Hej på er. Mitt första inlägg på detta härliga forum. Jag och min fru har köpt ett hus med källare och kommer snart (när tid finns) att försöka renovera tvättstugan då det är just nu det mest använda rummet i vår källare. Så min fråga lyder helt enkelt om ni tror att den rödmarkerade väggen kan tas bort.

Som ni ser på bilden med information så står det följande.
- Bärande källarinnervägg 15cm
- Icke bärande källarinnervägg 10cm

Jag har mätt alla väggar i källaren och ingen är 10cm + puts utan alla är cirka 15cm + puts.

Min egna väldigt okunniga åsikt är att det inte bör vara några problem. Tänker heller inte att den har någon stöttande funktion för marktryck då hobbyrummet är betydligt större utan liknande väggar och det är inga problem där.

• En skiss över byggnadskonstruktionen för ett källarhus med information om bärande och icke-bärande innerväggar samt användning av olika material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med mått och rumsnamn, inklusive kök, vardagsrum, sovrum och garage. Diskussionsämne är om en vägg kan tas bort.
    Skapa konto
  • Ritning av ett hus i genomskärning med markerade mått för bärande och icke bärande väggar i källaren.
    Skapa konto
  • Ritning av källarplan med tvättstuga, hobbyrum och andra rum; rödmarkerad vägg mellan tork och tvätt.
    Skapa konto
BirgitS
Normalt är det bara de två källarväggar som är utritade på sektionsritningen som är bärande, dvs. inte den vägg som du vill ta bort. Men jag garanterar inget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.