17 655 läst ·
86 svar
18k läst
86 svar
Vad är vad när det kommer till Kränzle högtryckspumpar?
Svivel= slangkoppling som är roterbar även med tryck. Så att du kan rotera slangen när allt är i hopkopplat.
Jag köpte en men tog bort den. Gillade ej extraklumpen vid handtaget (jag har även snabbkoppling monterad). Jag rullar alltid ut hela slangen rakt ut och går sen tillbaka och jobbar tex runt bilen. När jag är klar går jag ut rakt igen och tar med mig den tillbaka så att slangen ligger som ett U. Gåt snabbt och smidigt och lätt att veva upp på vindan!
Har sparat enormt med tid tack vare att slangen är 15m och är en riktig armerad gummislang som en trasslar sig själv som billiga bångstyriga plastslangar gör.
Jag köpte en men tog bort den. Gillade ej extraklumpen vid handtaget (jag har även snabbkoppling monterad). Jag rullar alltid ut hela slangen rakt ut och går sen tillbaka och jobbar tex runt bilen. När jag är klar går jag ut rakt igen och tar med mig den tillbaka så att slangen ligger som ett U. Gåt snabbt och smidigt och lätt att veva upp på vindan!
Har sparat enormt med tid tack vare att slangen är 15m och är en riktig armerad gummislang som en trasslar sig själv som billiga bångstyriga plastslangar gör.
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Har fungerat likadant för mig, slangen är av hög kvalitet och väldigt hanterbar. Gör också likadant, ut med allt och sen jobba. Förstår nu vad svivel-koppling är men har inte känt behov av det.
Jag har deras UFO (roterande med kåpa, typ terasstvätt) men skulle nog inte använda den till trall om det inte var rejält skitigt. Dock är den fantastiskt bra för att tvätta plattor och fogar utan stänk. Bra tryck är det i den och allt är inte gjort av plast. Det sitter två riktiga dysor från Spraying Systems i den.
Har även ett underspolningsrör, avloppsrensare och stänkskydd för jet-lansen.
Det vanliga Vario-munstycket används till 98% tillsammans med ett kort spolhandtag (bara handtaget, ingen "raksträcka").
Köpte några fasta munstycken med (20, 45, 60 grader) och visst ger fasta munstycken (Spraying Systems=kvalitet, som det finns fullständiga datablad över spridarbild mm, som är det Kränzle använder) en betydligt bättre och ffa jämnare sprutbild än en variolans men de ligger mest o skräpar ändå. För tralltvätt är nog ett fast 45 perfekt. Jämn o fin bredd och lagom stark sprutbild. Du bör nog borsta ändå.
Har även ett underspolningsrör, avloppsrensare och stänkskydd för jet-lansen.
Det vanliga Vario-munstycket används till 98% tillsammans med ett kort spolhandtag (bara handtaget, ingen "raksträcka").
Köpte några fasta munstycken med (20, 45, 60 grader) och visst ger fasta munstycken (Spraying Systems=kvalitet, som det finns fullständiga datablad över spridarbild mm, som är det Kränzle använder) en betydligt bättre och ffa jämnare sprutbild än en variolans men de ligger mest o skräpar ändå. För tralltvätt är nog ett fast 45 perfekt. Jämn o fin bredd och lagom stark sprutbild. Du bör nog borsta ändå.
Hade elektrikern här och prislappen på att dra ut en 3 fas eller 16 AMP skulle kosta strax under 10 000 kr, det blir svårt att motivera det i hushållet tyvärr.
Man kunde dock sätta en 13 AMP säkring där och vad jag förstår så ska det vara på gränsen för vad Kränzle 1152 drar?
Är ni helt säkra på att man kan få ner strömmen på en Kränzle 1152 16 AMP till 10 AMP om det nu skulle behövas?
Man kunde dock sätta en 13 AMP säkring där och vad jag förstår så ska det vara på gränsen för vad Kränzle 1152 drar?
Är ni helt säkra på att man kan få ner strömmen på en Kränzle 1152 16 AMP till 10 AMP om det nu skulle behövas?
Har nu pratat med Gelins KGK som verkar vara importören av Kränzle till Sverige. De menar på att om man inte har 3 fas så är det absolut 10 amp versionen man ska köpa. Har man tillgång till 16 amp så har man också tillgång till 3 fas och då finns det ingen anledning att inte köpa 3 fas tvätt då de är markant bättre.
På 10 amp pumpen har de ändrat eller bytt vinkling på en skiva i pumpen vilket innebär 115 bar och 10 amp istället för 130 bar och 16 amp. Skillnaden i vattentrycket är mer eller mindre inte märkbart. Egentligen är alla 2 fas tvättar som rör sig i gränslandet ganska likvärdiga i trycket oavsett vad baren säger. Att ändra på vredet är alltså inte en bra lösning i längden.
Anledningen till att man strypt pumpen beror på att man vill göra den tillgänglig för kleti och pleti(som de uttryckte det). Man ska kunna ta med den till sommarstugan eller in till grannen utan att motor eller elnät går ner. De pratade något om att sladdens längd i samband med arbetsmoment kunde få motorn till att brinna vilket också var en stor anledning till varför man ändrat till 10 amp.
När jag frågade lite om hur Kärcher kunde säga att sin pump ger 150 bar på samma elnät så fick jag svaret att man troligen mäter på annat vis. Man kan ju öka trycket med olika munstycke upp till 50% men det betyder inte att effekten är högre i sig. Hängde inte helt med på detta och kanske missade jag något. Men de menade på att det handlade om marknadsföring.
