Hej,

Jag funderar på att köpa en Kränzle runt 5000-7000 kr. När jag tittar på deras hemsida så hittar jag en K 1152 TST. Den har enligt tillverkaren arbetsstryck på 150 bar samt 10 l / tim.

Tittar man dock på olika svenska butiker så blir man ganska yr, vissa anger endast 115 bar medan andra skriver 130 bar, båda under arbetstryck!? Även liter vatten / tim skiljer sig en hel del mot de svenska butikerna!?

Någon som vet hur det verkligen ligger till? Vad heter modellen som presterar 130 bar samt 600 l/tim?

C
Har en 1152 TST och såvitt jag förstått det finns den i två varianter - en svagare anpassad för 10A säkring / 2300W och en starkare som kräver större säkring. För den svenska marknaden är det "officiellt" den svagare som gäller, och i tyskland är det den starkare.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Aha, ganska stor skillnad från 130 bar ner till 115 bar. Kan man reglera upp den svenska versionen? Har fått för mig att man kan ställa in hur många watt den ska ta?

Man undrar lite varför ex Kärcher inte behövt göra samma med sin k7 på 3000 watt? Det finns egentligen ganska många pumpar på svenska marknaden som klarar mer än 115 bar.

Finns det ingen skillnad alls i modellbeteckning på den strypta modellen?

Det är samma tvätt men olika förinställning av maxtrycket. 115 resp 130 bar. Tror tom man kan trimma upp den svenska varianten.

Jag bröt förseglingen och ökade trycket till 135bar på min tyska version, då drog den exakt de watt den ska.

Sen finns K2175 och Profi 175.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kraenzle-profi-175-ts-t.276697/

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
C
Har inte undersökt det, så jag kan inte uttala mig om vad som skiljer maskinerna rent tekniskt. Däremot är det ju vissa som säljer maskinen i Sverige som gör en grej av att de säljer den starkare tyska varianten.
Waxdog, där jag köpte min tvätt, säljer båda varianterna.

Personligen tycker jag det är guld värt att kunna köra den i valfritt eluttag, så jag tog det säkra före det osäkra och köpte den svagare varianten. Det är ju faktiskt en portabel modell (men om det bara handlar om att justera ned trycket så...).

Tycker inte att det har någon praktisk betydelse. För rengöring får man sansa sig med trycket för att inte förstöra underlaget, kör oftast 70-90 bar. För spolning av rör och blästring skulle man velat ha en betydligt starkare maskin, men hade 115 vs. 130 gjort någon skillnad? Nej...

Enda gången det är lite sisådär är när vi kör den på taket och maskinen står på backen. Då kan den vara aningen för klen.

Det där med Bar och l/min verkar inte vara hela sanningen till hur effektiv en maskin verkligen är?

Jag har testat 2 högtryckstvättar sen tidigare, den första är en STAR aluminum pump med 100 bar, flöde på 7 l/min med en motorn på 1.5 KW. Den klarade inte ens av att spruta ren bilarna!

Den pump jag provat nu senast var en Kärcher K7 med arbetsstryck på 150 bar och 600 l / h, den gjorde ett väldigt bra(och snabbt) jobb på vår sten och därmed lär den också ha gjort ett bra jobb på att tvätta bilen. Men kvalitén på en sådan maskin är inte på top så därför tittar jag på Kränzle som egentligen bara har positivt omdöme.

Rent spontant känns 130 bar med 470 l/h eller 113 bar med 600 l/h på tok för lite inom den referens ram som jag har. Men kanske finns det andra parametrar som avgör här? Kanske kan man jämföra trycket som man får ur en K 1152 TST med Kärchern även om det är den svenska modellen på 113 bar?

Förövrigt, hur går det till att justera Kränzle? Har försökt nå deras support men den verkar minst sagt långsam på att svara.

För det första kan du alltid köra den tyska varianten i Sverige!! Bara att skruva ner trycket till 115 bar på manometern så drar den 10A!
Dessutom kan du köra den på lite mer än så utan några praktiska problem de minuter den går.

Tryck och flöde UTE VID MUNSTYCKET säger allt, men det redovisas sällan. Ofta mest fantasisiffror speciellt på konsumentgrejer.

Klassisk är att max flöde och max tryck anges separat, så man vet ändå inte vilken arbetspunkt man har.
Max flöde inträffar ju vid noll tryck (utan munstycke) hela vägen upp tills pumpen börjar bypassa. På en riktigt tvätt sker det via instälningsbar ventil och på en fjanttvätt i form an någon enkel överströmningsanordning.

Det finns alltså övre begränsning av tryck och flöde som är lätt att läsa sig till, detta blir pumpens arbetsområdet som är en area mellan 0 flöde och tryck och max flöde och tryck. Det är sedan munstycket (diametern) som avgör var man hamnar!

På tvättar med kemdosering efter pumpen försvinner rätt mkt tryck i den strypning som krävs för att suga in tvättmedlet också.Oavsett om du doserar tvättmedle eller ej.

Se mina räknexempel i länkad tråd.

Hur många watt drar Kärcher K7? (ej maxeffekt utan vad den drar i verkligheten).
Den måste vara (mkt) högre än 2,8kW som Kränzle 1152 annars kan du glömma att den ger 150 bar och 600 l/h i verkligheten.

Maxinställningen på Kränzle finns bakom en täckbricka på justeringsratten för trycket. Bryt bort den sä kan du ändra maxinställningen på trycket.

