17 655 läst ·
86 svar
18k läst
86 svar
Vad är vad när det kommer till Kränzle högtryckspumpar?
Köpte direkt från Tyskland, maskinen kostade för två år sen € 596 och då är det den tyska versionen för 16A naturligtvis. Frakten var på € 20, + 19% tysk moms på dessa priser. Ungefärligt pris med växelkurs ca 9,60 då var alltså ca 7.000 kr levererat. Alltså samma pris som en svensk maskin från svensk handlare, men bättre maskin. Beställde även rörrensare och andra munstycken till rätt förmånligt pris av samma eBay-snubbe.S snowjim skrev:
Edit: såg nu att det i dessa 7.000 kr ingick en roterande borste typ altantvätt. Minns nu att jag valde det paketet för lite extra pengar, för jag tänkte den kunde vara bra att ha till bilarna men har inte riktigt varit nöjd med den.
Ungefär detta paket var det men alltså € 596 + frakt och moms
https://www.ebay.de/itm/Kranzle-Hoc...mutzkiller-TST-rotierende-Burste/263708308919
Redigerat:
Aha, hur menar du att det har skett? Inget jag märkt själv, beställer väl runt 10 paket om året från tyska eBay och visst, alla skickar inte utomlands men samma varor säljs av alla så det är bara bläddra vidare tills man hittar en som gör.
Många av de jag hittar på t.ex. guenstiger.de (typ som prisjakt) när jag letar efter en specifik maskin skickar inte till Sverige eller har högre frakt än tidigare. Klart det finns fortfarande, men som sagt jag tycker det blivit svårare att hitta bra deals. Många listar nu explicit vissa länder, och där är ofta Danmark med men inte Sverige, och när jag frågar kan det bli dyra svar. Många anger bara Tyskland.
Ang. tryckinställningen så hittade jag en bild efter att jag tagit bort täckbrickan. Jag kan sätta 3 kronor och 50 öre på att Kränzle inte bemödar sig att bygga en särskild tvätt med annan pump bara för Sverige. I så fall borde det gå att se i reservdelslistan att det finns t.ex. en annan pumpskiva som reservdel.
Ifall intresseklubben antecknar kan jag rapportera följande tabell från min 1152TST. Det var efter att ha mätt denna tabell och sedan mätt effekten på pappas Kärcher, att tre år i rad sett alla gula Kärcher (och blåa Nilfisk) på soptippen varje år, samt att ha läst inlägg på något Kränzle-forum om att en snubbe köpt O-ringar från Kränzle till sin 30 år gamla tvätt som han ärvt av sin far som jag tänkte att Kränzle är bra skit på riktigt.
Tabellen gäller bara med 042-munstycke.
Ang. tryckinställningen så hittade jag en bild efter att jag tagit bort täckbrickan. Jag kan sätta 3 kronor och 50 öre på att Kränzle inte bemödar sig att bygga en särskild tvätt med annan pump bara för Sverige. I så fall borde det gå att se i reservdelslistan att det finns t.ex. en annan pumpskiva som reservdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall intresseklubben antecknar kan jag rapportera följande tabell från min 1152TST. Det var efter att ha mätt denna tabell och sedan mätt effekten på pappas Kärcher, att tre år i rad sett alla gula Kärcher (och blåa Nilfisk) på soptippen varje år, samt att ha läst inlägg på något Kränzle-forum om att en snubbe köpt O-ringar från Kränzle till sin 30 år gamla tvätt som han ärvt av sin far som jag tänkte att Kränzle är bra skit på riktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabellen gäller bara med 042-munstycke.
Ja min bild är att det inte är många 100 lappar billigare från Tyskland även om man kör genom Ebay.martin43 skrev:
Jag var ute o tittade på tvätten och kan konstatera att det där locket sitter som sten, jag vågar inte ta i mer för då lär något brytas sönder.
Lättast är som sagt att lämna denna och köpa en 16 amp.
På tal om det så kontaktade jag en svensk firma som säljer 16 amp versionen, enligt deras verkstad så gick den inte att skruva ner? Men jag tycker att jag läst flera st här på forumet som gjort just det och i vissa fall även anpassat trycket till viss watt.
Ja, the good stuff kommer du få leta efter ett tag, så är det.S snowjim skrev:
Men vadå, alla Kränzle har ju steglös tryckjustering. Vrider man ner trycket drar den mindre el.S snowjim skrev:Ja min bild är att det inte är många 100 lappar billigare från Tyskland även om man kör genom Ebay.
Jag var ute o tittade på tvätten och kan konstatera att det där locket sitter som sten, jag vågar inte ta i mer för då lär något brytas sönder.
Lättast är som sagt att lämna denna och köpa en 16 amp.
På tal om det så kontaktade jag en svensk firma som säljer 16 amp versionen, enligt deras verkstad så gick den inte att skruva ner? Men jag tycker att jag läst flera st här på forumet som gjort just det och i vissa fall även anpassat trycket till viss watt.
Vill man däremot ändra maxinställningen måste man ändra under kåpan.
Så vi vet att den jag har går att skruva upp genom att bryta av locket på effektvredet?
Att man kan ställa ner trycket med effektvredet känns ganska naturligt ja. Men vi pratar om att kunna nå mer bar än vad just min maskin är specad för. Säker på att det inte sitter andra packningar eller liknande i den som är specad högre?
Att man kan ställa ner trycket med effektvredet känns ganska naturligt ja. Men vi pratar om att kunna nå mer bar än vad just min maskin är specad för. Säker på att det inte sitter andra packningar eller liknande i den som är specad högre?
Nej du verkar ha rätt, det var nog större skillnad några år sen när jag köpte.S snowjim skrev:
Från eBay kostar den (komplett, med båda lansar, obruten förpackning) 6.810 kr inkl frakt.
I Sverige kostar maskinen ca 7.500 kr, den "tyska versionen" alltså. Man sparar alltså runt 10 % genom att nätshoppa. Inte de stora pengarna.
Detta är egentligen fel tråd men tittade lite på alternativen runt samma pris och visst kan man få en Kärcher HD för 1000 lapp till som har mer eller mindre samma data. Men det känns ändå som Kräzle 1152 är ganska prisvärt för sin kvalité. Visst 180 bar låter klart bättre men då är det helt andra pengar.
Min uppfattning är att egentligen hade Kräzle 1152 10 AMP med 120 bar räckt för vår del, den verkar ju ligga i klass med Kärcher K7 på 150 bar.
Min uppfattning är att egentligen hade Kräzle 1152 10 AMP med 120 bar räckt för vår del, den verkar ju ligga i klass med Kärcher K7 på 150 bar.