24 285 läst ·
124 svar
24k läst
124 svar
Vad är lämplig truck för mig?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Säger bara som MathiasS.. Kompaktlastare! Tänk på hur mycket grus och jord du ska skotta för att återfylla runt huset + jorden för trädgården... En truck är gjort för just en sak. Lyfta. Inget om skotta etc.+ detta med att ojämn mark gillas inte av en truck.. Min lantbrukargrannes både stora och lilla lastare har jag haft hos mig och jag drömmer varje gång efter en egen...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
När garageuppfarten som är ganska stor skall iordningsställas så krävs det nog ändå en slags grävmaskin för att kunna flytta grus, jämna till, gräva m.m. Kompaktlastaren har då sina begränsningar. Men jag ska fundera på era idéer, de är intressanta.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag måste hålla med alla andra i tråden, glöm idén med en vanlig motviktstruck.
För det första så väger även en liten truck flera ton eftersom den måste väga mer än lasten som den ska lyfta. Lägg där till lite hävarmar, marginaler o.s.v. Truckar väger bly! Fullastad så har den ungefär 90 procent av sin egen plus lastens tyngd på framaxeln. Det blir ett ganska så högt marktryck. Här kan du se en motviktstruck som har sjunkit igenom vanlig solvarm asfalt på mitt jobb.
Sen så har de aldrig någon fjädring, tvärtom så ska de vara så stumma som möjligt för att vara stabila. Och för det tredje så brukar de ha en markfrigång på bara några centimeter. Allt detta talar mot det som du vill använda den till. Truckar ska hålla till inomhus på absolut jämn betong, eller möjligtvis utomhus på jämn asfalt. Aldrig på grus.
Det finns däremot truckar som passar utmärkt för det som du vill, googla på teleskoplastare. Men priserna på dessa vill du nog inte veta.
För det första så väger även en liten truck flera ton eftersom den måste väga mer än lasten som den ska lyfta. Lägg där till lite hävarmar, marginaler o.s.v. Truckar väger bly! Fullastad så har den ungefär 90 procent av sin egen plus lastens tyngd på framaxeln. Det blir ett ganska så högt marktryck. Här kan du se en motviktstruck som har sjunkit igenom vanlig solvarm asfalt på mitt jobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen så har de aldrig någon fjädring, tvärtom så ska de vara så stumma som möjligt för att vara stabila. Och för det tredje så brukar de ha en markfrigång på bara några centimeter. Allt detta talar mot det som du vill använda den till. Truckar ska hålla till inomhus på absolut jämn betong, eller möjligtvis utomhus på jämn asfalt. Aldrig på grus.
Det finns däremot truckar som passar utmärkt för det som du vill, googla på teleskoplastare. Men priserna på dessa vill du nog inte veta.
Kolla de olika nätaktionerna
De brukar dyka upp truckar och hjullastare etc där
T ex
Kvd
Netaktion
Ps.nu
Retrade.se
Jag hade satsat på hjullastare, grävmaskin, traktor alt de där truckarna som lyfter riktigt riktigt högt.
Alt att du bygger en lossningsramp som du kan dra ut godset med en palllyftare och sen ta ner det i lugn och ro med talja.
De brukar dyka upp truckar och hjullastare etc där
T ex
Kvd
Netaktion
Ps.nu
Retrade.se
Jag hade satsat på hjullastare, grävmaskin, traktor alt de där truckarna som lyfter riktigt riktigt högt.
Alt att du bygger en lossningsramp som du kan dra ut godset med en palllyftare och sen ta ner det i lugn och ro med talja.
Dessa:
http://www.blocket.se/goteborg/Lotans_smide_Pallgafflar_sms_Trima_49598472.htm?ca=15&w=1&last=1
Med en sånhär:
http://www.blocket.se/goteborg/Traktorgravare_Fordson_Major_49474763.htm?ca=15&w=1
eller en sånhär:
http://www.blocket.se/goteborg/Nuffield_4DM_49841855.htm?ca=15&w=1
....Eller kanske nåt modernare...
http://www.blocket.se/goteborg/Lotans_smide_Pallgafflar_sms_Trima_49598472.htm?ca=15&w=1&last=1
Med en sånhär:
http://www.blocket.se/goteborg/Traktorgravare_Fordson_Major_49474763.htm?ca=15&w=1
eller en sånhär:
http://www.blocket.se/goteborg/Nuffield_4DM_49841855.htm?ca=15&w=1
....Eller kanske nåt modernare...