Så då står man här igen och vet inte riktigt ut eller in. Det kostar närmare 10 000 kr att sätta in ett 3 fas/16 amp uttag och egentligen behöver vi inte det för något annat. Egentligen vet vi inte ens om vi verkligen behöver mer power än vad dessa vi nu testat ger.
På 10 amp pumpen har de ändrat eller bytt vinkling på en skiva i pumpen vilket innebär 115 bar och 10 amp istället för 130 bar och 16 amp. Skillnaden i vattentrycket är mer eller mindre inte märkbart. Egentligen är alla 2 fas tvättar som rör sig i gränslandet ganska likvärdiga i trycket oavsett vad baren säger. Att ändra på vredet är alltså inte en bra lösning i längden.
Anledningen till att man strypt pumpen beror på att man vill göra den tillgänglig för kleti och pleti(som de uttryckte det). Man ska kunna ta med den till sommarstugan eller in till grannen utan att motor eller elnät går ner. De pratade något om att sladdens längd i samband med arbetsmoment kunde få motorn till att brinna vilket också var en stor anledning till varför man ändrat till 10 amp.
När jag frågade lite om hur Kärcher kunde säga att sin pump ger 150 bar på samma elnät så fick jag svaret att man troligen mäter på annat vis. Man kan ju öka trycket med olika munstycke upp till 50% men det betyder inte att effekten är högre i sig. Hängde inte helt med på detta och kanske missade jag något. Men de menade på att det handlade om marknadsföring.
Så då står man här igen och vet inte riktigt ut eller in. Det kostar närmare 10 000 kr att sätta in ett 3 fas/16 amp uttag och egentligen behöver vi inte det för något annat. Egentligen vet vi inte ens om vi verkligen behöver mer power än vad dessa vi nu testat ger.
Redigerat:
Jag garanterar att min effekttabell är korrekt.S snowjim skrev:Hade elektrikern här och prislappen på att dra ut en 3 fas eller 16 AMP skulle kosta strax under 10 000 kr, det blir svårt att motivera det i hushållet tyvärr.
Jag har dock ej mätt startströmmen.
Den jag sålde den till har inte 16A vad jag vet.
Jag körde min tysklandsköpta Profi 160 TS T första säsongen på en adapter i 3-fasuttaget, dvs 16A. Åren därefter har jag helt enkelt kört den på befintligt uttag. Främst pga av dåligt minne. Inget har krånglat. Jag minns inte om det är säkrat till 10C eller 13C. Jag kan kolla när jag kommer hem. Är i Tyskland nu. Har en dag att slå ihjäl pga biljettbrist. Har tittat ut en ”Hantwerkerbedarf”-butik jag kan skrota i någon timme. Där stack det traktamentet. 
Det blev faktiskt bara ett Wiha insexnyckelset (med fasthållningsring på kulan) och ett Festool bänkdammsugarmunstycke. Ligger fortfarande plus på nuvarande ersättningsmodell. Nu ska jag äta spritglass på arbetstid.
1. Ang 3-fas, visst är det kul att ha en 3-fas tvätt (jag köpte ju en), men vad är det för argument?S snowjim skrev:Har nu pratat med Gelins KGK som verkar vara importören av Kränzle till Sverige. De menar på att om man inte har 3 fas så är det absolut 10 amp versionen man ska köpa. Har man tillgång till 16 amp så har man också tillgång till 3 fas och då finns det ingen anledning att inte köpa 3 fas tvätt då de är markant bättre.
"Om du har 16A och kan välja fritt mellan en enfas och trefas tvätt köp alltid en trefastvätt bara för att du har ett elutag". Om en 1152 tillgodoser behovet kan man väl välja själv om man vill kasta ut ytterligare ett antal tusenlappar eller inte.
2. Ang skivan. Jag ser bara EN skiva i reservdelslistan till 1152 TS T. Står det nåt annat i manualen som följde med din svenska tvätt? Om inte det står en annan vinkel i reservdelslistan i din manual tror jag det inte stämmer. Ur industriell synpunkt finns ju heller ingen som helst anledning överhuvudtaget att krångla med en separat artikel i monteringen att hålla reda på när det går lika bra att låsa maxtrycket på ett annat värde. Att de har låst maxtrycket till ett annat värde är ju trots allt också ett sätt att "strypa pumpen". Jaja, jag låter det vara osagt vad som är rätt. KGK brukar vara pålästa och duktiga.
3. Hydraulisk effekt = tryck * flöde.
En högtryckstvätts elektriska effekt från eluttaget = hydraulisk effekt / pumpens verkningsgrad / motorns verkningsgrad. Detta gäller för alla märken, och eftersom alla har samma typ av pumpar mm är det inga jätteksillnader och därför kan inte Kärcher ha högre tryck OCH samma flöde OCH samma effekt.
Kärcher kan säga "vår säkerhetsventil står på 150 bar", men sedan skickar de med ett munstycke så att det verkliga trycket blir 120 bar. Skulle man då byta munstycke och få upp trycket till 150 bar drar den mer effekt och kanske brinner upp efter ett tag.
Kollade med kollegan som köpte min tyska 1152. Han säkrade upp till 13A (vanlig porslinssäkring) och det fungerar fint. Vet ej om han ens testat att prova med 10A.mattiasp skrev:
Jag körde min tysklandsköpta Profi 160 TS T första säsongen på en adapter i 3-fasuttaget, dvs 16A. Åren därefter har jag helt enkelt kört den på befintligt uttag. Främst pga av dåligt minne. Inget har krånglat. Jag minns inte om det är säkrat till 10C eller 13C. Jag kan kolla när jag kommer hem. Är i Tyskland nu. Har en dag att slå ihjäl pga biljettbrist. Har tittat ut en ”Hantwerkerbedarf”-butik jag kan skrota i någon timme. Där stack det traktamentet.![]()