24 286 läst ·
124 svar
24k läst
124 svar
Vad är lämplig truck för mig?
Din inställning är positiv det är bra.martinradbo skrev:
Tyvärr har du köpt fel pryl.
Gillar din inställning, det är en bra startmartinradbo skrev:
Själv har jag nästan satt fast en truck något mindre än din på en plan asfaltsplatta. Lastade av några skivor, bearbetade dem i kanske 30 minuter. När jag sen skulle köra undan trucken hade bakhjulet sjunkit ner i den relativt varma asfalten och det blev mycket ruckande för att få loss den.
När jag jobbade på byggvaruhus var det grusplan i brädgården. Där gick det utmärkt att köra truck, kan inte minnas att vi körde fast ngn gång...
Men då var det lite större truckar än den du köpt, och dom hade lite större och bredare hjul. Sen var ju marken ordentligt komprimerad efter många års användande, så det hjälpte väl det med.
Men då var det lite större truckar än den du köpt, och dom hade lite större och bredare hjul. Sen var ju marken ordentligt komprimerad efter många års användande, så det hjälpte väl det med.
TS har gett sig f...n på att detta skall fungera trots att all logik talar för det motsatta. Härlig inställning, utan folk som TS hade vi fortfarande levt i grottor.
Sedan har det ju nästan gått lite prestige i det hela så det skulle inte förvåna mig om TS gör allt i sin makt för att få det att funka, även gjuta en betongplatta där trucken ska fram
Sedan har det ju nästan gått lite prestige i det hela så det skulle inte förvåna mig om TS gör allt i sin makt för att få det att funka, även gjuta en betongplatta där trucken ska fram
Jag har också kört en del truck i min ungdom på grusplan. Ta det lugnt bara så kommer det att gå bra om grusplanen är någorlunda packad. Roligast är det att köra på snö och isgrävaren skrev:
Har provat att köra truck på 2 hjul också. Det var onödigt spännande, så undvik det.
@grävaren och -RB- vad var det för modell på truckarna ni körde med i grus?... det är ju en viss skillnad mellan modellerna....
Det här påminner mig om när jag precis började köra lastbil och skulle leverera en häck med markrör nere i en gammal hamn.
Trucklossning var beställd.
Trixade mig ner i hamnen mellan sjöbodar och gamla båtar.
Väl på plats hittar jag en truck från kalla kriget eller tidigare!
Ägaren till hamnen och nämnda truck fanns inte på plats utan hans gamle far, en före detta fiskare troligen oxå från kalla kriget eller tidigare!
Han vågade iaf inte köra trucken utan satte mig bakom spakarna.
Grön som man var så ifrågasatte jag inte utan satte mig i och körde.
Han glömde nämna att bromsar saknades och när man sänkte gafflarna så tappade trucken hydrau ltrycket helt varpå jag tappar häcken som går sönder med ett brak:eek:
Rena turen att ingen kom i kläm eller något!
Förhoppningsvis är TS truck bättre
Lycka till med dina leveranser
Trucklossning var beställd.
Trixade mig ner i hamnen mellan sjöbodar och gamla båtar.
Väl på plats hittar jag en truck från kalla kriget eller tidigare!
Ägaren till hamnen och nämnda truck fanns inte på plats utan hans gamle far, en före detta fiskare troligen oxå från kalla kriget eller tidigare!
Han vågade iaf inte köra trucken utan satte mig bakom spakarna.
Grön som man var så ifrågasatte jag inte utan satte mig i och körde.
Han glömde nämna att bromsar saknades och när man sänkte gafflarna så tappade trucken hydrau ltrycket helt varpå jag tappar häcken som går sönder med ett brak:eek:
Rena turen att ingen kom i kläm eller något!
Förhoppningsvis är TS truck bättre
Lycka till med dina leveranser
Visst är det skillnad på truck och truck. Jag har mest kört 2-tons Mitsubishi och 3-tons Stocka. En del andra har det också blivit men där måste jag erkänna att jag inte kommer ihåg märkena. De har dock alla varit i den storleksklassen. De har alla varit 4-hjuliga men Mitsubishin ser ut att ha liknande storlek på framhjulen som den TS köpt. Stockan hade tvillingmontage fram och tog sig fram bra även där det var lite mjukt. (Jag gillade Stockan riktigt mycket. Den 3-cylindriga dieselmotorn hade ett härligt ljud. Jag får nog göra ett besök på min gamla arbetsplats och se om Stockan finns kvar.)Enk Projektet skrev:
Jag vet inte vad det är för tjocklek på skivorna som sitter på gamla utländska trailers men det går ypperligt att åka på flaken så länge dom inte är ruttna och dom har inte haft plåt ovanpå.Enk Projektet skrev:
Har bara gått genom flaket med en truck 1 gång på 25år som tur är .
Men vad i hela friden skalman1?skalman1 skrev:
Allt, står som jag inte mins fel för "Akteibolag Lastning och LossningsTjänst" i Göteborg (tror det var Göteborg iaf). Eftersom vi har en sådan har jag ju rattat den en del. Delar till motor är inget problem, en gammal Standard disel i den, satt väl i lite gamla Fergusson och liknande också. De gjorde en totalrenovering av motorn precis innan jag började i verkstaden. Vi kör den på grus mellan verkstad-maskinhall, lastar och lossar mm, OFTAST utan problem men det krävs tusan inte speciellt mkt för att man ska fastna.
Ska faktiskt spara dom där bilderna på blocket, kul att ha bilder från en i bättre skick så kan man se lite hur det ska se ut vid framtida renovering.
Det är väl inte så att en restaurering eller renovering är befogad rent värdemässigt, men den behålls nu för tiden av rena principer och av nostalgi, den gör trots Allt sitt jobb