Redigerat av moderator:
Har haft många leveranser på pall dom senaste åren och har aldrig varit med om att det levereras på bil utan kran eller lift vilket är självklart då privatpersoner inte har en truck.... Då återstå horisontalförflyttning och här kommer man långt med en pallyft.
Tänk på att på maskinen du köper kan vara exkl. moms, om du köper en sån momssmittar du maskinen och den kan bli svårsåld eftersom troligen inga företag är intresserad av den.
Jag hade försökt hitta en äldre bobcat eller liknande maskin.
Jag hade försökt hitta en äldre bobcat eller liknande maskin.
enklast är nog att köpa tjänsten att få det avlastat av åkeriet eller nån med traktor/hjullastare.
är inte så kul att köpa en gammal billig maskin som riskerar att ändå va trasig när det ska lastas av, kan lätt bli många timmar att reparera.
är inte så kul att köpa en gammal billig maskin som riskerar att ändå va trasig när det ska lastas av, kan lätt bli många timmar att reparera.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag håller med dig helt och hållet, men tyvärr står jag nu med en polsk fönstertillverkare som inte "kan" leverera med annan bil än den de kommer med, liksom en finsk dito som säger ungefär samma sak. Ingen av dessa har varken bakgavellyft eller kran.Nimajneb skrev:
Har ett par idéer på lokala förmågor som jag ska be hjälpa mig, skall avvakta svar från dem innan jag bestämmer mig.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag skulle iofs kunna ta det via min enskilda firma, (båda köpa och sälja). Detta är dock det minsta problemet i kråksången.verktygsgurun skrev:
Kan du inte ta kontakt med något lokalt åkeri i närheten som tar emot leveransen och sedan kör ut godset till dig med en lämpligare bil? Bortsett från att du slipper köpa en lastare (för en truck ska du inte ha) så kanske kranarmen också ger dig fördelen att få godset till andra delar av bygget som inte nås med lastare?
Även om det redan konstaterats så fyller också jag på med att, Nej, en truck kommer nog inte fungera nåt vidare. Vi använder en truck på verkstaden för att flytta, ta emot och hantera gods i allmänhet. Men jag vet inte hur många gånger den kört fast nu, många är det iaf och det är på rätt bra underlag. Slutar alltid med att jag får hämta traktorn eller hjullastaren och dra loss den (bor på landet så jag har förmånen av att ha egna sådana där diselslukare
) och det är rätt tunga grejer att få loss.
Så jag föreslår också något i traktor/hjullastarväg, och med egen både traktor och hjulastare faller rekommendationen på hjullaster. Fruktansvärt mångsidig maskin, här hemma används den till alla möjliga sorters lyft, materialhantering, schaktning, återfyllning, arbetsplattform (snabbt att ta fram och fruktansvärt stadigt som arbetsplattform). Så under ett bygger ser jag väldigt många användningsmöjligheter.
Om inte tomten är planerad hade jag kikat på en "riktigt" hjulastare nånstans 6-11 ton för att försöka klara av så mkt markjobb som möjligt själv, och en stor skopa blir bra arbetsplattform, och en rejäl lyfthöjd. De går att hitta till överkommliga priser. Har själv en i 11-12 tons storlek, och den är faktiskt bra mkt smidigare än man kan tänka sig.
Mina 2c.
Så jag föreslår också något i traktor/hjullastarväg, och med egen både traktor och hjulastare faller rekommendationen på hjullaster. Fruktansvärt mångsidig maskin, här hemma används den till alla möjliga sorters lyft, materialhantering, schaktning, återfyllning, arbetsplattform (snabbt att ta fram och fruktansvärt stadigt som arbetsplattform). Så under ett bygger ser jag väldigt många användningsmöjligheter.
Om inte tomten är planerad hade jag kikat på en "riktigt" hjulastare nånstans 6-11 ton för att försöka klara av så mkt markjobb som möjligt själv, och en stor skopa blir bra arbetsplattform, och en rejäl lyfthöjd. De går att hitta till överkommliga priser. Har själv en i 11-12 tons storlek, och den är faktiskt bra mkt smidigare än man kan tänka sig.
Mina 2c.
Har du 100.000 att köpa för skulle jag köpa en hjullastare alla dagar i veckan...den kommer du ha nytta av under hela bygget....och även efter när du väl har en...