Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Hej,
Vi ska ta in en firma för att behandla vårt tak och tänkte passa på att även se över det som jag kallar “vindskydd”
när de ändå arbetar där uppe.
Jag är medveten om att det kan heta något annat, så jag bifogar en bild (lånad bild) för att undvika missförstånd.
Vi har dessa på fyra ställen. Min uppfattning är att de i sig inte är särskilt komplicerade att byta, men att arbetet blir mer utmanande på grund av höjden. Två av dem är relativt lättåtkomliga, medan de andra sitter på över fyra meters höjd.
Offerten vi fått ligger på 16 000 kr efter ROT, exklusive bortforsling av skräp (se bild).
Tycker ni att det låter rimligt, eller är det i överkant?
Tack på förhand!
Vi ska ta in en firma för att behandla vårt tak och tänkte passa på att även se över det som jag kallar “vindskydd”
Jag är medveten om att det kan heta något annat, så jag bifogar en bild (lånad bild) för att undvika missförstånd.
Vi har dessa på fyra ställen. Min uppfattning är att de i sig inte är särskilt komplicerade att byta, men att arbetet blir mer utmanande på grund av höjden. Två av dem är relativt lättåtkomliga, medan de andra sitter på över fyra meters höjd.
Offerten vi fått ligger på 16 000 kr efter ROT, exklusive bortforsling av skräp (se bild).
Tack på förhand!
14400 kr är typ 20-24 timmar, dvs en dag med 2 gubbar och en dag med en gubbe eller nåt sånt. Med tankte på höjden, skylift, ställning etc är det väl rimligt. De har inte skirvit något om det, så det ingår antagligen i timkostnaden eller materialet.
Men bara från bilden är det ju svårt att uppskatta, även materialåtgången.
Är de rötskadade, eller varför vill du byta dem?
Det vanliga är att man målar dem i samband med att man målar fasaden och då byter det som är rötskadat eller om t.ex.plåten sitter fel eller har börjat lossna. Man kan också välja att behålla plåten och bara skruva den om den är spikad idag, dessa spikar åker ut med tiden.
Men bara från bilden är det ju svårt att uppskatta, även materialåtgången.
Är de rötskadade, eller varför vill du byta dem?
Det vanliga är att man målar dem i samband med att man målar fasaden och då byter det som är rötskadat eller om t.ex.plåten sitter fel eller har börjat lossna. Man kan också välja att behålla plåten och bara skruva den om den är spikad idag, dessa spikar åker ut med tiden.
Det är nog själva ställningen som tar mer tid i anspråk än själva bytet. Ställningen ska ju upp och ned på båda sidor.
Du ska måla den själv efteråt från stege eller ska du passa på och fråga om du kan få låna ställningen en timme och dra en strykning när den finns uppe?
Du ska måla den själv efteråt från stege eller ska du passa på och fråga om du kan få låna ställningen en timme och dra en strykning när den finns uppe?
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Tack! Jag tänkte nog låna ställningen för att måla dom. Det bör jag kunna lösa på 1h.Hemingway skrev:
Det står ju tydligt ”byte av vindskivor”, så det är ju lite märkligt att du inte vet vad de heter..Saabgubben skrev:
Hej,
Tack på förhand!
Priset känns helt normalt. Kan vara lite bök att få ned de gamla och upp de nya. Vore jag du skulle jag klä dom nya med plåt direkt så är de underhållsfria i herrans många år.
Klicka här för att svara