Har byggt en walk-in-closet på metod stommar — efter mycket funderande på olika alternativ. Några tankar när jag är klar!
1. Givet att man har en bordssåg (jag har en hyfsat billig Bosch 254) — är Metod-stommarna väldigt flexibla och lätta att platsbygga något med.
Rummet som jag byggt i är 255 x typ 160 på smalaste stället, med snedtak — så alla delar utom en stomme har behövts specialanpassas, vilket gått riktigt smidigt. Av de fyra stommarna till höger har tre kapats till 60cm och en har kapats till 40cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har bara varit att kapa allt i bordssågen.
Jag har kört med maximera lådor, i de tre stommar som är 60cm har jag en låda som är 40cm och en som är 20 cm. De har bara varit att montera lådorna som vanligt och inga nya hål har behövts göras.
2. Jag har använt Forsbacka täcksidor och fronter från IKEA att för att skapa en lyxig naturligt känsla.
Logga in
Skapa konto
Jag är jäkligt nöjd med resultatet — men en stor del av kostnaderna har gått till fronter och täcksidor (15 tkr). Så det är säkert även här man kan spara pengar om man vill det.
3. Många walk-in-garderober har öppna luckor — vilket så klart är snyggt. Men allt förutsätter ju att man har jkl bra ordning. För oss tror jag passar bäst med lådor.
Däremot har jag lagt till Ikeas integrerade belysning (Mittled). Dessa har varit riktigt lätta att montera, IKEA när det är som bäst.
Logga in
Skapa konto
4. Däremot har jag ju kavajer och skjortor ute och frugan kommer ju ha klänningar mm — och jag tycker att en lyxig känsla infinner sig ändå trots att vi har stängda lådor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
5. Har aldrig riktigt sett ett jättevärde i en walk-in-closet — men känns jäkligt härligt när man har en och får bra överblick och mycket ytor att ha sina kläder i!
6. Byggtid: Typ 2 dagar, men då bygger jag rätt raskt. Kostnad: 25-30 allt som allt.