C
S snowjim skrev:
Har nu testat Kränzle 1152 TST med Dirt Killer Nozzle, det var den enda lans jag fick till(misstänker att de missade något). Med detta munstycke så kom trycket upp till 120 bar. Känslan man fick var klart jämförbart med det Kärcher K7 gav med sitt roterande munstycke.
Jepp, det ingår (förstås) en vanlig lans med flat stråle + dirtkillern i paketet. Så uppenbarligen har de öppnat kartongen och plockat bort standardlansen. Känns ju sådär.

Se upp med dirtkillern, den är klockren på plattor och sånt som tål lite stryk men den blåser lätt bort färg från t.ex. mina trappräcken. Jag skulle inte använda den på bilen om man säger så (kanske bara jag som är feg? :D)

Vad anser ni om priset på 7250 kr, låter det rimligt även för en Svensk version?
Låter bra. Waxdog tar 6970 kr och de var det bästa priset jag kunde hitta när jag köpte min tidigare i år.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
C
S snowjim skrev:
Tack! bra information! Stämmer det att ett 16 amp uttag kräver annan stickpropp? D.v.s apparaterna man kopplar in kommer ha en annan kontakt?
Nä, det är vanlig stickpropp.

C cpalm skrev:
Nä, det är vanlig stickpropp.
Okay så alternativet är att köpa den starkare, få hit en elektriker som kopplar in ett uttag med 16 amp och de få gånger jag kör 10 amp så skruver man ner pumpen?

...för dom pengarna skulle jag köpa en lätt beggad proffstvätt istället. 3fas blir det då. Kärcher, kränzle eller vad du nu vill ha spelar mindre roll. Blir lite annat drag i en sådan maskin och om du nu ändå tänker lägga så mycket pengar på en tvätt så är du antagligen lite kräsen och intresserad av att det blir bra.

Har man väl provat en sådan maskin byter man inte ner sig igen, även om man "bara" ska tvätta bilen och altanen. Jag har aldrig träffat någon som tyckt han köpt en för kraftig tvätt, men alla jag känner inklusive mig själv har köpt för klena tvättar, flera gånger.

C
MathiasS MathiasS skrev:
...för dom pengarna skulle jag köpa en lätt beggad proffstvätt istället. 3fas blir det då.
1152 tillhör förvisso Kränzles proffsserie, även om det är den minsta.
Problemet är att större maskiner inte är så lätta att hitta på annons för 7000 kr eller däromkring. Iallafall inte när jag letat.

Jag har en Kränzle Profi 175, uppgraderade från Kränzle 1152. Det var en smått onödig uppgradering men den lågvarviga motorn är klart trevlig. Jag kör inte max tryck när jag tvättar bilen med den. Blir faktiskt lite för mycket. ;)

Svårt att hitta beg för den som skaffat en kommer aldrig sälja. ;)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har inte letat så länge men ja, proffsmaskiner verkar svåra att hitta begagnade. Jag antar att när man väl köpt en så håller man fast vid den och även om den skulle strula så går de i regel att laga. Framförallt håller de markant längre än konsertversionerna.

Jag vet inte vad det kan kosta att dra ut ett 3 fas uttag? 2000-3000 kr minst? Sen då lägga 5000-6000 på en beg proffs maskin? Även om proffs maskiner håller väl rent generellt så känns det ändå farligt att köpa en sådan sak beg?

martin43 martin43 skrev:
Jag har en Kränzle Profi 175, uppgraderade från Kränzle 1152. Det var en smått onödig uppgradering men den lågvarviga motorn är klart trevlig. Jag kör inte max tryck när jag tvättar bilen med den. Blir faktiskt lite för mycket. ;)

Svårt att hitta beg för den som skaffat en kommer aldrig sälja. ;)
Uppgradera? De ser väldigt olika ut på bilderna?

S snowjim skrev:
Uppgradera? De ser väldigt olika ut på bilderna?
Sålde den och köpte sedan en ny.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
För det första kan du alltid köra den tyska varianten i Sverige!! Bara att skruva ner trycket till 115 bar på manometern så drar den 10A!
Dessutom kan du köra den på lite mer än så utan några praktiska problem de minuter den går.
Då låter det som att man ska ta o köpa den tyska versionen och sen då skruva ner den om säkringen inte pallar jobbet. Vet att jag har en 13 amp säkring men den är kopplad till spisen i köket om jag minns rätt. Det sattes in när vi renoverade köket för 2 år sen.

Annars är alternativet att ta hit elektriker och få draget en ensam 16 amp men det känns som en dum mellanväg, då hade det nästan varit lika bra att dra 3 fas. Problemet är att en 3 fas maskin kostar ganska mycket mer.

S snowjim skrev:
Då låter det som att man ska ta o köpa den tyska versionen och sen då skruva ner den om säkringen inte pallar jobbet. Vet att jag har en 13 amp säkring men den är kopplad till spisen i köket om jag minns rätt. Det sattes in när vi renoverade köket för 2 år sen.

Annars är alternativet att ta hit elektriker och få draget en ensam 16 amp men det känns som en dum mellanväg, då hade det nästan varit lika bra att dra 3 fas. Problemet är att en 3 fas maskin kostar ganska mycket mer.
Man kan säkra 16A/16A, men då tappar du selektiviteten, dvs om säkringen går så kan den lika gärna gå på inkommande för hela huset. Problemet är kabeln, om det är 1,5mm2 får/kan den väl bara säkras kortare sträckor 16A? Obs, jag är ingen Elektriker, så kanske bättre göra rätt istället...
Personligen hade jag om möjligt fixat en högre säkring i garaget. Och sedan nyttjat den i huvudsak, sedan ställt ned trycket när du jobbar på en 10A eller 13A säkring.

S snowjim skrev:
Du kan ju dra fram trefas men bara använda en av faserna till HTT ifall du ser behov av trefas till annat i framtiden.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jao
S snowjim skrev:

Japp. Bara att vrida på röda ratten som ställer trycket.

Men du har redan köpt den svenska?
Bryt försiktigt loss locket/kåpan till den röda stora tryckjusteringen så hittar du säkert låsningen av maxinställningen så kan du ställa upp den lite. ;)

Vet ej om jag har kvar några bilder på min 1152, vore intressant att jämföra om det står något på etikett eller kartong. Typ "förreglad till 115 bar".

Den jag köpt kostade 7200 kr och stod då uppackad i butiken. Jag fick med en zip-påse med lite tillbehör men annars inget annat, ena lansen saknades som sagt. Maskinen ser i sig ny ut förutom då att den är lite lätt skitig på hjul o liknande(vilken den såklart blir att att man ens använt den aktivt).

Jag lyckades få till 7 dagars öppet löp och nu efter att jag testat den så har jag rengjort den grundligt så att den är nästan i bättre skick än när jag fick den.

Jag skulle gärna vilja prova skruva upp BAR begränsningen på den men tyvärr tror jag inte det är möjligt då det låter som att jag måste göra åverkan på maskinen? Något på själva vridreglaget ska brytas loss om jag förstått rätt?

Hade den jag har gått att skruva upp så hade jag kunnat behålla den.

Värt att nämna är dock att det sitter en metallbricka på sidan av maskinen och där står mycket riktigt 113 bar och 130 MAX.

Butiken jag köpt ifrån sa något om att den Tyska modellen kostade 1000 kr till och om så verkligen är fallet så är det ju inte intressant.

Såg en 1152 idag på en butik i Arlöv ny för 8195. Vet dock inte vilken modell det var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.