Fick hem min nya högtryckstvätt igår och måste bara skriva av mig lite! :)
Har tidigare haft en Kränzle 1152 TS T (som är en duktigt bra tvätt!!), men suktade lite efter lågvarvig motor och varför inte ännu mer ös? Så kan man blästra en hel bil på en halvtimme....

Det absolut bästa är hur tyst och lugnt den går! Känns som att den står på tomgång.
Tips alltså att om man värdesätter tystnad bör man fundera på en tvätt med 1400 rpm motor (K2000/Profi). Båda finns med enfas eller trefas.

Tyvärr ingår bara ett fast munstycke till Profi-serien, så där får man köpa till den utmärkta Vario-Jet lansen separat (munstycke 042), denna ingår till 1152 och K2000.

Samtliga av de jag nämnt (1152, K2160, K2175, Profi 160, Profi 175) har samma munstycksstorlek så alla tillbehör (terasstvtätt, underspolningsrör, avloppsrensare, foam-lance) mm är kompatibla.

Provade med 40-graders fast munstycke för att kunna tvätta bilen utan att spola hål i den, men även med 40 grader är det rätt bra ös. Väldigt mycket mer än i en sån där polett-gör-det-själv.

Den som är sugen handlar billigt från http://www.koch-mannes.de/ som skickar till Sverige.

[video=youtube;9Tx-UZGILRI]http://www.youtube.com/watch?v=9Tx-UZGILRI[/video]
[video=youtube;07NAPan0-pg]http://www.youtube.com/watch?v=07NAPan0-pg[/video]
[video=youtube;-5RswDVaiME]http://www.youtube.com/watch?v=-5RswDVaiME[/video]

Redigerat:
  • Gilla
fredrikblg och 2 till
  • Laddar…
Vad var det som avgjorde att du slog till på en profi och inte en k2000? Vilka är för/nackdelar med respektive? Du verkade ha koll. Är själv sugen på en K2175 .
Mvh Fredrik

V
Jag instämmer, tycker Kränzle slår det mesta!

Skillnaden mellan K2175 och Profi 175 TS T:
Profi 175 har kraftigare motor. 3,8kW mot 3,3kW.
Profi 175 har keminjektorn på sugsidan = man slipper tryckförlusten som keminjektorn alltid medför. Det gör att Profi 175 har högre tryck vid munstycket!

Enl. mina beräkningar är den hydrauliska effekten (=tvättkraft) vid munstycket ca:
1152 TST:1,6 kW
K2175: 2,1 kW
Profi 175: 3,0kW.

Detta baserat på mina mätningar på 1152 och Profi 175.

En annan sak som skiljer är att Profi har en vattentank med flottör och vattenmagasin. Slangen går alltså ej direkt in i pumpen. Detta gör att man inte förstör pumpen med kaviation om vattenflödet är dåligt eller man glömt sätta på vattnet. Detta krävs också för att keminblandningen på sugsidan skall fungera.

Det sista är att med Profi ingår bara ett M20042 fast munstycke (oanvändbart), så man får köpa Vario-Jet 042 separat.
Profi har keminjektor på sugsudan

• Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
Intressant.
Men nu blev det svårare, hade egentligen bestämt mej men nu blev jag mer sugen på profin.
Hittade f.ö. i databladet att avgiven effekt är 2.4kW resp. 3.0kW så dina beräkningar skämmes icke.
Hursom så blir den nån tusing dyrare ytterligare, men man kommer ju alltid känna att man kunde fått lite bättre...

Tack för info f.ö. Hittade inte mkt matnyttigt på Kränzles sida förutom data på maskinerna.

Mvh Fredrik

Skämmes eller stämmer?
Stämmer givetvis. ;)
Enl. katalogen är P1 (inmatad effekt) och P2 (avgiven) effekt
1152: 2,8/2,0
K2175: 3,3/2,6
Profi175 3,8/3,2
P2 avser avgiven effekt från motorn. MEN för de två första försvinner en del i keminjektorn och jag angav hydraulisk effekt vid munstycket. Då har jag också kompenserst flödet lite enl tryckkurva för munstycke 042.

