24 287 läst ·
124 svar
24k läst
124 svar
Vad är lämplig truck för mig?
En vanlig truck med stel axel går ju fetbort direkt, det är ju som att be om problem att köra fast.
om du inte har jäkligt slätt att åka på. Lägga osb skivor fukar ju ett par resor, sen är dom ju i smulor !
Har du budget att lägga straxt under 100" så satsa på en äldre Lull (teleskoplastare)
Gör det du ska, och sen har du pengarna tillbaka när du säljer den
om du inte har jäkligt slätt att åka på. Lägga osb skivor fukar ju ett par resor, sen är dom ju i smulor !
Har du budget att lägga straxt under 100" så satsa på en äldre Lull (teleskoplastare)
Gör det du ska, och sen har du pengarna tillbaka när du säljer den
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Sådär ja. Trucken inköpt och har fått arbeta så att batteriet snabbt sjunker... ...ner i gruset! 
Skämt åsido, jag är sann optimist och klarar jag att köra multisport-VM fem dygn i sträck så ska jag väl klara att köra en liten truck också om jag bara ger mig sjutton på det.
Väl hemma och avlastad på grusplanen provkörde jag utan problem på det packade gruset (packat av diverse bilar under ett halvår). Nyfiken som man är tänker man att jag bara måste prova lite på det lösare gruset närmare huset. Det gick inte så bra. Stoppade i tid men fick ändå ägna nån timme åt att komma loss. Så nu har jag erkänt detta och ni som varnade mig kan skratta om ni vill. ;-)
Efter det jämnade jag till gruset och lade några OSB. Tillräckligt jämnt grus under skivorna är A och O. Funkar tillräckligt bra för mitt behov.
Men visst vore det roligare att få köra trucken inne på plattan också? 4-5 dm upp till den från gruset ska väl inte vara ngt problem? Den väger väl inte mer än 4 ton skulle jag gissa.
Sagt och gjort. Bara att bygga en liten ramp:
Det tog några timmar men nu kan jag köra ut och in med visst besvär skall tilläggas.
Har redan lyft upp 150 kg tunga fönster till andra våningen, skall nästa vecka lyfta upp ytterligare gips och skivmaterial innan trucken får parkera utomhus igen.
Skämt åsido, jag är sann optimist och klarar jag att köra multisport-VM fem dygn i sträck så ska jag väl klara att köra en liten truck också om jag bara ger mig sjutton på det.
Väl hemma och avlastad på grusplanen provkörde jag utan problem på det packade gruset (packat av diverse bilar under ett halvår). Nyfiken som man är tänker man att jag bara måste prova lite på det lösare gruset närmare huset. Det gick inte så bra. Stoppade i tid men fick ändå ägna nån timme åt att komma loss. Så nu har jag erkänt detta och ni som varnade mig kan skratta om ni vill. ;-)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter det jämnade jag till gruset och lade några OSB. Tillräckligt jämnt grus under skivorna är A och O. Funkar tillräckligt bra för mitt behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men visst vore det roligare att få köra trucken inne på plattan också? 4-5 dm upp till den från gruset ska väl inte vara ngt problem? Den väger väl inte mer än 4 ton skulle jag gissa.
Sagt och gjort. Bara att bygga en liten ramp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tog några timmar men nu kan jag köra ut och in med visst besvär skall tilläggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har redan lyft upp 150 kg tunga fönster till andra våningen, skall nästa vecka lyfta upp ytterligare gips och skivmaterial innan trucken får parkera utomhus igen.
Grymt!
Även om jag själv var en smått uttalad skeptiker till sådan truck i denna tråd så gillar jag när folk ger sig f-n på att göra som alla säger inte går.
Hatten av.
"People who say it cannot be done should not interrupt those who are doing it." -George Bernard Shaw
Även om jag själv var en smått uttalad skeptiker till sådan truck i denna tråd så gillar jag när folk ger sig f-n på att göra som alla säger inte går.
Hatten av.
"People who say it cannot be done should not interrupt those who are doing it." -George Bernard Shaw
Redigerat av moderator:
Är du nu en gnutta orolig på att det kanske kommer bli lite svårkört med 5cm snö?martinradbo skrev:Sådär ja. Trucken inköpt och har fått arbeta så att batteriet snabbt sjunker... ...ner i gruset!
Skämt åsido, jag är sann optimist och klarar jag att köra multisport-VM fem dygn i sträck så ska jag väl klara att köra en liten truck också om jag bara ger mig sjutton på det.
Väl hemma och avlastad på grusplanen provkörde jag utan problem på det packade gruset (packat av diverse bilar under ett halvår). Nyfiken som man är tänker man att jag bara måste prova lite på det lösare gruset närmare huset. Det gick inte så bra. Stoppade i tid men fick ändå ägna nån timme åt att komma loss. Så nu har jag erkänt detta och ni som varnade mig kan skratta om ni vill. ;-)
[bild]
Kämpa på du, man lär sig av allt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Påminner mig om en incident på fabriken....vi skulle bygga till...väggarna var resta och taket på plats...martinradbo skrev:
Gruset va packat och förberett för betongen....då en kollega fick den alldeles briljanta iden att prova trucken om det gick att köra... En 3-hjulig Atlet (likt din) hämtades för testet...upp på grusbädden och full fart...han som körde klappade på trucken o sa "gamla bettan klarar allt" i samma stund ha sa det sjönk den som Titanic....vi fick ringa efter hjullastare och "gräva" upp den.....gissa hur glada byggarna va efter det????
Redigerat: