lbgu skrev:
Jag trodde det framgick att min invändning var moralisk. Även ifall det är fullt lagligt så skulle jag inte kunna höja hyran för min hyresgäst från 2000 till 30000 i ett svep. På samma sätt som att jag inte skulle kunna tänka mig att ta 'ockerräntor' ifall jag lånade pengar till någon även ifall det är fullt lagligt om man ser effektiva räntenivåer för vissa SMS-lån t.ex. För mig handlar det snarare om att så gör man bara inte. Sen kan givetvis andra ha andra uppfattningar i frågan, jag redogjorde för min.
Man kanske inte ska prata moral i ett fall där arrendatorn haft löjligt lågt arrende i så många år och nu kräver 300 000 för att lämna stället?

Anna_H skrev:
Man kanske inte ska prata moral i ett fall där arrendatorn haft löjligt lågt arrende i så många år och nu kräver 300 000 för att lämna stället?
Om du läst hela tråden så verkar det som att tomten är rätt värdelös utan arrendatorns hus. Om han tar bort huset vad kan man då göra av tomten? Hyra ut till betesmark åt någon bonde? Det lär inte ge många kronor. Det är arrendatorns hus som ger tomten dess värde. Att då göra sig till ovän med arrendatorn genom att chockhöja arrendet är kanske inte det smartaste draget i det läget. Hade jag varit TS så hade jag varit väldigt försiktig med att göra någonting som kunde få arrendatorn att i ren ilska ta bort huset.

harry73
Ockerränta har inget att göra med skälig arrendeavgift.
Det kan såklart också finnas ockeravgift som då borde ligga i storleksordningen 20 till 30% av markvärdet (=100 till 200 tkr) Det skulle jag också tycka är omoraliskt.
Hyr du ut en lägenhet för 200 kr/månaden skulle du inte heller nöja dig med 5 ell 10% höjning av hyran per år. Då går det många år innan man slutar göra förlust på lägenheten

harry73 skrev:
Ockerränta har inget att göra med skälig arrendeavgift.
Det kan såklart också finnas ockeravgift som då borde ligga i storleksordningen 20 till 30% av markvärdet (=100 till 200 tkr) Det skulle jag också tycka är omoraliskt.
Hyr du ut en lägenhet för 200 kr/månaden skulle du inte heller nöja dig med 5 ell 10% höjning av hyran per år. Då går det många år innan man slutar göra förlust på lägenheten
Fast markvärdet är inte 600 000 kronor ifall inte arrendatorns hus räknas med. Det är ju fundamentalt fel att arrendatorns hus räknas med i det värdet som ligger till grund för arrendet. Huset är arrendatorns privata egendom.

Utan huset, vad är tomten värd då. Då den inte går att bebygga är det väl som något slags jorbruksmark den bör värderas. Är den på 0,1 hektar (vet ej hur stor den är) så är den garanterat värd betydligt mindre än 100 000. Med det värdet så är nog 30 000 i arrende att se som högst oskäligt. De 2000 ligger nog inte så långt ifrån ett rimligt arrende.

Vänta nu...... skulle det inte gå att räkna ut arrendets dåtida storlek i förhållande till den dåtida lönen för en person med samma typ av arbete som arrendatorn har nu och sedan räkna ut ett nytt arrende med samma storlek i proportion till arrendatorns nuvarande lön.

Det vore ju inte en höjning....... bara en inflationsjustering för att bibehålla arrendet på exakt samma nivå....

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Läs trådstarten. Mäklaren värderar tomten till 600 000 kr. "Enligt mäklaren är inte huset värt många kronor. Värdet ligger i tomten och dess läge."
Om arrendet sägs upp är det upp till arrendatorn att bekosta borttagande av huset. Så ingen anledning att vika ner sig mer än rimligt.
Den nya hyreslagen anger 4% avkastning som rimligt. Detta kan vara en botten.
Risken är möjligen att ett obestämt avtal kan anses gälla fem år från det att det sägs upp. Dvs fem år från nu, om det inte gjorts tidigare.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MrXman skrev:
Läs trådstarten. Mäklaren värderar tomten till 600 000 kr. "Enligt mäklaren är inte huset värt många kronor. Värdet ligger i tomten och dess läge."
Läs hela tråden. TS har bekräftat att ifall huset försvinner så går det inte att bygga på tomten. Alltså är tomtens värde relativt ringa ifall huset försvinner. Att låta ett arrende bero på arrendatorns privata egendom som ligger på tomten är helt orimligt.

harry73
Arrende ska inte baseras på ett eventuellt framtida värde men på tomtens värde idag

TS skrev 'nog', så det är knappast säkerställt. Vanligen får man ersätta en befintlig byggnad. TS bör dock försäkra sig om det med kommunen. Antingen genom att söka nytt bygglov eller möjligen förhandsbesked. Lämpligen innan man säger upp arrendet :-)

D
MrXman skrev:
TS skrev 'nog', så det är knappast säkerställt. Vanligen får man ersätta en befintlig byggnad. TS bör dock försäkra sig om det med kommunen. Antingen genom att söka nytt bygglov eller möjligen förhandsbesked. Lämpligen innan man säger upp arrendet :-)
TS har sökt bygglov men då arrendatorn äger huset så hade den nekat det så det inte gick vidare.
Problemet är att tomten är sjötomt med strandskydd men huset byggdes innan strandskyddet.
Försvinner huset som står där i dag så lär det bli svårt att ansöka om dispens för att strandskyddet är utsläckt när det inte finns något hus om arrendatorn skulle i dag välja att ta bort huset och vänta 5 år som ex det verkar som höjningen måste vänta då om inget avtal finns löper automatiskt på 5 år.

