É
Att jag valt Kiilto är för att LK skrev det i sina anvisningar för golvet. Självklart går säkert andra märken lika bra men jag som amatör kan inte ta de besluten. Nu är det inköpt så är inte aktuellt byta.

Byggplast borde väl vara likvärdigt med tätskikt, även om det inte är lika tätt…

@Paul-Staffanstorp
Läste att du svarat i annan tråd att man kan flyta andra lagret så fort man kan gå på första. Dock måste ju avstängningslisten fästa som du nämnde, och eftersom jag jobbar långsamt så blir det säkert någon dags torktid och att jag då primar mellan.
 
Paul-Staffanstorp
A Arseface skrev:
Vid en snabb googling så säger även flera andra att man ska lägga byggplast för att undvika sprickbildning.

Bara för att man har gjort fel i över 20 år så betyder det inte att man har rätt. 😂
Snälla, sluta nu att göra bort dig mer än du redan gjort ! 😱

Kiilto skriver så här:

Om temperaturen i rummet är onormalt hög eller den relativa fuktigheten mycket låg eller om solen lyser direkt på den avjämnade ytan bör golvet täckas med en skyddsplast så fort man kan gå på det. Golv ska beläggas relativt snabbt efter härdning och torkning. Detta förebygger övertorkning av ytan samt sprickbildningar och bomställen.

ALLA säger i princip att man bör skydda ytan om förhållandena är onormala såsom direkt solljus, drag, extremt varmt och alla rek. en arbetstemperatur på mellan 10-20 grader och vissa enstaka upp mot 25.

Det innebär att DÅ BÖR DET TÄCKAS för att inte torkprocessen ska gå för fort men inte i normala fall !!

Får spacklet torka ut under normala förhållande så som anvisningarna säger så behöver det alltså INTE täckas över och det kan stå ett antal veckor utan problem också för har det väl torkat under normala förhållande så kan du väl ändå inte inbilla dig att det spricker i efterhand. 😱🙃

Nu orkar jag inte jiddra med dig men ha en bra kväll och spackla inte in dig mer i hörnan. ;)❤️
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Snälla, sluta nu att göra bort dig mer än du redan gjort ! 😱

Kiilto skriver så här:

Om temperaturen i rummet är onormalt hög eller den relativa fuktigheten mycket låg eller om solen lyser direkt på den avjämnade ytan bör golvet täckas med en skyddsplast så fort man kan gå på det. Golv ska beläggas relativt snabbt efter härdning och torkning. Detta förebygger övertorkning av ytan samt sprickbildningar och bomställen.

ALLA säger i princip att man bör skydda ytan om förhållandena är onormala såsom direkt solljus, drag, extremt varmt och alla rek. en arbetstemperatur på mellan 10-20 grader och vissa enstaka upp mot 25.

Det innebär att DÅ BÖR DET TÄCKAS för att inte torkprocessen ska gå för fort men inte i normala fall !!

Får spacklet torka ut under normala förhållande så som anvisningarna säger så behöver det alltså INTE täckas över och det kan stå ett antal veckor utan problem också för har det väl torkat under normala förhållande så kan du väl ändå inte inbilla dig att det spricker i efterhand. 😱🙃

Nu orkar jag inte jiddra med dig men ha en bra kväll och spackla inte in dig mer i hörnan. ;)❤️
Jag har ringt och pratat med Kiitlo vad som menas och de sa att en byggplast ska läggas om man inte har tänkt sätta tätskikt inom kort. Du är bara en dum hantverkare som inte klarar av att läsa anvisningar och blir otroligt kränkt av sanningen. 😂

Rekommenderar att du går om grundskolan så att du lär dig skriva ordentligt.
 
Paul-Staffanstorp
É ÉlPon skrev:
Att jag valt Kiilto är för att LK skrev det i sina anvisningar för golvet. Självklart går säkert andra märken lika bra men jag som amatör kan inte ta de besluten. Nu är det inköpt så är inte aktuellt byta.

