É
Jag ska för första gången flytspackla ett litet badrum på 2,2m2 där duschhörnan kommer bli med draperi.

Vad är lagom fall i duschområdet och resten av rummet? Jag hittar bara info om att max fall är 20mm/m i dusch och 10mm/m utanför. Och att i duschörnet längst in mot vägghörnet där man inte går kan man ha ända upp till 40mm/m.

Men vad är lagom?? Vill man ha enligt maxlutningarna överallt eller är det för mycket, obekvämt stå på?
Ska man man försöka få lite extra lutning i hörnet där det är tillåtet?

Jag tänker att eftersom det blir draperi är det kanske bra hålla sig till maximala 20+10mm? Kanske 30 i hörnet?

Klinker på golv blir nog inga stora, 15x15cm kanske och något mindre i duschen om det blir svårt få till annars.

• Gilla
Håkon Eke
  • Laddar…
Du vill ha bra fall inom duschen, men inte för mycket. Prova. Lägg upp en skiva med stöd i ena änden så du får lutning, och prova att röra dig på den, med halvslutna ögon. Så länge balansen känns ok så duger lutningen. Är det för brant så kommer det att kännas som man snubblar hela tiden.

I övriga badrummet gäller bara att det inte får vara bakfall. Men för att klara det måste man ha lite fall åt rätt håll, Det blir alltid lite gropar och ojämnheter på en klinkersyta, även om underlaget är absolut plant.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
É
H hempularen skrev:
Du vill ha bra fall inom duschen, men inte för mycket. Prova. Lägg upp en skiva med stöd i ena änden så du får lutning, och prova att röra dig på den, med halvslutna ögon. Så länge balansen känns ok så duger lutningen. Är det för brant så kommer det att kännas som man snubblar hela tiden.

I övriga badrummet gäller bara att det inte får vara bakfall. Men för att klara det måste man ha lite fall åt rätt håll, Det blir alltid lite gropar och ojämnheter på en klinkersyta, även om underlaget är absolut plant.
Jag tog en 0,5m bred skiva och höjde den 1cm (blir då 20mm/m) vilket ju bör motsvara ena halvan av dushen. I verkligheten har man ju sen andra halvan att stå stödja mot? Men jag kände knappt av lutningen. Blundade, kolla upp i taket och snurra runt... Så antar att det bara är att köra på max lutning då. Och sikta på 10mm/m i resten av rummet, vorde ju trist få bakfall. Det är ju ett litet rum så det är inte att man kommer vandra omkring över några stora golvytor.

BirgitS
Det är inte så lätt att få till exakt önskad lutning om man inte är van så det kan ju vara bra att ha lite marginal till max lutning.

• Gilla
Grindtorp
  • Laddar…
É
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte så lätt att få till exakt önskad lutning om man inte är van så det kan ju vara bra att ha lite marginal till max lutning.
Du tänker det finns risk det blir för mycket lutning?
Värsta är om det blir bakfall, men det är väl mest utanför dusch den risken finns.
Man kan ju undra om det är så farligt om man får mer än 10mm/m utanför i mitt fall? Man går ju bara och ställer sig vid handfatet till höger eller sätter sig på toaletten i hörnet.

Men kanske kan lägga mig på 18mm i dusch och 9mm övrigt.

En dusch med lutande undergolv, byggt av plattor och armeringsnät över trä. En golvbrunn är installerad, redo för vidare renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Max-värdena finns för att man bedömer att det är en ökad fallrisk om de överskrids.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Du tänker det finns risk det blir för mycket lutning?
Värsta är om det blir bakfall, men det är väl mest utanför dusch den risken finns.
Man kan ju undra om det är så farligt om man får mer än 10mm/m utanför i mitt fall? Man går ju bara och ställer sig vid handfatet till höger eller sätter sig på toaletten i hörnet.

Men kanske kan lägga mig på 18mm i dusch och 9mm övrigt.

[bild]
Av ren nyfikenhet - vad är det för rör i högra hörnet? Tycker det ser ut att vara alldeles för nära väggen enligt branschreglerna.

BirgitS
Hur nära golvbrunnen får golvvärmen ligga?

Apropå fall så ska det väl vara plant under toaletten och inga golvvärmeslingor där. Har för mig att det står i någon branschregel (Säker vatten?).

É
BirgitS BirgitS skrev:
Hur nära golvbrunnen får golvvärmen ligga?

Apropå fall så ska det väl vara plant under toaletten och inga golvvärmeslingor där. Har för mig att det står i någon branschregel (Säker vatten?).
Man ska väl helst inte gå för nära. Skönt med värme, men inte torka upp golvbrunnen?
Toaletten får stå på max 10mm/m lutning och det är ju ändå det som är max utanför duschen. Duschen kommer få fram precis till där toastolens fot står (med ett par cm marginal). Lite kan man palla upp toan om 10mm känns för mycket.

É
A Arseface skrev:
Av ren nyfikenhet - vad är det för rör i högra hörnet? Tycker det ser ut att vara alldeles för nära väggen enligt branschreglerna.
Aha läste fel i förra svaret. Du menar avloppsröret. Minsta avstånd är 6cm. Avståndet är 6,5cm till ena väggen och 7,5cm till andra. Det är toaletten som ska stå vinklad i hörnet.

• Gilla
Arseface
  • Laddar…
Jag valde att inte ha golvvärme i duschdelen, golvet blir varmt på några sekunder när man vrider på kranen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
É
Tycker inte det är jättemykcket golvvärme i duschdelen. Men har ni erfarenhet får ni givetvis rätta mig innan jag gjuter in allt. En sida vänder slingan precis vid brunn vilket ju då bara "touchar" brunn, och en sida passerar den kanske lite nära. Vet inte om det skulle hjälpa att ta bort den klippta plåten helt just där? På de andra två sidorna är det ju i princip ingen slang alls.

I källaren där det är betongplatta så är det en slinga som passerar till och med under flänsen av golvbrunnen (inte jag som gjorde) och där har brunnen torkat ut när det var oanvänd ett par månader eller något. Badrummet är en våning upp, brunnen hänger ju ner i ett bjälklag (lite svalare än flytspacklet?). Sen även om detta inte är vår primära dusch så kommer det komma vatten i den oftare än i källaren i alla fall. Så gjorde bedömningen att det ska vara ok. Vid toaletten fegade jag lite och fräste ett nytt spår så att det inte gick precis under toaletten.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av att kuskar runt i landet och bott på väldigt många hotell, är att det ofta är för dåligt fall vilket hotellet upptäckt och därför ställt en gummiskrapa med långt skaft i ett hörn.
Så, mitt råd är att hellre ha för mycket fall, än för lite. De där procentreglerna skulle jag sett som en rekommendation. Det är ju trots allt ditt badrum.

• Gilla
Grindtorp
  • Laddar…
É
Angående slang nära brunnen låter jag nog allt vara. Kanske inte är facit men se citat på länk:

"En omdiskuterad fråga är den om golvvärmen torkar upp vattenlås, och att slingorna därför bör ha visst avstånd till vattenlåsen?

– Det är nog mest en skröna. Badrummet behöver stå oanvänt rätt länge innan vattenlåsen torkar upp, till exempel om man är bortrest. Det viktiga är att golvtemperaturen är max 27 °C"

https://www.elinstallatoren.se/2020/12/ett-sakerhetsavstand-till-brannbart-material-ar-lampligt/

Nu vill man kanske inte att det ska torka upp när man är bortrest, men eftersom jag inte är jättenära nöjer jag mig :)

Det duger säkert som det är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.