Edit:
Missade din länk du redan sett var strandskydd.
Men en text från din länk:
"Det är alltså inte möjligt att uppföra en ny byggnad eller anläggning på en obebyggd fastighet."

Sedan om det funnit byggnad som rivs så finns möjlighet men då ska ansökan föras inom 1 år.

Redigerat:
Om arrendatorn vill djävlas kan han såklart göra en del tokigheter. Men det slår bara tillbaka på honom själv. Vad har han för nytta av att betala för en tomt utan fastighet? Att försöka förstöra värden för någon annan öppnar för skadeståndsanspråk.

Dispens från strandskydd mm kan bara kommun/länsstyrelse besluta om. Vi kan bara spekulera men att det skulle vara kört har jag svårt att tro. Många kommuner tycker inte att strandskyddet är heligt och beviljar dispens, särskilt om tomten varit bebyggd tidigare. Länken var från Värmdö, varje kommun gör sina avvägningar.

Men på fem.år kan mycket hända. Det bästa är såklart om man kan komma överrens och även fästa det på papper.

harry73
Daniel_82 skrev:
om arrendatorn skulle i dag välja att ta bort huset och vänta 5 år som ex det verkar som höjningen måste vänta då om inget avtal finns löper automatiskt på 5 år.
Om arrendatorn river huset och inte bygger nytt, ändras markanvändningen och kan TS omgående säga upp avtalet och är arrenderätten förverkad. Så TS behöver inte oroa sig allt för mycket för att arrendatorn river huset.

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
//edit: Arrendeavtal är en bitch.
Det kan bli svårt att säga upp avtalet, det finns regler för rätt till förlängning. Det vettigaste är nog ändå att säga upp avtalet för omförhandling, höja arrendet till skälig nivå i ett nytt skriftligt avtal och sedan hålla god min.
Vill arrendatorn inte vara med längre efter det är det upp till honom.

Redigerat:
D
MrXman skrev:
Om arrendatorn vill djävlas kan han såklart göra en del tokigheter. Men det slår bara tillbaka på honom själv. Vad har han för nytta av att betala för en tomt utan fastighet? Att försöka förstöra värden för någon annan öppnar för skadeståndsanspråk.

Dispens från strandskydd mm kan bara kommun/länsstyrelse besluta om. Vi kan bara spekulera men att det skulle vara kört har jag svårt att tro. Många kommuner tycker inte att strandskyddet är heligt och beviljar dispens, särskilt om tomten varit bebyggd tidigare. Länken var från Värmdö, varje kommun gör sina avvägningar.

Men på fem.år kan mycket hända. Det bästa är såklart om man kan komma överrens och även fästa det på papper.
Hur skulle arrendera kunna åka på skadestånd om den river sin fastighet och väntar med säga upp arrenderingen?
Om arrenderaren känner sig överkörd, utkastad från sitt sommar ställe den haft från 60-talet så kan jag tänka mig man kan bli förbannad. TS har sökt bygglov men arrenderaren fick besked och stoppade det då dennes fastighet stod där. Verkar ha varit samtal om att köpa ut arrenderaren då den gett pris för vad denne skulle betala för tomten eller TS skulle få köpa huset för. Att efter detta TS höjer från 2000 kr/år till om det blir 30'000 kr/år så kanske det gör arrenderaren tillräkligt förbanad för att betala 2000 kr i något år för att jäklas tillbaka. Behöver inte bli så men finns ju en risk.

Strandskyddet har skärpt och nu finns ju lagkrav utskrivet vilka skälen är till dispens. Är väl först kommunen men Länsstyrelsen som kollar beslutet har gått rätt till och Länsstyrelsen som man överklagar till. Vist kan säkert gå men kan också bli krångligt och inte helt säkert.

Säger ju inte behöver bli på det sättet men kan vara bra att ha i åtankarna och kanske försöka hitta en lösning som båda blir hyfsat nöjda med. TS har ju fått ett erbjudande köpa huset för 300'000 kr vist svårt för oss veta om det är vettigt men kanske alternativt om man kunde förhandla om det är överdrivet mycket. Sedan om jag hade varit TS så hade jag kollat om jag redan nu kan söka dispens från strandskyddet och om det behöver arrendens godkännande. Får han dispens så har jag för mig det gäller i 2,5 år och hade då arrenderaren rivit har han strandskyddsdispensen redan ordnat då borde gå snabbt få bygglov.

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.