Vi gjorde en nästan likadan renovering precis innan ROT infördes och betalade då runt 100'000.
(Som just nu görs om på garanti p.g.a. fuktskador :)

Riva själv och forsla bort avfallet kanske sparar dig runt 5000:-
All uppbyggnad ska man nog leja bort tycker jag.

Kolla gärna företagens tidigare jobb så du ser att de är noga, slarviga hantverkare finns det för många av som sätter saker snett, ocentrerat osv.

Lycka till!

Jag rekommenderar att låta en firma räkna på jobbet.
Fördel:
Goda kuskaper om säker vatteninstallation. Rördragning vatten avlopp med garanti.Samarbeten med bra golvläggare. Samarbetet är viktigt för att få snabbt resultat.
Ofta lönar det sej bättre att ta det på löpande räkning eftersom man kan diskutera med kunden om önskemål som dyker upp under tiden. Då låser man sej inte med den billigaste lösningen utan den bästa för kunden.
Nackdel: Om man köper inredning själv.typ tvättställ, toa. blandare kan inte rörfirman stå för garantin om han inte levererat och kanske inte monterar grejjerna heller.

Redigerat av moderator:
Haha, det var det roligare/dummaste jag läst på länge på detta forum!

Är du verkligen anställd på "Confortbutiken"? Det företaget står inte högt i kurs här av goda skäl.

Jag har talat med byggare som använder ardex våtsystem och de säger at man får använda kartonggips. Stämmer det verkligen

Ja det är lugnt med kartong. Iaf enligt LF och Dina

Vi ska göra ett badrumca 4-5kvm samt en toa ca 2kvm.
Vi har redan köpt stolar, kakel, fix och handfat toa.
Har oxo det mesta för avttenburen golvvärma
Kvar att köpa handfat till badrum, lite el o handuktork.
ca 10 000.-

Med upprivning av betonggolv o läggning av nytt avlopp.
Och allt annat komplett med alla försäkringar o ROT ca 2 veckor ocg 20 000.-
Vi har dock kalk. med 30 o 3 veckor

De har gjort en del jobbhöär tidigare, det som en svensk röris skulle ha 30 och en vecka fixade de för 8 på 2 dagar med allt.

Som VVS-ingenjör,-konstruktör,-projektör,-besiktningsman,-kontrollant sedan maj 1970 vet jag följande.Tappvattenledningar skall aldrig komma upp ur ett våtrumsgolv.Gör de det är det principfel.Krav på fall är inom det tänkta dusch- -badkarsområdet alltså inte inkl tvättställsytan.Av energiskäl skall inga elslingor förläggas i golv.Om våtrumsgolvet är bottenvåning och platta på mark i gammal kåk utan egentlig markisollering värmer man hela kommunens grundvatten.Dessutom får man genom dåligt värmemotstånd,diffspärr ett ökat ångtryck underifrån (värmeutvidgning) pga skitdålig isolering om någon alls,vilket gör att man så småningom fuktmättar betongen.En bostad kostar i genomsnitt ca 12000SEK/kvm i Sverige.Ett badrum kan utan golvvärme och bef avloppsledningar men ny brunn fås för 15000SEK/kvm inkl.WC-stol,tvättställ,duschblandare,golvbrunn,förkr.tappvattenledningar på vägg från vägg på plats diagonalt dusch/badkar om inte från tak vid dusch/badkarsplats.Om alla spillvattenledningar måste bytas ex.vis bilas upp ur plattan hamnar man lätt på 20000SEK/kvm.Finns många glädje ryttare i HOME-MAKE-OVER-branschen

Om badrummet är 4 kvm eller 8 kvm har inte så där väldigt stor betydelse. Det som gör att det blir dyrt är att det behövs flera hantverksgrupper. Snickare, golvläggare, elektriker, rörmokare. Om alla dessa hantverkare ska fakturera var för sig ökar det priset. Det bästa är om du hittar någon hantverkare som kan ta åt sig jobbet som totalåtagande. Han kan ha kontakt med alla hantverkare som behövs och tar in de som behövs, du behöver bara ha kontakt med en hantverkare. Helt klart sänker det priset avsevärt om du kan göra underjobbet själv. Riva ut regla om 30 cc, gipsa. Fråga elektrikern i förväg hur han vill ha kontakterna och dra alla elrör in i väggen. Fäst eldosorna ordentligt så de inte sitter snett, dra rören i tak för spotligts. Flytspackel. kom ihåg och prima före. Gör en avstängning 80 cm från golvbrunn runt om. Flytspackla! resterande yta som blir kvar 80 cm från avloppsbrunn spacklar du för hand med ardurapid 45, du får det fall du vill ha. kom ihåg att fixera brunnen så att fallet blir lagomt

Mitt badrum på knappt 5 kvadratmeter hamnade på ca 27000:- efter ROT. Den kostnaden innefattar tätskikt, kakel samt klinker och givetvis arbetet för att få det på plats.

Alltså gjorde jag allt underarbete själv med alla dess kostnadet (som tickade på ganska rejält...).

Dawwe74 skrev:
Vi är precis klar med 4kvm badrum. Har gjort en totalrenovering och fått byta avlopp i betongplatta. Vår räkning slutar på runt 50.000:-, men då har vi gjort det mesta själv. Ni kan se lite bilder och läsa mer på min blogg här på byggahus.Bilder hittar ni här: [länk]
Får inkommande vatten gå upp genom golvet?
Trodde det var regler att de inte får bryta tätskiktet i golvet.

IMGP1630.jpg

jo det får man men det är inte att rekommendera... och det ska spacklas en klack runt

...jag trodde det var i strid med säker vatten/ bkr att ha vatten igenom golv?

Jag funderar mest på hålet i väggen bakom?

IMGP1638.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.