Byggplast borde väl vara likvärdigt med tätskikt, även om det inte är lika tätt…

@Paul-Staffanstorp
Läste att du svarat i annan tråd att man kan flyta andra lagret så fort man kan gå på första. Dock måste ju avstängningslisten fästa som du nämnde, och eftersom jag jobbar långsamt så blir det säkert någon dags torktid och att jag då primar mellan.
Där är absolut inget fel på Kiilto utan på tolkningen som Arseface gör av deras text så läs mitt svar till honom så förstår du vad som menas med att ev. skydda. ❤️👍

Ja, det kan vara ett problem att få avstängningslisten att fästa om man som jag ofta vill flyta andra omgången så snart den första går att gå in på men jag har hittat en lösning för detta också. ;)
Prima där den ska sitta FÖRST och sedan primar du resten av ytan du ska spackla och då har primern torkat när du är klar och har förberett flytspacklingen med rätt vattenmängd i ex antal hinkar, öppnat säckarna och sådant.
DÅ fäster avstängningslisten på primern och den blir även väldigt lätt att dra bort när den stora ytan torkat och man ska förbereda och prima duschzonen vilklet oftast blir dagen efter för min del iaf.
 
Oj vilken urspårad tråd. Varför ger ni er ut på nätet och ber om massa råd när ni ändå kan bäst själva. Då är det väl bara att köra på, allt står ju i instruktionerna och annars är det väl bara att ringa tillverkaren.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J
Problemet är att ingen av dom har rätt och ingen av dom har helt fel🫣😉
Täckning kan behövas i vissa lägen men fortskrider arbetet så fort spacklet torkat så behövs ingen inplastning, men ska det stå så är det bra att täcka..
 
  • Gilla
Arseface
  • Laddar…
Jag har raderat 15 inlägg med tjafs och personliga påhopp. Diskutera sakligt, tack!

/Moderator
 
  • Gilla
Lollobygg och 2 till
  • Laddar…
Jobbar med hela kiltos koncept varje dag , nej ingen plast , ingen primer innan tätskikt , om de ligger 1 vecka innan så är de bara dammsuga noga sen limma med Ecco 1000 å på med tätskikt

Ett tips till TS , hör på de som jobbar med detta varje dag å inte någon som knappt sett en hammare i sitt liv eller läser saker på nätet om saker

Du har fått många bra tips hur du kommer lyckas med saker ,,

Har du spacklat än ?
 
  • Älska
  • Wow
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
É
R Rickard.lj skrev:
Jobbar med hela kiltos koncept varje dag , nej ingen plast , ingen primer innan tätskikt , om de ligger 1 vecka innan så är de bara dammsuga noga sen limma med Ecco 1000 å på med tätskikt

Ett tips till TS , hör på de som jobbar med detta varje dag å inte någon som knappt sett en hammare i sitt liv eller läser saker på nätet om saker

Du har fått många bra tips hur du kommer lyckas med saker ,,

Har du spacklat än ?
Jag har primat med Start primer nyss och tänkte flyta ett platt lager idag.

Hade helst haft 12mm direkt för vet inte om 10+2 är godkänt. Men planen är då att flyta 10mm nu. Helst lite till och att jag puttar bort lite från brunnen så det håller sig till 10mm just där (eftersom Floor Heat bara ska klara 3mm).

Med 10mm så kommer den i alla fall fylla helt under fläns för Jafos fläns är 3mm tjock.

Hade en idé i morse om att flyta allt 12mm och sen när lokala fallet vid brunn ska göras så kanske man kunde ta Killto Easyrapid eller vad det heter som går ner till 0mm. Men verkar som man får bygga max 5mm med det, och jag kommer väl gå upp till 8mm kanske för att få 20mm/m. Så blir väl att bara flyta allt med Floor heat ändå.

Golvet är reglat 220mm cc30 och spännvidd är bara 1,5m. Men kanske inte har betydelse (angående 10 vs 12mm).

