24 363 läst ·
124 svar
24k läst
124 svar
Vad är lämplig truck för mig?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 712 inlägg
Plötsligt fick jag ett bra erbjudande från en firma när jag stod där och snackade truckar, så nu har man utökat maskinparken med en gammal truck också.
Ja ja, jag vet alla varningar om att köra fast och så vidare. Återkommer med bilder när jag grävt ner mig i gruset, alternativt på bild när jag lastar pall för glatta livet och allt går bra.
Tack för alla råd och tips.
Ja ja, jag vet alla varningar om att köra fast och så vidare. Återkommer med bilder när jag grävt ner mig i gruset, alternativt på bild när jag lastar pall för glatta livet och allt går bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kosta den?martinradbo skrev:Plötsligt fick jag ett bra erbjudande från en firma när jag stod där och snackade truckar, så nu har man utökat maskinparken med en gammal truck också.
[bild]
Alltid kul med grejer men det är fel verktyg för ändamålet skulle jag säga.martinradbo skrev:Plötsligt fick jag ett bra erbjudande från en firma när jag stod där och snackade truckar, så nu har man utökat maskinparken med en gammal truck också.
[bild]
Har du ens provat att köra den på lite löst grus?
Marken måste vara rejält packad och jämn annars blir det snabbt olustigt.
Testade o köra lite med jobbets utomhustruck på en grusyta och det var ingen höjdare.
Kolla vad det skulle kosta att asfaltera en remsa eller om ni kan lossa på ev asfaltsväg utanför ( om trafiken tillåter ) och bara ställa in godset.
Testade o köra lite med jobbets utomhustruck på en grusyta och det var ingen höjdare.
Kolla vad det skulle kosta att asfaltera en remsa eller om ni kan lossa på ev asfaltsväg utanför ( om trafiken tillåter ) och bara ställa in godset.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 712 inlägg
Som sagt, innan ni målar fan på väggen, jag har inte ens fått hem trucken ännu, men jag lovar att ärligt återkomma med besked om hur det går att använda den på gruset sen.
Min grundinställning är så klart att det funkar perfekt!
Min grundinställning är så klart att det funkar perfekt!
När du sen kört fast i gruset vilket du kommer göra med 95% sannolikhet, speciellt som ovan truckförare, försök inte dra loss den med din bil.
Du kommer bränna upp kopplingen direkt. Sett tokstollar som först grävt ner trucken i ett grushål och sedan slitit sönder både rep och dragkrok i sina försök att få upp den.
Några goda råd för att köra en sådan truck på grus.
1. Bromsa aldrig hårt när du kommer med fart. Hjulen kommer låsa och ploga upp en grusvall som du sen fastnar på.
2. Sväng aldrig på gruset mer än några få graders rattutslag. Speciellt inte vid backning. Dessa truckar kan i princip tvärställa styrhjulet och det är ett mycket säkert sätt att gräva ner sig i gruset direkt.
3. Kör bara på asfalt/betong
.
Några goda råd för att köra en sådan truck på grus.
1. Bromsa aldrig hårt när du kommer med fart. Hjulen kommer låsa och ploga upp en grusvall som du sen fastnar på.
2. Sväng aldrig på gruset mer än några få graders rattutslag. Speciellt inte vid backning. Dessa truckar kan i princip tvärställa styrhjulet och det är ett mycket säkert sätt att gräva ner sig i gruset direkt.
3. Kör bara på asfalt/betong
Som tidigare baklastarägare så kan jag bara instämma. Grymt praktisk maskin, och man lär sig köra den på 10 minuter. Man sitter mitt i lyftaggregatet, och har bra koll på vad man gör. Lite kass sikt rakt bakåt, dock, men se till att ha en medhjälpare som dirigerar så är det lätt.Alriksson skrev:Satsa på en baklastare. Tappar inget i värde, stenåldersteknik, slitstarka och lättskruvad.
Driver konverten som den ska och är någorlunda tät i hydraliken så kommer den fungera ypperligt för ändamålet. Lyfter mycket, når in på högersida på lastbilar.
Någon kompaktlastare ska du inte ha ifall du ska lossa från en lastbil.
edit
sök på Volvo 641/642
Kan ev. tyckas stå högt i kurs men det beror på att dom är eftertraktade och grymt slitstarka, överlever på bondgårdar utan någon service alls. Det säger mycket!
Största nackdelen är att de är lite klumpiga att klättra i/ur.