Förresten är det knappast en slump att det saknas manometer på plast-tvättarna.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
K7 3000W så om den faktiskt drar det (är skeptisk då pappas 1800W drar 1400W) så är det som en 1152. Min 1152 drog 2800W ur vägguttaget vid 133-135 bar på manometern och fullt flöde med rätt munstycke.

Sen har nog K7 en del fördelar som att plastkopplingarna och reglagen mm är praktiska.

Slangvinda och 15 (inte 10) m slang är dock GULD.

Tack, vet någon om man kan skruva upp en svensk version från 113 till 130?

Köpte hem en 113 version för att testa, man får ju säga att kvalitén känns verkligen på top. Får bara hoppas att de där 113 bar är mer som Kärcher 150 bar ;)

Hur fungerar det med 16 amp uttag egentligen? Vi har 3 st 16 amp in i huset men sen är det 6, 10 och i ett fall 13 amp säkringar som sitter i skåpet? Är det så att man måste dra nytt från centralen för att få 16 amp?

Det jag tycker är väldigt märkligt är varför Kränzle kräver så mycket ström för så lite bar? Det är ju något som inte stämmer här? Kärcher levererar som sagt 150 bar och det är på en vanliga 10a utan några som helst problem. Det trycket Kärcher ger känns ganska lagom, nackdelen är som sagt kvalitén. Kränzle 1152 16 amp kräver mer än var Kärcher 7K gör men ändå är den bara specad till 130 bar med samma vattenmängd, det är ju någon data som låter konstigt här? Är det så att Kränzle går tyngre på grund av högre kvalité på material?

• Gilla
Carlss
  • Laddar…
Det som inte stämmer är luften i specifikationerna på de andra tvättarna. ;)
Sen är det så att både tryck och flöde avgör effekten. Inte bara den ena.

Sen kräver inte 1152 16A för att kunna användas. Den drar lite över 12A vid 130 bar med originalmunstycket och det klarar i princip en 10A säkring. Risken är att den efter många start och stopp löser ut. Eller att den löser ut vid start om det är en automatsäkring. Elmotorn tar mera ström just när den startar.

16A är dina huvudsäkringar som sedan delas upp på olika grupper. Meningen är att när din dammsugare får kortslutning ska bara säkringen som går till den gruppen (t.ex. det rummet) lösa ut, och resten av huset får fortfarande ström.

Ja om du vill ha ett nytt 16A uttag får man dra fram det från centralen.
Beroende på avstånd mm kan man ibland byta till 13A, eller tex byta till automatsäkring som accepterar högre startström just där du tänker köra tvätten.
Allt detta kan en elektriker föreslå bra lösningar på.

Det enklaste är kanske att skruva upp din nya tvätt till 120 och köra på det. ;)

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
C
Tänkte bara tillägga att det i trådstarten står 10 l/tim och det skall förstås vara 10 l/min, dvs. 600 l/tim för 1152:an. Men det kanske är TS som skrev fel? Men det kan vara värt att tänka på att även om det är najs med ett högt flöde så måste inkommande vatten ha minst samma flöde. För min egen del har jag inte så mycket större flöde på inkommande vatten, så 10 l/min är rätt optimalt. Kan vara värt att tänka på för er med dåligt flöde på vattnet.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack för all info!

Har nu testat Kränzle 1152 TST med Dirt Killer Nozzle, det var den enda lans jag fick till(misstänker att de missade något). Med detta munstycke så kom trycket upp till 120 bar. Känslan man fick var klart jämförbart med det Kärcher K7 gav med sitt roterande munstycke.

Stora skillnaden är att Kränzle känns gedigen och kvalitativ! Chansen är stor att den faktiskt går att reparera om den skulle strula om några år. Den har inte häller massa onödig elektronik som Kärchern har.

Just nu lutar det åt att behålla denna Kränzle maskin trotts det markant högre priset.

Jag har som sagt bara provat tvätta lite plattor, finns det något annat som kan tänkas kräva mer tryck? Tvätta trall lär vara mindre? Hur är det med att lösa stop i avlopp som är gjorda av känslig plast?

Vad anser ni om priset på 7250 kr, låter det rimligt även för en Svensk version?

C cpalm skrev:
Tänkte bara tillägga att det i trådstarten står 10 l/tim och det skall förstås vara 10 l/min, dvs. 600 l/tim för 1152:an. Men det kanske är TS som skrev fel? Men det kan vara värt att tänka på att även om det är najs med ett högt flöde så måste inkommande vatten ha minst samma flöde. För min egen del har jag inte så mycket större flöde på inkommande vatten, så 10 l/min är rätt optimalt. Kan vara värt att tänka på för er med dåligt flöde på vattnet.

Jo jag skrev fel, mycket riktigt :)

Jag har inte haft några problem att mata maskinen med vatten. Min far har en 3 fas pump som ger 180 bar och 700 l/h och han har inga problem att använda det vanliga vattensystemet.

martin43 martin43 skrev:
...
Tack! bra information! Stämmer det att ett 16 amp uttag kräver annan stickpropp? D.v.s apparaterna man kopplar in kommer ha en annan kontakt?

Vet du om man kan skruva upp den maskin jag köpt mer? Försökte få svar från tillverkaren via mail men de kör all sin support via telefon och det är väl tyska eller något som gäller då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.