Daniel_82 skrev:
Men läget på fritidshuset lär ju spela roll även om det skulle stå på arrende.
Är väl stor skillnad på värdet av ett hus på arrende mark som ligger säg djupt inne i skogen eller har hav utsikt.
Jag kanske tänker fel men tycker 300 000 är rätt saftigt för ett hus jag kommer att riva och som dessutom står på min mark.

D
vatoskid skrev:
Jag kanske tänker fel men tycker 300 000 är rätt saftigt för ett hus jag kommer att riva och som dessutom står på min mark.
Det kanske känns bort kastat när du vill riva och åt din mark, men huset har ju ändå ett värde.
Köper du ett renoveringsobjekt och din tanke är du ska riva och bygga nytt så kan ju bara för du vill det inte utan ägarens går med på det bara betala markens värde.

Daniel_82 skrev:
Hittade denna text när jag googlade. Vist gäller vid förlägning men kanske ändå har lite relevans:
"I 10 kap 6 § står det att arrendeavgiften vid förlängning ska utgå med skäligt belopp. Blir det tvist om vilka villkor som skall gälla vid en förlängning av arrendeavtalet kan tvisten bli föremål för arrendenämndens prövning, se 10 kap. 6 a § jämfört med 9 kap. 10 § JB.
Om arrendeavgiften inte kan bestämmas av jordägare och arrendator ska hänsyn tas till arrenderättens värde med hänsyn till arrendeavtalet och omständigheterna i övrigt."

Källa:lawline
Jag har plöjt paragraferna men frågan är vad som är ett skäligt arrende?

D
Det är ju det svåra. Finns ju olika exempel när jag googlade lite att kolla liknande arrende i området eller man tar hänsyn till markens värde men då gäller ju också den marken arrenden avser.

Sedan gäller ju också att få den som arrenderar accepterar höjningen. Då inget avtal finns kan nog bli lite krångligt eller också lättare svår säga. Men om jag tolkar det jag skrev tidigare så kan tänkas man behöver ta upp höjningen till arrendenämnden för prövning.
En bra början kanske är att höra av sig till arrendenämnden. Fördelen med höra med de är ju att motsäger sig den som arrenderar så kan du hänvisa du gör höjningen efter att ha pratat med arrendenämnden. Samt går det vidare till arrendenämnden så borde de ju gå på det du begär om du går efter de.

harry73
Daniel_82 skrev:
Då inget avtal finns kan nog bli lite krångligt eller också lättare svår säga.
Det finns ett avtal, även om det inte skulle vara skriftligt, Finns ingen avtalstid, då gäller automatiskt 5 år. Och förlängningar gäller då också automatisk för 5 år.

Vill minnas att pappa fick höjt från 500 per år till 5 000 per år för sina 8 000 kvm som han sedan istället fick köpa för 100 000. Ca 20 år sedan. Det kanske kan vara en ledtråd. Med reservation för de exakta siffrorna.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Det är ett bra exempel på flera sätt (chockhöjning som landar på 5%)
Frågan för TS är då om tomten verkligen är värd 600tkr

D
Skummade igenom domen.
Menade mer som du säger att inte finns skriftligt avtal. Om jag tolkar rätt det jag läst i domen och genom google så kan TS inte bara höja i morgon utan när det ska bli förlängning och då ska båda parter vara överens och annars så kan det gå vidare som det gjorde i det fallet du hänvisade.

Sedan så vet inte om jag har missat eller om inte tagits upp men är tomten som TS pratar om helt upptagen av arrenden. För borde ju spela stor roll om det är en tomt på säg 5000 kvm och den som arrenderar arrenderar 700 kvm.

Daniel_82 skrev:
Skummade igenom domen.
Menade mer som du säger att inte finns skriftligt avtal. Om jag tolkar rätt det jag läst i domen och genom google så kan TS inte bara höja i morgon utan när det ska bli förlängning och då ska båda parter vara överens och annars så kan det gå vidare som det gjorde i det fallet du hänvisade.

Sedan så vet inte om jag har missat eller om inte tagits upp men är tomten som TS pratar om helt upptagen av arrenden. För borde ju spela stor roll om det är en tomt på säg 5000 kvm och den som arrenderar arrenderar 700 kvm.
Det är väl värdet som är intressant inte storleken?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Utgå ifrån vad du vill uppnå i första hand.
Vill du ha så mycket pengar som möjligt, eller vill du ha tillbaka din mark?

Ett arrende gäller bara ett år i taget, så länge inget annat är skrivet.
Är det däremot ett servitut, måste detta hävas.

Grannen kan inte tvinga dig att köpa huset. Du kan inte heller neka honom att plocka ner det och flytta det.
En ny ersättning för arrende kan du förhandla om, varje gång det går ut. 5% låter dock ganska högt i dagens räntenivå.

D
harry73 skrev:
[länk]

30tkr är lägre än vad som var skäligt i ovanstående dom, och det handlar inte om hur mycket man höjer (procentuell) men vad slutsumman är
Jag håller med. Menade inte att det inte vore skäligt men när det är sådan stor höjning så hade jag i alla fall verkligen kollat upp så jag följer lagar, regler och även kan styrka den höjningen.

Pågående markanvändning är bostadsändamål, vilket ger en byggrätt på en plats som annars hade varit omöjlig att bebygga på grund av strandskydd. Rent hypotetiskt skulle stugägaren kunna använda detta faktum som ett förhandlingsinstrument genom att hota riva eller flytta bort byggnaden utan att släppa sitt arrendeavtal.

När stugägaren slutligen - tillräckligt långt senare - frånträder sitt arrendeavtal kommer det att bli mycket svårt för markägaren att hävda någon byggrätt, eftersom tomten då inte längre används för bostadsändamål. Detta ändamål bryts nämligen om stugan rivs eller flyttas från sin plats. Då skulle tomtens värde till största delen förintas.

Man kan alltså säga att arrendeavtalet ger arrendatorn en rådighet att hantera markens egentliga värde. Om stugägaren säljer sin stuga för avflyttning från tomten får han kanske 10 Kkr. Tomtens värde blir något liknande. Stugan på ofri grund var värd 300 Kkr, och tomten 600 Kkr. Sammanlagt värde var då 900 Kkr före rivningen. Om stugägaren säljer byggmaterialet på Blocket får han måhända 10 Kkr, varefter marken faller i värdet till något liknande.

Totala värdeförstöringen blir 880 Kkr, varav den mesta (590 Kkr) drabbar markägaren. Att sätta sitt hot i verket skulle bli relativt billigt för stugägaren jämfört med den skada han kan tillfoga markägaren.

• Gilla
injonil och 1 till
  • Laddar…
harry73
Man ska säga upp avtalet ett år innan avtalets utgång. Finns ingen avtalstid, är det som sagt 5 år som gäller.

Nu vet jag inte om TS redan nu kan bestämma att avtalet upphör om ett år eller om man måste räkna fram när avtalet hade gått ut om det hela tiden förlängdes med 5 år (så köpte/byggde husägaren huset i 1965 blir nästa möjlighet att avsluta avtalet 2020, och då får man säga upp 2019 (ett års uppsägningstid)

Självklart förutsätter en skälig avgift att TS får en bra värdering av tomtens värde (den delen som tillhör stugan)

AG A är inte på ett intressant spår: upprätta ett skriftligt arrende, som du säger upp. Stugans ägare får välja själv om hen vill flytta stugan eller låta dig riva den. Så vitt jag begriper behöver du inte betala något för detta, det är ju arrendatorn som betalar till dig i nuläget och som slipper betala i fortsättningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.