É
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker du ska fråga Arseface för han har ju de rätta svaren och kan allt eftersom han utger sig för att vara Civilingentinggör 😉

I min värld duger det hur bra som helst men fråga som sagt Arseface istället för jag är ju bara en dum idiot och korkad värdelös hantverkare som jobbat med sånt här i 20år men gjort fel i all år. 🙃

Men du har inte klippt nivåpinnarna ser det ut som. 🤔
Nu är de klippta inför andra spacklingen när nivån ska bli rätt. Skulle ju bara hälla ut ett första lager enligt ditt tips 👍 blev kanske lite tjock första lagret men klara nästan 3mm överallt inför nästa.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
É ÉlPon skrev:
Nu är de klippta inför andra spacklingen när nivån ska bli rätt. Skulle ju bara hälla ut ett första lager enligt ditt tips 👍 blev kanske lite tjock första lagret men klara nästan 3mm överallt inför nästa.
Ok, då är jag med... tycker bara det är enklare att sätta höjderna direkt än att klippa dem på plats i efterhand ;)

É
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok, då är jag med... tycker bara det är enklare att sätta höjderna direkt än att klippa dem på plats i efterhand ;)
Jo så är det nog men blev lite rörigt när så fick bli så. Nu har jag spacklat zonen utanför duschen. Blev lite smått randigt från tandspackeln då det återigen kändes lite trögt och tiden går fort. Ska försöka skrapa lite på det sen.

Men om kanske 3h tänkte jag spackla fallet i duschen. Kan jag skippa att prima kanterna mot spacklingen jag precis gjort utanför? Själva golvet/botten i duschen har jag redan primat. Blir en väldans lång väntetid annars om jag först ska vänta 3h på att det torkat, sen prima och vänta ytterligare 2h på primern innan jag kan spackla vidar.

Hur har du spacklat , lägg gärna upp bild så är de lättare att hänga med å kan hjälpa dig på bästa sätt ,

Om du penslar lite lätt så torkar de på 5 min

É
Nu är jag klar. Fallet i duschen blev nog bra, eller kanske för brant enligt regler men lutar i alla fall åt rätt håll…

På övriga ytor är det oftast en svag lutning men på ett par ställen är det en grop och på några ställen närmast vägg och tröskel är det platt eller till och med bakfall.

Finns det något enkelt ”universalspackel” som går ner till 1mm eller allra helst 0mm som man kan fixa till detta med? Eller måste det verkligen vara just Kiilto? Dels har de onödigt stora dyra säckar men framför allt är de svårt att få tag på något i butik att köpa som tar 0 eller 1mm. Är Kiilto ett måste får jag ringa dem imorgon och fråga annars.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Va för höjder satte du i fall och utanför ?

Finns många spackel som fungerar som handspackel . Behöver ej vara kilto .

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
É
Duschkanten är ca 10mm ovanför golvbrunnen. +/- 1mm. Tycker det låter bra i detta lilla rum, men utslaget per meter blir det ju mycket mer än det får vara. Men jag tänkter inte försöka göra det flackare. Övriga rummet är ca ytterligare 5mm högre när man närmar sig väggarna.

Kom på att duschzonen är typ halva det synliga golvet, så vi kommer nog köra på mindre likadana golvplattor i hela rummet så det blir lite mer enhetligt golvet (så inte 15x15 längre utan mindre).

Jag blandade Flor Heat DF med 3,5 liter vatten (instruktion säger 3,0 liter för fallbyggnad och 3,7 liter för planspackling). Men det rörde sig inte alls så där löst som jag sett proffsen jobba med på youtube. Detta var som välling. Och det tog inte många minuter innan man märkte att det inte riktigt ville flyta ut där man dragit tandspackeln.

Vad för handspackel kan man tänkas använda nu, har ni något tips? Har Bauhaus relativt nära. Eller en lokal XL-bygg men då är det lite mer begränsat på märken. Jag har främst en grop och sen några områden närmast vägg/tröskel. Så behöver spackla 0-3mm tjockt lokalt på de områdena.

É
Är det kanske valfritt cementbaserat spackeln man kan använda? Eller behöver man ta hänsyn till våtrum eller golvvärme?

Några exempel Bauhaus nedan.

Kiilto Maxirapid, samma tillverkare som idag men onödigt stor/dyr och tar "bara" ner till 1mm. Dock är kornstorlek max 0,4mm så man kanske kan ha det ändå i släta svackor?
https://www.bauhaus.se/maxirapid-kiilto-20-kg

Betongspackel. Lite billigare och går ner till 0mm (kornstorlek <0,25mm).
https://www.bauhaus.se/betongspackel-combimix-4-5kg

Sen finns ju Husfix. Ännu billigare. Är vitt ock känns inte riktigt som något för badrumsgolv men kanske duger där med?
https://www.bauhaus.se/husfix-casco-rapid-vit-1kg

Ska du lägga klinker så spelar det ingen roll om det är en kant på någon mm mellan flytspackel och handspacklingen.

Paul-Staffanstorp
Kan ju faktiskt slipa ner kanten också med en slipsten då det blir bättre med fuktskyddet utan kanten.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
É
Just nu har jag ingen kant (?) utan jag har ett par gropar jag vill bli av med 🙂Och måste hitta något att spackla med!

Men jag kanske till och med bara kan ta t.ex. mitt nuvarande Floor Heat som dock bara är ner till 3mm, spackla med lösaste blandningen. Skulle det bli lite tjockt så slipar jag ner det sen? Har nämligen en halv säck kvar. Eller kommer spacklet typ släppa då när kornstorleken är 1mm. Men jag har för mig det kändes rätt grovt va inte sådär jättespackelbart för hand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.