Vad är det som definierar max släpvagnsvikt med B-kort?
Jag ska köpa en bil med följande specifikationer: (Edit: kolumnen längst till höger)
Men det säger ju inget om vad jag får dra med mitt B-kort. Eller är det helt enkelt 3 500 kg tågvikt som gäller? Eller möjligen sammanlagd totalvikt 3 500?
Modellen finns inte registrerad än, så jag kan inte kolla trafikverkets register...
Jag ska köpa en bil med följande specifikationer: (Edit: kolumnen längst till höger)
Men det säger ju inget om vad jag får dra med mitt B-kort. Eller är det helt enkelt 3 500 kg tågvikt som gäller? Eller möjligen sammanlagd totalvikt 3 500?
Modellen finns inte registrerad än, så jag kan inte kolla trafikverkets register...
Redigerat:
Jag hade då personligen inte ens börjat titta på vikter och dylikt om jag inte provat bilen ifråga först och funnit den fungerande i vardagen.
En ny modell hade jag också aktat mig för. Eventuella barnsjukdomar blir ju oftast åtgärdade efter något år, vilket gör att en äldre modell blir mer bekymmersfri.
En ny modell hade jag också aktat mig för. Eventuella barnsjukdomar blir ju oftast åtgärdade efter något år, vilket gör att en äldre modell blir mer bekymmersfri.
Du får dra det bilen har som vikt angivet för max släpvagnsvikt i ditt fall.
Vissa bilar kan ha max släpvagnsvikt som tillsammans med bilens totalvikt överstiger 3500kg och då behövs B96 som tillåter 4250kg. Över det så blir det BE-kort.
Vissa bilar kan ha max släpvagnsvikt som tillsammans med bilens totalvikt överstiger 3500kg och då behövs B96 som tillåter 4250kg. Över det så blir det BE-kort.
Det är en helt annan fråga. Senaste bilarna köpta som nya och har inte ens funnits för att provköra, senaste fanns inte ens som utställningsex.Cheesen skrev:
Jag hade då personligen inte ens börjat titta på vikter och dylikt om jag inte provat bilen ifråga först och funnit den fungerande i vardagen.
Du gör som vanligt två kontroller:
Vad tillåter behörigheten att jag drar: sammanlagd totalvikt 3500kg => 3500-1850kg=1650kg
Vad tillåter bilens konstruktion att jag drar: 1410kg
Slutsats, du får dra 1410kg och det är bilens konstruktion som begränsar dragvikten, inte din behörighet.
Vad tillåter behörigheten att jag drar: sammanlagd totalvikt 3500kg => 3500-1850kg=1650kg
Vad tillåter bilens konstruktion att jag drar: 1410kg
Slutsats, du får dra 1410kg och det är bilens konstruktion som begränsar dragvikten, inte din behörighet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Står klart och tydligt om du kollar, men står ej där, brukar stå dragvikt med B-kort, men denna bilmodell verkar max få dra 1200kg/1410kg oavsett kk.
Det är ”miljöbilens” baksida, mindre bromsar, mindre kylning mm mm, som sänker dragvikten.
Det är ”miljöbilens” baksida, mindre bromsar, mindre kylning mm mm, som sänker dragvikten.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Alla bilar som inte klarar 3500kg i släpvagnsvikt går totalbort.
Tja, alla har vi olika prioriteringar. En del köper inget som drar mer än en halvliter, nån annan accepterar bara flakbil, en tredje vill absolut ha sexhundra hästkrafter och fyrhjulsdrift. Jag vill ha en mellanklassbil som rymmer familjen, har en ottomotor som drar måttligt med bränsle, har rimligt inköpspris, bra garantier och uppfyller barnens önskemål om kulör på lacken.Asgarvad skrev:
Äh, det ska väl vara lite kul o köpa bil också?Cheesen skrev:
Jag vill ha allt det där du räknar upp!Strip skrev:
Tja, alla har vi olika prioriteringar. En del köper inget som drar mer än en halvliter, nån annan accepterar bara flakbil, en tredje vill absolut ha sexhundra hästkrafter och fyrhjulsdrift. Jag vill ha en mellanklassbil som rymmer familjen, har en ottomotor som drar måttligt med bränsle, har rimligt inköpspris, bra garantier och uppfyller barnens önskemål om kulör på lacken.
Har 4 bilar varav 3 får dra mer än 1500 på b-kort. Föredrar att ha så olika bilar som möjligt så det är skillnad mellan att köra dom. I dag har jag Subaru,Toyota,Citroen och Volvo. Citroen är roligast, Subarun bäst totalt, Toyotan billigast i drift och Volvon typ 3:a på allt. Kör mest med Toyotan eftersom jag är snål men den får endast dra 1200 därav behovet av de övriga.
Bästa svaret
Du får dra ett släp med en totalvikt upp till 1650kg, det avgörs av att med b-kort är totalvikt på bil + kärra max 3500kg.
MEN du får inte lasta det mer än till en bruttovikt (egentlig vikt på kärra + last vid tillfället) på 1410kg för det är vad tillverkaren uppger att bilen klarar.
MEN du får inte lasta det mer än till en bruttovikt (egentlig vikt på kärra + last vid tillfället) på 1410kg för det är vad tillverkaren uppger att bilen klarar.
Bra förtydligande. Viktigt att komma ihåg.O Okvin skrev: