10 919 läst ·
70 svar
11k läst
70 svar
Vad är lagom golvlutning/fall i badrum?
Nu pratar du generell antar jag, visst borde jag klara mig med 4 säckar och sen 1,5 vid golvbrunn med weber-varianten? Eller brukar tillverkarens beräkningar inte alls stämma?Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle de sticka upp något så betyder det ju egentligen att det saknas flytspackel där men de går ju att skära bort med en vass spackel och är det bara 1mm de sticker upp så är det ju ingen fara.
Ännu en anledning att jag tycker min metod är smidigare är då jag jobbar ensam och ryggen orkar typ max med 4-5 säckar per spackling och oftast så går det upp mot 7-8 utanför duschzonen om man inte kör hela golvet först.
Samtidigt har spacklet en tendens att hålla på och "flyta iväg" lättare ju tjockare det är lagt så jag upplever att jag lättare får det att stagnera där jag vill ha det om jag lägger det första lagret och således knappt behöver en halv säck i duschzonen sedan.
Från början fick jag dessutom lära mig att man skulle ha en sammanhängande kaka på 12mm över träbjälklag men det verkar vara något som försvunnit med åren för jag hör ingen prata om det längre och det kanske är sedan i princip allt spackel blev fiberarmerat.
https://www.kiilto.se/produkt/kiilto-floor-heat-df/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
@Paul-Staffanstorp
Men jag tänker att jag har dessa tre alternativ:
1. Spackla enligt Weber, det blir tillräckligt tjockt överallt. Dock som en egen kaka vid golvbrunnen.
2. Spackla 10mm först över hela. Tillverkaren säger 12mm så då blir det för klent, om det nu måste vara sammanhängande 12mm.
3. Spackla 12mm över hela. Då blir det tillräckligt tjockt. Men Kiilto säger min 3mm tjocklek vilket är det jag hakat upp mig på. Närmast golvbrunn kommer det bli för tunnt?
Bortsätt från vad du tycker är enklast. Anser du någon av dessa är bäst eller går bort om man ska spekulera i hållfasthet?
Men jag tänker att jag har dessa tre alternativ:
1. Spackla enligt Weber, det blir tillräckligt tjockt överallt. Dock som en egen kaka vid golvbrunnen.
2. Spackla 10mm först över hela. Tillverkaren säger 12mm så då blir det för klent, om det nu måste vara sammanhängande 12mm.
3. Spackla 12mm över hela. Då blir det tillräckligt tjockt. Men Kiilto säger min 3mm tjocklek vilket är det jag hakat upp mig på. Närmast golvbrunn kommer det bli för tunnt?
Bortsätt från vad du tycker är enklast. Anser du någon av dessa är bäst eller går bort om man ska spekulera i hållfasthet?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
1.É ÉlPon skrev:@Paul-Staffanstorp
Men jag tänker att jag har dessa tre alternativ:
1. Spackla enligt Weber, det blir tillräckligt tjockt överallt. Dock som en egen kaka vid golvbrunnen.
2. Spackla 10mm först över hela. Tillverkaren säger 12mm så då blir det för klent, om det nu måste vara sammanhängande 12mm.
3. Spackla 12mm över hela. Då blir det tillräckligt tjockt. Men Kiilto säger min 3mm tjocklek vilket är det jag hakat upp mig på. Närmast golvbrunn kommer det bli för tunnt?
Bortsätt från vad du tycker är enklast. Anser du någon av dessa är bäst eller går bort om man ska spekulera i hållfasthet?
Jag hade inte gjort detta då det är svårt och få det tätt när man har armeringen där som du såg på videon och i mitt fall lägger vi nästan alltid elektrisk golvvärme och då är det en lögn att lyckas med detta samt svårt att få bort avstängningslisten sedan med risk för att förstöra värmekabeln så för mig finns inga alternativ.
2.
Det blir inte för klent för vid golvbrunnen rinner det dessutom ner i brunnsplattan så det blir flera cm tjockt än om man stannar i underkant på brunnsflänsen.
3.
Att de säger 3mm betyder att man inte kan lägga tunnare än 3mm.
angående trean går väl del alltså bort då helt. Man vill ju ha bra spackel nära golvbrunn.Paul-Staffanstorp skrev:
1.
Jag hade inte gjort detta då det är svårt och få det tätt när man har armeringen där som du såg på videon och i mitt fall lägger vi nästan alltid elektrisk golvvärme och då är det en lögn att lyckas med detta samt svårt att få bort avstängningslisten sedan med risk för att förstöra värmekabeln så för mig finns inga alternativ.
