24 286 läst ·
124 svar
24k läst
124 svar
Vad är lämplig truck för mig?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Förrförra året så fick jag låna en av mina grannars baklastare och en annans midjestyrda lastare. Det tog väl 5 sekunder att lära sig. Obs jag har inte kört någon annan traktor innan. Sen har jag även kört midjestyrd kompaktlastare. Det är inte svårt. Visst jag du göra allt snabbt och med precision så krävs det rutin. Men det behöver du inte direkt. Så lyssna inte på domsomsäger något annat.
Det tror jag. ( med betoning på tror )Nyfniken skrev:
Vad är det dom skiljer kring nyttjandet av fordonet hemma från en större arbetsplats?
Förutom att större byggen kan ha speciella krav i upphandlingen kring miljöoljor, arbete på väg etc
Men jag kan ha jättefel.
Om jag inte minns fel var det ok att flytta de flesta hjullastare ( och en del dumprar.. A eller B tror jag.) med b körkort men flyttar du den eller arbetar med gafflar så ska det finnas truckkort.
Tror den helt enkelt klassas som truck på något skumt sätt
Arbetsmiljölagen!D09 skrev:Det tror jag. ( med betoning på tror )
Vad är det dom skiljer kring nyttjandet av fordonet hemma från en större arbetsplats?
Förutom att större byggen kan ha speciella krav i upphandlingen kring miljöoljor, arbete på väg etc
Men jag kan ha jättefel.
Om jag inte minns fel var det ok att flytta de flesta hjullastare ( och en del dumprar.. A eller B tror jag.) med b körkort men flyttar du den eller arbetar med gafflar så ska det finnas truckkort.
Tror den helt enkelt klassas som truck på något skumt sätt![]()
Det finns inga formella krav på truckkort ens på en arbetsplats, däremot finns krav på att den som kör truck ska ha kompetens att göra det, men det finns alltså inga formaliserade krav eller lagar kring det.
Man får väl köra vad man vill hemma hos sig själv i privat regi eller?
Arbetsmiljöverkets regler säger att dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper skall finnas då en anställd, i sitt jobb, skall framföra truck och arbetsgivaren har ansvaret att kunskapen finns.
I detta fallet tycker inte jag att det regelverket verkar relevant.
Arbetsmiljöverkets regler säger att dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper skall finnas då en anställd, i sitt jobb, skall framföra truck och arbetsgivaren har ansvaret att kunskapen finns.
I detta fallet tycker inte jag att det regelverket verkar relevant.
Arbetsmiljölagen gäller enbart då det finns ett anställningsförhållande - men den gäller då också närstående.
Hade en holmgång med kommunbyråkratinnan som handlade vårt bygglov om bl.a. detta. Hon sjukskrev sig efter vårt byggsamråd. Hon blev visst deprimerad sa dom...
Hade en holmgång med kommunbyråkratinnan som handlade vårt bygglov om bl.a. detta. Hon sjukskrev sig efter vårt byggsamråd. Hon blev visst deprimerad sa dom...
Kan du utveckla det här (jag tror att vi är överens, men är inte säker).Locke skrev:
Du menar väl:
- Truckkort behövs bara om man är anställd (i normalfallet). Om inte arbetsgivaren tycker det är ok att köra utan truckkort. Då är det också ok. Arbetsgivaren har i vilket fall alltid ansvaret.
- Har man en anställd hemma när man bygger sitt hus så har man ansvaret när denne kör truck.
- Att man är släkt med den anställde gör ingen skillnad.
- "Anställd" betyder att man i någon form avlönas för sitt arbete.
Skaffar du dig en hjullastare så ska jag se om jag kan hitta mina utbildningsböcker som ligger o dammar någonstans i garaget 
Har nog försvarets bok om terrängfordon också, bra tips hur man leker rövare med stora leksaker
Har nog försvarets bok om terrängfordon också, bra tips hur man leker rövare med stora leksaker
För att köra hjullastare hemma krävs som minst AM körkort (mopedkörkort klass 1 ).
Den räknas som jordbruksredskap / traktor då du har den privat .
Kör du hjullastare på en fabrik måste du ha C2 körkort ( industriell hjullastare som truck) .
Den räknas som jordbruksredskap / traktor då du har den privat .
Kör du hjullastare på en fabrik måste du ha C2 körkort ( industriell hjullastare som truck) .
Men körkort är väl det som ger en person rätt att köra på allmän väg med grejjer, eller som yrkestrafik för exempelvis bönder som färdas på allmän väg mellan sina fält. "Hemma på gårn" får man väl köra hjullastare/traktor/dumper/moppe/jordfräs hej vilt hur mycket man vill? Eller? Jag kan ha fel...Micro skrev:
