Just det. Så det är inte ”totalvikten som gäller”..... det är EN del som måste beaktas, sedan måste man också titta på faktiskt vikt.

S
När jag kollar släpvagnskalkylatorn med min bil och ett 1500kg släp med 1160kg lastvikså får jag inte dra det med b-kort. Går bra med be eller b96.

Skärmavbild av släpvagnskalkylatorn som indikerar tillåten dragning med BE-körkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av släpvagnskalkylator med ikoner för godkänd och ej godkänd kombination av bil och släp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Min bil får dra 1500 kg och har totalvikt 2160kg.

S sinuslinus skrev:
Min bil får dra 1500 kg och har totalvikt 2160kg.
Att du inte får dra släpet på B-kort beror på att totalvikt för släp (1500 kg) och bil (2160 kg) blir över 3 500 kg, vilket är högsta tillåtna totalvikt för B-kort.

Att din bil får dra 1 500 kg talar om att maximalt tillåtna bruttovikt, som bilen är konstruerad för att klara, är 1 500 kg.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Lagtext eller en skärmdump från släpvagnskalkylatorn som stöder detta? inte nån av mina sista 500 bilar med en totalvikt på 1500 som får dra ett 2 tonssläp på b kort
Med B-behörighet får du köra:
  • en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg
  • en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Länk till transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/

Är inte vagnens totalvikt som räknas, utan bruttovikt.

Med nya reglerna får man dra ett tungt släp, och ställa en cykel på det, såvida inte tjänstevikten överstiger bilens dragvikt.

Med gamla reglerna så räknades ALLTID vagnens totalvikt, så även om vagnen var tom så vart den för ”tung”

Vad ska du med B96 till? Ta BE direkt istället...

@Husqvarna220Ac Du har fel.

Det är inte det ena eller det andra som räknas utan BÅDE totalvikt och bruttovikt (faktiskt vikt) behöver beaktas.

Och "tjänstevikt" avser vikten på ett olastat släp, så det du skriver är fel även om du kanske menade rätt.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Aktuell lagstiftning på detta område:

Körkortslag (1998:488)
2 kap. Förarbehörighet

Behörighetskrav
1 § Personbil, lastbil, buss, motorcykel och moped klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet. Lag (2015:791).

Körkortsbehörighet för särskilda fordonstyper
5 § Körkortsbehörighet enligt 1 § anges i körkort med följande beteckningar.

B 1. personbil med totalvikt av högst 3,5 ton och

lätt lastbil samt enbart ett lätt släpfordon som

är kopplat till en sådan bil.

2. trehjulig motorcykel

3. fyrhjulig motorcykel

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

2 §
Lätt släpfordon 1. Ett släpfordon med en totalvikt av

högst 750 kilogram.

2. Ett släpfordon med en totalvikt

över 750 kilogram under förutsättning

att dragfordonets och släpfordonets

sammanlagda totalvikt inte överstiger

3,5 ton.

Trafikförordning (1998:1276)
4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon

3 § Om en viss maximal släpvagnsvikt gäller för ett motordrivet fordon, får den sammanlagda vikten av dragna släpvagnar inte överstiga denna.

4 § Om en viss maximilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet.

Om det till ett motorfordon, ett motorredskap klass I eller en tung terrängvagn har kopplats ytterligare fordon, får fordonen på väg inte föras med högre hastighet än som anges nedan.

Fordon Förutsättningar Hastighet

kilometer

i timmen

1. Motorfordon med en
släpvagn a. Släpvagnen är försedd med effektiva

bromsar som kan manövreras från

motorfordonets färdbroms,

b. släpvagnen har oledad dragstång och

en totalvikt som inte överstiger 3,5

ton och är försedd med påskjutsbroms,

c. släpvagnen har en totalvikt eller,

när släpvagnen inte är lastad, en

tjänstevikt som inte överstiger

motorfordonets halva tjänstevikt,

dock högst 750 kilogram, eller

d. släpvagnen är kopplad till en

motorcykel 80

9. Motorfordon, motorredskap klass I eller tung terrängvagn med ett eller flera fordon i andra fall
än 1-8 30

• Gilla
vcx
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
@Husqvarna220Ac Du har fel.

Det är inte det ena eller det andra som räknas utan BÅDE totalvikt och bruttovikt (faktiskt vikt) behöver beaktas.

Och "tjänstevikt" avser vikten på ett olastat släp, så det du skriver är fel även om du kanske menade rätt.
Precis det jag skrev, vagnens tjänstevikt plus lastvikt = bruttovikt, är det som avgör, du får dra en tung släpvagn, så länge inte vagnen är så tung så att tjänstevikten överstiger bilens dragvikt.

Med de gamla reglerna så räknades alltid totalvikt, så vagnen ”var alltid fullastad” än om den var tom så var den för tung.

H Husqvarna220Ac skrev:
Precis det jag skrev, vagnens tjänstevikt plus lastvikt = bruttovikt, är det som avgör, du får dra en tung släpvagn, så länge inte vagnen är så tung så att tjänstevikten överstiger bilens dragvikt.

Med de gamla reglerna så räknades alltid totalvikt, så vagnen ”var alltid fullastad” än om den var tom så var den för tung.

Nej. Det är totalvikten som gäller för körkortsbehörigheten.

Enligt körkortslag samt lag om vägtrafikdefinitioner inklippt tidigare.

Inte med det nya reglerna, det är ”faktiskt” vikt..

• Haha
vcx
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Inte med det nya reglerna, det är ”faktiskt” vikt..

När kom dessa regler? Och var kan jag hitta detta?

H Husqvarna220Ac skrev:

Nej det var inte det du skrev, det ser jag tydligt i ditt tidigare inlägg.

Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
När kom dessa regler? Och var kan jag hitta detta?
Det mesta av detta kom 2013 tror jag.

Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Nej. Det är totalvikten som gäller för körkortsbehörigheten.

Enligt körkortslag samt lag om vägtrafikdefinitioner inklippt tidigare.
Det står också:

Trafikförordning (1998:1276)
4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon

3 § Om en viss maximal släpvagnsvikt gäller för ett motordrivet fordon, får den sammanlagda vikten av dragna släpvagnar inte överstiga denna.

......så precis som alltid måste man fundera på vad behörigheten tillåter OCH vad bilen får dra. Det är inte det ena eller det andra ”som gäller”. Båda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.