Jag kör med K2 sen på tätskikt så kommer prima då med.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
É
@Rickard.lj
Du får gärna komma med sista-minuten input med 🙂 Håller du med Paul att 10mm duger, eller ska jag flyta 12mm om du vet någon Kiilto-produkt som sen klarar 0-8mm (fallet i duschen)
 
É
Kan man inte flyta 12 mm över hela och sen skrapa ur nära brunnen från Brunn Kant och utåtså du blir lägre där? Alltså så det finns utrymme för 2-3 mm nästa lager. Eller är det jättejobbigt att skrapa ner 2 mm? Innan det stelnat helt förstås.

Har du sett på YouTube när de spacklar allt på en gång och sen skrapar fallet. Verkar inte helt hopplöst att skrapa bara man inte väntar för länge? Jag ska alltså inte spackla fall men bara göra lite lägre.
 
För en nybörjare så rekommenderar jag allt att spackla första lagret från golv upp till nivå av brunn . Sen lägger man en top. De under lättar . När du lägger toppen så kan du skopa/ösa ur vid brunn och lägga upp längs kanterna så du får ett själv fall i hela rummet . Absolut måste du skrapa fram fallet vid brunn .

Tyvärr använder jag ej heat df utan jag spacklar bara med deras plan vario . Osäker hur lågt man spacklar med heat df. Men går säkert ner till några mm den med
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
É
Menade inte att jag hade tänkt spackla allt i ett svep. Problemet är att anvisningarna inte går ihop med verkligheten. Men nu har jag spacklat första lagret. Kanske blev det kring 12mm överallt, kanske lite mer på några ställen. Hade i tre säckar vilket ska räcka för mer än mina 2,2m2.

Eftersom Heat DF bara går ner till 3mm kan man i teorin inte spackla första lagret upp till kanten (12mm) för då blir det ju 0mm där vid nästa lager. Så jag skrapade bort 3mm de närmsta 15cm runt brunnen.

Laserverktyg och flytspacklad yta i ett bygge där första lagret spackel har applicerats. Lasernivå och ojämn spackling syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt så kändes det väl sådär med flytspacklingen. Blandade åt det lösa hållet men tyckte det flöt trögt. Ser inte riktigt fram emot nästa spackling då det ska bli bra fall överallt. Då ska man tydligen blanda ännu trögare enligt förpackning. Får säkert skrapa lite och sen köpa Easyrapid och snygga till som tar 0-5mm.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Jag har primat med Start primer nyss och tänkte flyta ett platt lager idag.

Hade helst haft 12mm direkt för vet inte om 10+2 är godkänt. Men planen är då att flyta 10mm nu. Helst lite till och att jag puttar bort lite från brunnen så det håller sig till 10mm just där (eftersom Floor Heat bara ska klara 3mm).

Med 10mm så kommer den i alla fall fylla helt under fläns för Jafos fläns är 3mm tjock.

Hade en idé i morse om att flyta allt 12mm och sen när lokala fallet vid brunn ska göras så kanske man kunde ta Killto Easyrapid eller vad det heter som går ner till 0mm. Men verkar som man får bygga max 5mm med det, och jag kommer väl gå upp till 8mm kanske för att få 20mm/m. Så blir väl att bara flyta allt med Floor heat ändå.

Golvet är reglat 220mm cc30 och spännvidd är bara 1,5m. Men kanske inte har betydelse (angående 10 vs 12mm).

Jag kör med K2 sen på tätskikt så kommer prima då med.
Mät nu å klipp pinnarna där de skall vara . Har du skaffat en skopa så du kan ösa från brunn ? Även en tandad spackel spade är bra att ha .
 
Paul-Staffanstorp
É ÉlPon skrev:
@Rickard.lj
Du får gärna komma med sista-minuten input med 🙂 Håller du med Paul att 10mm duger, eller ska jag flyta 12mm om du vet någon Kiilto-produkt som sen klarar 0-8mm (fallet i duschen)
Tycker du ska fråga Arseface för han har ju de rätta svaren och kan allt eftersom han utger sig för att vara Civilingentinggör 😉

I min värld duger det hur bra som helst men fråga som sagt Arseface istället för jag är ju bara en dum idiot och korkad värdelös hantverkare som jobbat med sånt här i 20år men gjort fel i all år. 🙃

Men du har inte klippt nivåpinnarna ser det ut som. 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.