Man träffar inte arbetspunkten exakt, flödet sjunker en aning vid fullt tryck pga att varvtalet sjunker lite vid full last. Hydraulisk effekt med Profin är baserst på uppmätt flöde vid 155bar med M20042. Har ej kalibrerat min vattenmätare men den är 1 månad gammal så visar nog gsnska rätt.

Har alltså 155bar och 11,nånting l/min med medföljandw munstycke. Satte på ett annat lite mindre och fick då 175 bar så den verkar rätt inställd från fabrik.
Det står att K2175 har arb tryck till 160 bar, medan Profi har upp till 150 bar. Vet ej om det stämmer, vad som dock är helt klart att K2175 inte har 160 bar vid munstycket utan 110-130 nånstans.

Däremot är det nog mer praktiskt med keminjektorn efter pumpen eftersom du då får kem när lansen står på lågtryck, och inget kem när den står på högtryck. Behöver alltså ej ändrs på tvätten.
På Profi måste man skruva på doseringsratten (steglös val av dosering ner till 1:10) för att sätta av/på doseringen. På Profin kan man därför köra kem med både hög och lågtryck.

Med Profi måste man öppna kemratten litr och fylla upp kemslangen med vatten innan man sticker ner den i kemdunken, annars går pumpen mycket illa då man matar den med tjuvluft. Dessutom rinner upp till några gram/sek mellan kemdunk och vattenbehållaren på tvätten åt ena eller andra hållet beroende på nivån i dunke (hävert) eftersom man i praktiken kopplat ihop dessa så kan ska nog inte lämna tvätten avstängd med öppen kemkran länge.

Hm. Fick hem vario-jet munstycket nu (det som ingår i 1152 och K21xx). Det finfördelar inte dropparna lika fint som ett fast 25 eller 40 graders munstycket. Därför slår det mycket hårdare. Vågar INTE köra med fullt ös (ca 160 bar) på bilen!
Har dragit ner till 125 och det är fortfarande mer ös än i 1152 på 133 bar (pga strypningen för keminjektorn).
=> För biltvätt är nog denna tvätt aningen overkill, men mindre än Kränzle 1152 skulle jag å andra sidan inte vilja ha!

Redigerat:
Får man med både 25 och 40graders munstycken eller har du köpt till de? Är det fortfarande värt att skaffa variojet lansen?

Nej, bara 20. Hade köpt separat sen tidigare.
Japp! Tycker definitivt man ska ha variolansen. 20 är för smalt. 40 är för fin dimma tycker jag. Variolansen slår bättre pga större droppar. Blir mindre dimma i kvarteret med den.

Tycker också variolansen är PERFEKT för att lägga på kem i lågtrycksläget! Mkt bättre än foamlance och doseringen på Profi går bra att ställa steglöst.

Liten update: Använder inte kemdoseringen alls. Det är för lätt att få in lite luft i pumpen när man byter och dessutom är det mkt smidigare att ta foamlansen eftersom tvätten alltid står inne i garaget.

Vid större projekt typ spruta huset är kemdoseringen bra, skruva ner maskin till min tryck. På med 65 graders fast munstycke och två förlängningsrör och lägg en dimma på hela huset.

Hej, jag har massor med nilfisk tillbehör, tycker deras pistol är så lätt att hantera när man byter lansar.
Känns som att ni köper högtryck utifrån tillbehör. Det blir väldigt jobbigt och om man vill komplettera eller byta fabrikat på sin maskinpark.
Jag är sugen på en kränzle och tänker att jag byter bara slanganslutning så kan jag fortsätta använda mina nilfiskgrejer.
Åsikter på det =)

By the way, är du fortfarande nöjd med tvätten? Jag ska ha den som ett enklare alternativ till min nuvarande som lämnar 21 liter per minut och 200 bar..

Ja, mycket!
Har tvättat hela huset med den, även uterummet "inomhus", spolat avloppet och en massa annat.
Har köpt div förlängningsrör, smutsvattenpump (!) mm.

Funkar skitbra att skumma på tvättmedelnpå huset och sedan sköljabmed 60-graders munstycke. Perfekt att kunna dra ner tryck o flöde. Körde huset med varmvatten.

• Gilla
fredrikblg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.