En annan detalj är att en del bilar visserligen får dra en viss släpvagnsvikt men att den begränsas om själva bilen lastas för tung. Alltså att släpvagnsvikten + totalvikten ihop är högre än tågvikten för bilen. Har inget med 3500 kg att göra. Vill minnas att det i varje fall var vanligt på t.ex Renault och lite mer fjantbilar. Rejälare bilar som Volvo & Co har tror jag aldrig sysslat med sådant.

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
vcx
O Okvin skrev:
Du får dra ett släp med en totalvikt upp till 1650kg, det avgörs av att med b-kort är totalvikt på bil + kärra max 3500kg.
MEN du får inte lasta det mer än till en bruttovikt (egentlig vikt på kärra + last vid tillfället) på 1410kg för det är vad tillverkaren uppger att bilen klarar.
Precis.

Överskrider du det förstnämnda så blir det stopp i en poliskontroll och du riskerar att bli åtalad för olovlig körning med risk för indraget körkort. Det senare resulterar bara i böter (om du är under 50%) samt omlastning (om över 20%, om jag kommer ihåg rätt).

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Så är det inte längre, släpvagnens vikt vid tillfället gäller, alltså du får dra tung släpvagn med ett ägg på, men måste som sagt själ ha koll på vad lasten väger, så den ej överstiger bilens dragvikt.

R
H Husqvarna220Ac skrev:
Så är det inte längre, släpvagnens vikt vid tillfället gäller, alltså du får dra tung släpvagn med ett[ ägg på /QUOTE]
Har inte följt regelverket så noga på ett tag , men är det sant att det är vikten bakom som gäller , ett släp enligt det jag vet klassat för en viss lastbärighet , och i instrumentet står vad den får lasta och då har du möjlighet att lasta det sägs det
Det innebär att du kan komma över de 3500kg teoretiskt men inte praktiskt vid tillfälle , så resonerar blåljus och då är du ute på hal is

R
Vart lite fel Husqvarna220Ac skulle citera dig
Blåljus har en annan uppfattning det är släpets totalvikt som bestämmer och inte på platsvikt
EX får släpet lasta 1000kg och väger 1000kg = 2000kg och bilen väger 2800kg så är det över vad ett B-kort ger
35000kg , det är möjligt att lasta fullt på släpet och överstiga tågvikten och som alltid så sägs från myndigheter , det möjligheten som gäller
Kan vara så att regler ändrats men inte läst eller observerat men tros inte det har ändrats , däremot så har reglerna ändrats för husbilar kontra B-kort

H Husqvarna220Ac skrev:
Så är det inte längre, släpvagnens vikt vid tillfället gäller, alltså du får dra tung släpvagn med ett ägg på, men måste som sagt själ ha koll på vad lasten väger, så den ej överstiger bilens dragvikt.
Enligt transportstyrelsen verkar det fortfarande vara totalvikten som gäller, dvs vikten vid maxlast.

"B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt
lastbil med en totalvikt av högst 3500kg.
• Du får dra en lätt släpvagn med en
totalvikt av högst 750 kg.
• Du får även dra en släpvagn med en
totalvikt som är högre än 750kg, förutsatt
att bilens och släpvagnens sammanlagda
totalvikt inte överstiger 3500kg.

...

Totalvikt: Summan av tjänstevikten och maxlasten."

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det jag skrev tillsammans med Okvin’s förtydligande är det som gäller. Punkt.

• Gilla
Okvin
  • Laddar…
MathiasS och Okvin har helt rätt. Det är totalvikten som bestämmer vilken behörighet som behövs. Jag tog B96 för några veckor sedan och tror inte att det ändrats sedan dess.

///H

Strip Strip skrev:
Tja, alla har vi olika prioriteringar. En del köper inget som drar mer än en halvliter, nån annan accepterar bara flakbil, en tredje vill absolut ha sexhundra hästkrafter och fyrhjulsdrift. Jag vill ha en mellanklassbil som rymmer familjen, har en ottomotor som drar måttligt med bränsle, har rimligt inköpspris, bra garantier och uppfyller barnens önskemål om kulör på lacken.
Jag tycker flakbil, "sexhundrahästkrafter" och fyrhjulsdrift är den perfekta alternativet :) och de får dra 3.500kg :ok:

Instämmer, får inte dra hästsläp tyngre än 1120kg med B-kort och vår största bil som är utmärkta dragbil inkl. fyrhjulsdrift, med B96 drygt 1800 kg. Men tar vi den mindre och tvåhjulsdrivna, betydligt sämre dragbil och stabilitet blir det 1500kg med B-kortet. Däremot med mitt C-kort fungerar det alldeles utmärkt att köra hästlastbilen och merparten av hästarna i stallet.;)
https://torstensons.se/hastlastbilar/hastlastbilar-c-kort/krismar/exclusive-22-26-t/
Blev lite OT men belyser lite vårt krångliga och även teoretiskt utformade körkortsystem.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Instämmer, får inte dra hästsläp tyngre än 1120kg med B-kort och vår största bil som är utmärkta dragbil inkl. fyrhjulsdrift, med B96 drygt 1800 kg. Men tar vi den mindre och tvåhjulsdrivna, betydligt sämre dragbil och stabilitet blir det 1500kg med B-kortet. Däremot med mitt C-kort fungerar det alldeles utmärkt att köra hästlastbilen och merparten av hästarna i stallet.;)
[länk]
Blev lite OT men belyser lite vårt krångliga och även teoretiskt utformade körkortsystem.
Men med detta resonemang ser du bara till halva ekvationen, bilens förmåga. Den andra halva halvan, förarens förmåga, bortser du ifrån. Att köra en tyngre längre större kombination ställer större krav på föraren vilket reglerna tar hänsyn till. Nog kan man med fog hävda att det är säkrare att dra med en kraftigare bil, men nör detta större ekipage kommer på drift är det svårare att hantera än något som väger mindre.

Jag tycker reglerna är bra och möjligen för generösa. Varför inte säga max 750kg på bkort och BE för allt över det....

• Gilla
M.Bergman och 1 till
  • Laddar…
Men i mitt fall med ABC utan utökat B-kortså får jag med C-kort köra fordon utan övre viktgräns.
Tyvärr här har vi olika åsikt och olika erfarenhet. Tar jag vår äldre lilla bil med klenar motor, FWD, lättare och sämre bromsar får jag hänga på släp med vikt 1500kg med B-kort och perfekt en av hästtransporterna. Men tyvärr är det inte tillåtet med den betydligt nyare och mera lämpade motorstarkare, AWD, tyngre och bättre bromsar, etc, och framför allt stabilare på väg.
Hur ett fordon+släp är att köra beror, min åsikt, mera på dragfordonet och lastning än om det väger 3500kg eller 4250kg.
Vill envist som en dåre hävda att dragbilens vikt och förmåga att dra stabilt är det som påverka mera än de här 750 kg extra som B96 ger. ;)Kör alla dagar i veckan med den stora bilen än den lilla, men det är inte tillåtet:D

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
I just DITT fall med ett C så har du kunskap att hantera ett tyngre ekipage. Lösningen ligger då inte i att låta B köra tungt utan att låta dig med C köra BE ekipage. Det skulle jag känna mig tryggare med än att kreti och pleti med lägre behörighet kör tunga kombinationer.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det skulle vara omöjligt för polisen att göra sitt jobb om det var platsvikten som gällde. Ska de väga varenda misstänkt ekipage?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Det skulle vara omöjligt för polisen att göra sitt jobb om det var platsvikten som gällde. Ska de väga varenda misstänkt ekipage?
Hur menar du nu? Så är det redan idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.