2.
Det blir inte för klent för vid golvbrunnen rinner det dessutom ner i brunnsplattan så det blir flera cm tjockt än om man stannar i underkant på brunnsflänsen.
3.
Att de säger 3mm betyder att man inte kan lägga tunnare än 3mm.
Det stämmer att monteringsplattan är ihålig. Om man kan tillgodoräkna sig detta så kan ju 10mm funka. Men resten av plattan har ju inte denna fördjupning så där blir det ju bara 10mm vilket är för lite? 12mm ska det vara. Du sa inget om att jag ska göra aningens fall så första spacklingen blir 12mm lite längre bort från brunn?
Jag lägger gärna orimligt mycket tid på alternativ 1 om det funkar, men är lite osäker på att det blir som två kakor, kanske det spricker i vinkeln där duschen börjar?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Sorry, gratiskonsulten missade detÉ ÉlPon skrev:angående trean går väl del alltså bort då helt. Man vill ju ha bra spackel nära golvbrunn.
Det stämmer att monteringsplattan är ihålig. Om man kan tillgodoräkna sig detta så kan ju 10mm funka. Men resten av plattan har ju inte denna fördjupning så där blir det ju bara 10mm vilket är för lite? 12mm ska det vara. Du sa inget om att jag ska göra aningens fall så första spacklingen blir 12mm lite längre bort från brunn?
Jag lägger gärna orimligt mycket tid på alternativ 1 om det funkar, men är lite osäker på att det blir som två kakor, kanske det spricker i vinkeln där duschen börjar?
Naturligtvis får man släppa några mm under 12mm över hela brunnsplattan så man kan få dit ett lager till och det avgörs ju av vilket flytspackel man kör med.
Kör du med ett som har minimikravet 3mm så får du ju släppa första omgången 3mm under ovankant brunnsflänsen.
Själv brukar jag nöja mig med flänsens 2mm och det har fungerat i 20år.
Men kör du på det du tycker är bäst så blir det nog bra.
Lycka till 👍
Haha sorry om det lät dumt, dina tips är mycket uppskattade! Men jag försökte bara få ihop det där med 12mm. En tanke:Paul-Staffanstorp skrev:
Sorry, gratiskonsulten missade det
Naturligtvis får man släppa några mm under 12mm över hela brunnsplattan så man kan få dit ett lager till och det avgörs ju av vilket flytspackel man kör med.
Kör du med ett som har minimikravet 3mm så får du ju släppa första omgången 3mm under ovankant brunnsflänsen.
Själv brukar jag nöja mig med flänsens 2mm och det har fungerat i 20år.
Men kör du på det du tycker är bäst så blir det nog bra.
Lycka till 👍
*10mm vid brunn, tillsammans med monteringsplattan ger tillräckligt för att motsvara 12mm.
*Jag göra aningens fall redan vid första spacklingen så att jag når 12-13mm längre bort från brunnen. (Vid 10cm från brunn bör det vara ok börja höja lite och samtidigt ha utrymme för minst 3mm på nästa lager).
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du gör det onödigt komplicerat. 😉É ÉlPon skrev:Haha sorry om det lät dumt, dina tips är mycket uppskattade! Men jag försökte bara få ihop det där med 12mm. En tanke:
*10mm vid brunn, tillsammans med monteringsplattan ger tillräckligt för att motsvara 12mm.
*Jag göra aningens fall redan vid första spacklingen så att jag når 12-13mm längre bort från brunnen. (Vid 10cm från brunn bör det vara ok börja höja lite och samtidigt ha utrymme för minst 3mm på nästa lager).
Andra omgången flyt vid brunnsflänsen blir ju 2mm och sen ska du ju ha fall så det stiger ju direkt vilket gör att det blir mer än 3mm bara någon cm från flänsen och jo, det klarar den lilla ytan runt flänsen med bara 2mm också.
