24 285 läst ·
124 svar
24k läst
124 svar
Vad är lämplig truck för mig?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tomten är redan grovplanerad och egentligen mer än det. Lät grävmaskinisten fixa allt när han ändå var här med sin 20-tons-maskin. Trädgårdssidan av tomten är nämligen oåtkomlig för stora maskiner nu (huset står ivägen) så det var helt rätt beslut att lägga lite extra tid på detta då).
Framsidan av huset mot vägen skall dock göras iordning med asvalt i framtiden (enbart utlagt grus idag). Då skall en del grus först bort, gräva ner några dränrör m.m., och fyllas på med rätt grussort, sprida ut så att rätt lutning uppnås mot brunnar m.m., sen vibba hela ytan.
Tror inte riktigt en hjullastare är rätt maskin här även om den så klart skulle användas ifall jag hade en stående.
Jag hade mer tänkt 10.000 för en liten truck (eller gammal traktorgrävare) än 100.000 kr, börjar bli lite stort det här projektet annars.
Men roligt kanske...
Framsidan av huset mot vägen skall dock göras iordning med asvalt i framtiden (enbart utlagt grus idag). Då skall en del grus först bort, gräva ner några dränrör m.m., och fyllas på med rätt grussort, sprida ut så att rätt lutning uppnås mot brunnar m.m., sen vibba hela ytan.
Tror inte riktigt en hjullastare är rätt maskin här även om den så klart skulle användas ifall jag hade en stående.
Jag hade mer tänkt 10.000 för en liten truck (eller gammal traktorgrävare) än 100.000 kr, börjar bli lite stort det här projektet annars.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Det är nog inte alls så ovanligt med leveranser som kommer från tex östländerna. Billigast möjliga transport och då har inte bilarna varken lyft eller truck. Vanlig långtradare helt enkelt.Nimajneb skrev:
Som här tex:

Vill bara påpeka att det visst finns truckar som klarar grus, lutning, snö osv! Vi kör omkring med våran truck i terräng och året runt. Enda gången jag varit med om att den fastnade var i en 40cm snö/is vall som vi försökte forcera.
Trucken vi har är typ sådan som hänger bak på lastbil.
Däremot om du ska jämna ut trädgård osv håller jag med om att du ska satsa pengarna på lämplig traktor eller dylikt.
Trucken vi har är typ sådan som hänger bak på lastbil.
Däremot om du ska jämna ut trädgård osv håller jag med om att du ska satsa pengarna på lämplig traktor eller dylikt.
Ja, på en tidigare arbetsplats hade de både el och dieseltryckar som körde omkring mellan olika fastigheter i ett kuperat samhälle sommar som vinter utan större problem. Men det har då alltid varit asfalterat.
Der finns ju även mindre och enklare pallyftare som lyfter högt, kanske också kan vara ett alternativ. Har själv funderat på det för att lasta av mitt släp.
Der finns ju även mindre och enklare pallyftare som lyfter högt, kanske också kan vara ett alternativ. Har själv funderat på det för att lasta av mitt släp.
Redigerat:
Pallyft förutsätter så klart asfalt. Man jag antar att lastbilarna stannar på väg som är asfalterad. En pallyft kan då användas för att lyfta ner lasten, t.ex. på marken eller ett bilsläp för att sedan hanteras därifrån.
Annars instämmer jag som många redan påpekat att en traktor är ett bra alternativ, kan användas till mycket annat också, inte minst att lyfta upp grejer vid montering på huset också.
Annars instämmer jag som många redan påpekat att en traktor är ett bra alternativ, kan användas till mycket annat också, inte minst att lyfta upp grejer vid montering på huset också.
Hur svårt är det att manövrera en truck eller hjullastare? Skulle jag som endast kan köra bil klara av att sköta en sådan maskin? Det gäller ju att kunna lyfta av lasten utan att förstöra den eller lastbilen den står på.
Någon timmes övning så grejar du det där utan problem. Så komplicerat är det inte. En vanlig gaffeltruck på slätt betonggolv i en lagerlokal kan vilken finnig sommarjobbare som helst greja på första försöket (även om jag sett en del mer eller mindre svåra olyckor).peroande skrev:
Inte svårt alls, som skrivet tidigare så klarar man det fint efter någon timmes "torrsim".peroande skrev:
Bara man tar det lugnt och metodiskt och tänker efter före så går det bra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tja, med 40 års traktorvana så börjar det faktiskt fungera, numera behöver man inte tänka på åt vilket håll man ska dra spaken.
Jag ser skillnad på min pojke som har tagit lastmaskinsbevis (vad det nu heter) och mig själv. Han har många timmars övning men det går ju sådär, han måste tänka på vad han ska dra i när han ska dra och vad han gör härnäst.
Ibland blir det väldigt konstiga 270 grader svängar.
Men jag förordar också ett traktorköp för TS. Truck kan bara en sak, uppåt och nedåt.
Protte
Jag ser skillnad på min pojke som har tagit lastmaskinsbevis (vad det nu heter) och mig själv. Han har många timmars övning men det går ju sådär, han måste tänka på vad han ska dra i när han ska dra och vad han gör härnäst.
Ibland blir det väldigt konstiga 270 grader svängar.
Men jag förordar också ett traktorköp för TS. Truck kan bara en sak, uppåt och nedåt.
Protte
Hjullastare är lite speciella med tanke på midjestyrningen men efter lite vana inga problem.peroande skrev:
Behövs nog truckkort om du ska ha gafflar på en hjullastare?
Traktor är nog lättare att lära sig.
Bara o tänka på lyftsvängen, pallen kommer ju röra sig i en båge och inte som en truck som är rakt upp eller ner.
Det lär du dig
Kolla på bilioteket, finns bra utbildningsböcker för terrängfordon