renaulten, max 430 kg last i 80 km/h.
Om hon väljer att lasta max på vagnen, 460 kg, får hon bara åka i 40km/h.

Det är bla. bromsarna som avgör hur fort man får framföra ekipaget. Behörighet har redan tagits upp, jag har lite mera än vad min respektive har, jag får ändå inte åka med Renaulten i 80 km/h.

Vissa har hybridbilar med drag monterade, dessa får ibland inte ens dra en tom vagn, bromsarna på dessa hybridbilar är inte anpassade för att klara en inbromsning med vagn (gäller så klart inte alla hybridbilar).

En av mina bästa vänner är polis, enligt "hen" så är det solklart vilka regler som gäller, håller inte helt med.

Mvh P-A

Titta på regeln jag punktat upp ovan, inte är den speciellt komplicerad? Utöver det behöver du ha koll på max släpvagnsvikt på din bil. Det är allt. Inte komplicerat.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.