Om du inte vågar ge dig på och lita på detta så får du släppa första lagret flyt betydligt lägre så att det andra lagret kan ta sig in under flänsen så där inte blir tomrum.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Va ett väldans skriveri
Mät ut 88-88 sätt nivåpinnar där , ta en laser å en tumstock kolla höjden på brunn , ex 13cm på laser strecket , ta och sätt tumstocken på pinnarna i dusch fallet å mät så du kan klippa dem på 11.5 , då har du 15mm fall i duschen sen tar du och sätter pinnar ut vid toa stolen och lika långt ut mot dörren , klipp pinnarna på 11cm då har du 20mm fall där sen sista raden vid dörren kan du ex ta 10,7 , då har du ett bra fall från dörren då du inte har de största badrummet
Lägg en liten botten så du kommer precis under brunns kanten , sen när du skall spackla lager nr 2 så försök att få lite tjockare konsistens men ändå flytande , lättare att bygga upp fallet , om du har ett förlängningsskaft så kan du sätta på en skopa och ösa de som kommer hamna i brunn , hoppas du har sparat locket som kom med i brunn, montera ner de och dra en tunn silikon så de är tätt , när du skopar ur brunn så lägger du upp de längs kanterna hela tiden tills de inte rinner ner mera i brunn
Mät ut 88-88 sätt nivåpinnar där , ta en laser å en tumstock kolla höjden på brunn , ex 13cm på laser strecket , ta och sätt tumstocken på pinnarna i dusch fallet å mät så du kan klippa dem på 11.5 , då har du 15mm fall i duschen sen tar du och sätter pinnar ut vid toa stolen och lika långt ut mot dörren , klipp pinnarna på 11cm då har du 20mm fall där sen sista raden vid dörren kan du ex ta 10,7 , då har du ett bra fall från dörren då du inte har de största badrummet
Lägg en liten botten så du kommer precis under brunns kanten , sen när du skall spackla lager nr 2 så försök att få lite tjockare konsistens men ändå flytande , lättare att bygga upp fallet , om du har ett förlängningsskaft så kan du sätta på en skopa och ösa de som kommer hamna i brunn , hoppas du har sparat locket som kom med i brunn, montera ner de och dra en tunn silikon så de är tätt , när du skopar ur brunn så lägger du upp de längs kanterna hela tiden tills de inte rinner ner mera i brunn
Kiiltos support verkar stängt för helgen. Någon som vet hur man ska tolka detta angående deras flytspackel Floor Heat DF:
”Golvavjämningsskiktet måste torka innan nytt skikt appliceras”
Menas det bara torrt att man kan gå på det eller ska det gå X antal dagar? Antar jag alltid ska ha primer mellan lagren?
”Golv ska beläggas relativt snabbt efter härdning och torkning”
Vad handlar det om för tider här? Jag vill ju helst lägga tätskikt i lugn och ro någon vecka efter.
”Golvavjämningsskiktet måste torka innan nytt skikt appliceras”
Menas det bara torrt att man kan gå på det eller ska det gå X antal dagar? Antar jag alltid ska ha primer mellan lagren?
”Golv ska beläggas relativt snabbt efter härdning och torkning”
Vad handlar det om för tider här? Jag vill ju helst lägga tätskikt i lugn och ro någon vecka efter.
Ingen aning om hur lång tid relativt snabbt innebär tyvärr, men lägg byggplast över plattan om du väntar med att sätta tätskiktet.É ÉlPon skrev:Kiiltos support verkar stängt för helgen. Någon som vet hur man ska tolka detta angående deras flytspackel Floor Heat DF:
”Golvavjämningsskiktet måste torka innan nytt skikt appliceras”
Menas det bara torrt att man kan gå på det eller ska det gå X antal dagar? Antar jag alltid ska ha primer mellan lagren?
”Golv ska beläggas relativt snabbt efter härdning och torkning”
Vad handlar det om för tider här? Jag vill ju helst lägga tätskikt i lugn och ro någon vecka efter.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
För att man ska göra det enligt Kiiltos anvisningar och även fått informationen direkt från Kiilto när jag talat med dem. Plattan kan torka för snabbt vilket leder till sprickbildning.Paul-Staffanstorp skrev:
Edit: läser ni hantverkare aldrig anvisningar, samt varför drygar ni er alltid i trådar som dessa?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Då hade jag garanterat aldrig använt deras skit för jag har aldrig under mina 20år varit med om något sådant utan man kan normalt sett vänta flera veckor med och fuktskydda om man nu vill.
Man får naturligtvis inte springa runt på det så man ytligt ger skador och man måste som alltid prima före fuktskyddningen men att det skulle spricka... Vad är det för skräpspackel de säljer. 😱
Man får naturligtvis inte springa runt på det så man ytligt ger skador och man måste som alltid prima före fuktskyddningen men att det skulle spricka... Vad är det för skräpspackel de säljer. 😱