15 848 läst ·
95 svar
16k läst
95 svar
Vad bestämmer max släpvagnsvikt på B-kort?
De har vågar tillgängliga. På vissa ställen finns det även fasta vågar.
Skulle du eller någon annan som påstår att det är bruttovikten som gäller länka en källa till detta? Helst transportstyrelsen eller polisens hemsidor men annan myndighet eller etablerad publikation duger också.Tokslut skrev:
Kunde nämligen inte hitta något mer än forumsvar som stödjer ert påstående när jag letade sist.
Om jag förstår din fråga rätt, den är inte helt tydlig, så är svaret att det inte behöver stå någonstans. Att man ibland behöver beakta faktiskt vikt "bruttovikt" är en konsekvens av att varken totalvikt eller max släpvagnsvikt får överskridas.
Tex kan man tänka sig att man med en mindre bil drar ett större släp där kombinationen bil och släp fortfarande har totalvikt på max 3500kg. Max släpvagnsvikt kan då vara begränsningen och då måste man se vad släpvagn ink last verkligen väger.
Jag tror man kan hitta exempel på detta för alla behörigheter som reglerna är skrivna nu.
Tex kan man tänka sig att man med en mindre bil drar ett större släp där kombinationen bil och släp fortfarande har totalvikt på max 3500kg. Max släpvagnsvikt kan då vara begränsningen och då måste man se vad släpvagn ink last verkligen väger.
Jag tror man kan hitta exempel på detta för alla behörigheter som reglerna är skrivna nu.
Min källa är kursmaterialet när jag tog BE 2011P Prodigys skrev:Skulle du eller någon annan som påstår att det är bruttovikten som gäller länka en källa till detta? Helst transportstyrelsen eller polisens hemsidor men annan myndighet eller etablerad publikation duger också.
Kunde nämligen inte hitta något mer än forumsvar som stödjer ert påstående när jag letade sist.
Men räknas "max släpvagnsvikt" på bruttovikten?MathiasS skrev:
Om jag förstår din fråga rätt, den är inte helt tydlig, så är svaret att det inte behöver stå någonstans. Att man ibland behöver beakta faktiskt vikt "bruttovikt" är en konsekvens av att varken totalvikt eller max släpvagnsvikt får överskridas.
Till exempel min gamla bil hade max släpvagnsvikt på 600kg. Hade jag då kunnat häkta på ett 750kg(totalvikt) släp och lastat det tills bruttovikten va 600kg och ändå kört lagligt?
Svar nej det går inte , reglerna säger som alltid när det gäller statens påbud , det är möjligheten som avgör det , är släpet ett 750 så gäller det , för det finns en möjlighet att lasta det fullt upp till 750 och den infon står på typskylten .P Prodigys skrev:
Blåljus behöver inte ett papper dom har internet och skylten att gå efter
Lite detta som jag vill minnas är rätt, att det är vikten som står på pappret som gäller och inte vad bruttovikten råkar varaR rävlyan skrev:Svar nej det går inte , reglerna säger som alltid när det gäller statens påbud , det är möjligheten som avgör det , är släpet ett 750 så gäller det , för det finns en möjlighet att lasta det fullt upp till 750 och den infon står på typskylten .
Blåljus behöver inte ett papper dom har internet och skylten att gå efter
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
För b gäller totalvikt be bruttovikt och b96 totalvikt med vissa undantag för bilar som har en högre teoretisk vikt än vad kroken är godkänd för.
....som sagt med vissa undantag, så detta påstående är en förenkling som helt enkelt inte avspeglar verkligheten. Eller närmare bestämt, det är ju inte alls sant.Andreas_kalmar skrev:
Tex för ett BE idag måste man hålla sig inom 3500kg totalvikt på släpvagnen. Och du måste veta vad vagnen och last väger så att du inte överskrider max släpvagnsvikt.
Med mitt gamla BE däremot, räcker det med att titta på vad släp och last väger och jämföra det med max släpvagnsvikt. Det är dock bara relevant för sk BE-trailers eftersom det inte finns några släpvagnar med 50mm kula som har en totalvikt över 3500kg.
Redigerat: