harry73
patriklarsson skrev:
Nu blir det enbart en tråkig upplösning på denna historien känner jag med att blanda in myndigheter.
Det behövs inte, du kan fortfarande kolla med LM om det ska finnas gränsrör och leta fram det. Du kan också sätta lågt staket runt gräsplattan. Ta lite extra marginal så den säkert stå på din tomt. Du kan strunta i bygglovet fär grannens carport, och står vedslulet verkligen på din tomt och i vägen, kan du föreslå att du hjälper honom att flytta den.
Som morot kan du erbjuda att skriva ett godkännande för carportens placering.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Skilj på att fråga, och ifrågasätta!
Att vara nyinflyttad innebär INTE att man måste "hålla käft". Däremot kanske lite låg profil, och inte bete sig som någon "besserwisser". En bra början kan istället vara att bjuda över grannen på en kall öl, och snacka lite. Därmed få lite koll på vad grannen är för en.
Så man ska svälja allt med hull och hår då menar du? Frågar du en av mina tidigare grannar om vart grannen rakt över från dennes tomtgräns går kommer hon svara 3 meter in från den faktiska gränsen, eftersom denne fått för sig att det var en allmän parkeringsplats. Inte ens utpekning av tomtpinnar har hjälpt.
Ifrågasätta? TS uppfyllde sin plikt om att undersöka fastigheten innan köp, inget konstigt alls. Eller den lagen om det kanske bara är nonsens?

vik_tor skrev:
Så även om det är en välvillig gest från hans sida så måste du vända det till något negativt bara för att du kan?
Grannen har ju tidigare påstått att marken tillhörde honom, hur ska man då lyckas få det till något annat än en fotsättning på det påståendet?

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
AG A, tycker du det är konstigt att jag ringer grannen innan köp. Presenterar mig som potentiell köpare och undrar varför hans vedskjul står misstänksamt nära min tomtgräns och jag undrar om han har sökt bygglov på det?
Det är nämligen så att man får inte bygga något inom 4,5m avstånd utan tillstånd.
Då lägger mer eller mindre personen på luren.
Därefter går han runt sitt skjul och in på min tomt och klipper gräset.
Inte nog med det så parkerar hans son där, istället för på infarten framför deras hus. Hur kan det bli lättare att lasta?
Det är inget konstigt alls att jag inte vill ha min GRÄSMATTA (inte infart), sönderkörd av bilar.
Om jag sen vill asfaltera. Vill jag inte ha främmande bilar där då heller.
Det har ingenting med seder att göra utan vem som äger marken. Jag är varken bästa kompis o tjenis med honom. Så han kan hålla sig på sin tomt.
Du har på något sätt redan "satt ribban". Kanske har det där vedskjulet stått där i 20 år, utan att någon har klagat. Kanske har man en ganska avslappnad grannsämja i området. Kanske bryr man sig inte om små obetydliga byggnader, har bygglov eller inte. Eller exakt vart tomtgränserna går.
Du blir ju omedelbart känd som Krångelgrannen. Den man ska hålla kort, eller hålla ögonen på. Du kommer vara tvungen att hålla dig exakt inom lagen, och alla bestämmelser. Önskar du verkligen få alla grannar emot dig?

Nu kan det i och för sig vara så att din granne, är en typ alltid gör som han vill. Att han är väldigt illa omtyckt av övriga grannar. Känn av grannsämjan lite, innan du börjar ifrågasätta saker, som kanske funkat perfekt i årtionden, i området.

• Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Grannen har ju tidigare påstått att marken tillhörde honom, hur ska man då lyckas få det till något annat än en fotsättning på det påståendet?
Nej. I trådstarted skriver TS gällande vedskjulet "Några dagar senare när affären är klar kommer han över och säger att den står ungefär mot min tomtgräns". Baserat på kartbilden TS postade så kan jag inte tolka det som annat det som att grannen redan har bekräftat sin syn att gräsplätten är på TS tomt då grannen anser att tomtgränsen går utmed vedskjulet.

Grannen kom även över dagen efter och bad om ursäkt att sonen ställde sig på gräsplätten. Vilket han knappast skulle gjort om han ansåg att gräsplätten tillhörde honom.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hjälp! Jag har fått en ny granne som är helt rabiat. Jag hade knappt hunnit hälsa på honom innan han började tjafsa om tomtgränsen och ifrågasatte om jag hade bygglov på min carport. Här ute har vi alltid varit goda grannar, inte har vi brytt oss om bygglov, utan hjälpt varandra när de behövts.

Jag försökte vara vänlig och pratade med honom, berättade om mitt vedskjul som står precis på gränsen eftersom det verkade viktigt för honom. Tyckte det skulle bli kul med en ny granne i grannskapet, spännande när det blir fart på renovering och nya trädgårdsprojekt man kan diskutera över häcken.

Sen bröt helvetet lös. Min son, som inte bor hos oss längre, ställde sin bil på "hans tomt" av gammal vana. Blev helt paff över utskällningen jag fick att jag knappt förklarade mig. Gick över dagen efter för att be om ursäkt och berättade att jag sagt till min son att använda vår egna parkering, som för övrigt har gott om plats. Som att prata med en vägg, fick höra både ett och annat om framtida parkeringar på hans tomt.

Nu senast fick jag arga blickar när jag klippte gräset. Jag brukar klippa den delen av gräsmattan som går över vår tomtgräns, mest för att jag tycker det ser snyggt ut att båda gräsmattorna är klippta, eftersom det ser ut som att den hänger ihop. Men det verkar inte som att det uppskattades.

Vet inte hur jag ska göra. Vill ju bara ha en bra grannrelation, men jag verkar ha fått värsta grannen från helvetet. Någon som vet numret till Aschberg, eller har de lagt ner Grannfejden?

(parallellt inlägg som skrivs i en annan tråd på byggahus)

• Gilla
emmjo och 18 till
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Hjälp! Jag har fått en ny granne som är helt rabiat. Jag hade knappt hunnit hälsa på honom innan han började tjafsa om tomtgränsen och ifrågasatte om jag hade bygglov på min carport. Här ute har vi alltid varit goda grannar, inte har vi brytt oss om bygglov, utan hjälpt varandra när de behövts.

Jag försökte vara vänlig och pratade med honom, berättade om mitt vedskjul som står precis på gränsen eftersom det verkade viktigt för honom. Tyckte det skulle bli kul med en ny granne i grannskapet, spännande när det blir fart på renovering och nya trädgårdsprojekt man kan diskutera över häcken.

Sen bröt helvetet lös. Min son, som inte bor hos oss längre, ställde sin bil på "hans tomt" av gammal vana. Blev helt paff över utskällningen jag fick att jag knappt förklarade mig. Gick över dagen efter för att be om ursäkt och berättade att jag sagt till min son att använda vår egna parkering, som för övrigt har gott om plats. Som att prata med en vägg, fick höra både ett och annat om framtida parkeringar på hans tomt.

Nu senast fick jag arga blickar när jag klippte gräset. Jag brukar klippa den delen av gräsmattan som går över vår tomtgräns, mest för att jag tycker det ser snyggt ut att båda gräsmattorna är klippta, eftersom det ser ut som att den hänger ihop. Men det verkar inte som att det uppskattades.

Vet inte hur jag ska göra. Vill ju bara ha en bra grannrelation, men jag verkar ha fått värsta grannen från helvetet. Någon som vet numret till Aschberg, eller har de lagt ner Grannfejden?

Nu citerade du fel, så här"står" det:

Hjälp! Jag har fått en ny granne som är uppmärksam. Jag hade knappt hunnit hälsa på honom innan han började fråga om vart den faktiska tomtgränsen gick och frågade om jag hade bygglov på min carport som mer eller mindre förmodligen ligger inne på den tomt han skulle köpa. Här ute har vi alltid hållit varandra om ryggen alternativt kört över de som inte klarar att bevaka sin rätt, inte har vi brytt oss om att hålla oss till lagen, utan kört över varandra när de behövts.

Jag försökte undvika att pratade med honom, sa att mitt vedskjul står precis på gränsen även om det förmodligen ligger delvis på hans tomt eftersom jag måste missleda honom. Tyckte det skulle bli kul med en ny okunnig och vek granne i grannskapet, tyvärr visade sig saken vara en helt annan på den fronten.

Sen bröt helvetet lös. Min son, som inte bor hos oss längre, ställde sin bil på "hans tomt" av gammal vana eftersom vi aldrig respekterat den tidigare ägaren. Blev helt paff över utskällningen eftersom jag alltid kommit undan med det. osv osv

Eller så håller vi oss till sakfrågan utan att förvandla Byggahus till någon trist och billig novelltidning. Vad sägs?

• Gilla
Masonite och 6 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Nu citerade du fel, så här"står" det:

Hjälp! Jag har fått en ny granne som är uppmärksam. Jag hade knappt hunnit hälsa på honom innan han började fråga om vart den faktiska tomtgränsen gick och frågade om jag hade bygglov på min carport som mer eller mindre förmodligen ligger inne på den tomt han skulle köpa. Här ute har vi alltid hållit varandra om ryggen alternativt kört över de som inte klarar att bevaka sin rätt, inte har vi brytt oss om att hålla oss till lagen, utan kört över varandra när de behövts.

Jag försökte undvika att pratade med honom, sa att mitt vedskjul står precis på gränsen även om det förmodligen ligger delvis på hans tomt eftersom jag måste missleda honom. Tyckte det skulle bli kul med en ny okunnig och vek granne i grannskapet, tyvärr visade sig saken vara en helt annan på den fronten.

Sen bröt helvetet lös. Min son, som inte bor hos oss längre, ställde sin bil på "hans tomt" av gammal vana eftersom vi aldrig respekterat den tidigare ägaren. Blev helt paff över utskällningen eftersom jag alltid kommit undan med det. osv osv

Eller så håller vi oss till sakfrågan utan att förvandla Byggahus till någon trist och billig novelltidning. Vad sägs?
Men på kartan som TS visade så ser det ju ut som att grannens vedskjul och carport ligger helt på dennes tomt? Inte delvis på TS tomt.

klonk skrev:
Men på kartan som TS visade så ser det ju ut som att grannens vedskjul och carport ligger helt på dennes tomt? Inte delvis på TS tomt.
En novell är en kort skönlitterär text.

Haha, huset hade legat till salu i månader när jag köpte. Gott om tid för honom att inse ett ägarbyte.
Tidigare ägare har varit osams med grannen i flera år. Så osams att han gått och dragit upp en nyplanterad häck i ilska. För att han ansåg att grannen satte den på hans mark.
Låter knappast som 20år av grannsämja?
Jag är inne på att gränsrör kan ha flyttats och då blir det svårt att gå efter dessa. Det jag kan börja med är att kontakta mina två andra grannar och göra klart var de gränserna går.

Jag inser att jag gör som TS granne, klipper på grannens tomt, använder en del som parkering
Klipper gör jag dels för att det alltid varit klippt där och det skulle se konstigt ut annars, parkerar jag gör för att jag har dåligt med plats på min tomt...
Nu är det bakom grannens lada så jag hoppas att dom inte tar illa upp.... brukar även klippa ner deras gräs där grannen står och håller på med ved och jag hoppas att det uppskattas lite iaf

TS förstår att du blir irriterad över parkeringen på din tomt, men gör det verkligen nåt om han svartbyggt en carport och om vedskjulet står en bit in på din tomt? Stjäl det plats som du behöver?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Om man nu misstänker att rören har flyttats så återstår ju bara att ta dit kommunen eller lantmäteri för att klara ut var gränsen går.

• Gilla
Svartkatta och 1 till
  • Laddar…
"Det har hela tiden varit uppenbart för mig att det inringade området tillhör min tomt, och borde vara för vilken normalbegåvad person som helst. Jag bad om åsikter och det har jag fått, men för mig är oförståeligt hur man inte kan reta sig på en granne som går in och klipper ens gräsmatta."

Du skriver "uppenbart" och "min tomt". Tänk dock på att motsatsen kan vara lika "uppenbar" för någon annan - även om det kanske inte är troligt att det i verkligheten är så.

"Jag är inne på att gränsrör kan ha flyttats och då blir det svårt att gå efter dessa. Det jag kan börja med är att kontakta mina två andra grannar och göra klart var de gränserna går."

Nej. Sluta spekulera och måla upp saker du egentligen bara "hört" om. Lägg band på dig och sluta reta dig på grannen så länge du själv saknar alla fakta. Skilj på fakta och hörsägen. Och eskalera framförallt inte det hela genom att dra in fler grannar och sprid skit om grannen. Vad är du ute efter egentligen ? Tänk om du (mot förmodan) har helt fel om gränsen ?

Enda sättet (och då menar jag ENDA sättet) att komma vidare i denna soppa är att du:

1. Lägger allt "tyckande" om grannen åt sidan - tillsvidare

2. Snarast tar reda på exakt var tomtgränsen går genom att anlita dem som kan det. Kontakta gärna Stadsbyggnadskontoret i din kommun istället för LM till att börja med, inte alls säkert det behöver bli så dyrt om du förklarar omständigheterna (har egen erfarenhet av det)

3. Agera sedan - sakligt - utifrån det

Du återkommer hela tiden till saker som egentligen inte har annat att stå på än tyckande och undviker att ta fram konkret fakta med motiveringar som "det är ju uppenbart". Nej, när det gäller tomtgränser (och mycket annat i livet) upptäcker man ofta att det inte alls är så uppenbart som man först trodde.
Om du verkligen VILL lösa detta och få argument som din granne inte kan blunda för, så är det sakliga och krassa fakta som gäller från en oberoende part (dvs varken du eller grannens åsikter eller era kartor, Internet o.s.v.). När du har denna part (kommunen, Lantmäteriet eller liknande) på plats så be din granne titta också och få chans att ställa frågor. Efter det kommer alla diskussioner att komma av sig - oavsett vad man "tycker" - då det finns rena fakta att förhålla sig till. Som dessutom ingen av er kan beskylla den andra för.....

Problemet är alltså mycket enkelt att lösa - om du vill. Frågan är om du vill :what:

(Been there , done that....)

Redigerat:
  • Gilla
emmjo och 20 till
  • Laddar…
Boka LM för gränsutvisning sa Lantmäteriet till mig själva att det skulle bli "jättedyrt", så det är inte intressant.
För min fastighet finns inga kartor då den är "utsöndrad" 1902.
Däremot är grannens tomt "avstyckad" 1945 och de skulle mejla kartor gratis men har inte fått något än.
Pratade med en annan granne igår för första gången sen jag flyttade in. Han var inte svår att komma överens med. Jag fick sätta staket mot hans direkt om jag ville.

S
patriklarsson skrev:
Här är en censurerad printscreen från lantmäteriet där vedskjulet är det med skarpare svarta linjer vid tomtgränsen.
Det blåa området är gräsplanen.
Dvs en del av min framsida av fastigheten.
[bild]
Personligen så förstår jag att nyinflyttade TS vill ha tomtgränsen respekterad och ev. hängande träd justerade. Han vill inte heller ha grannens bilar parkerade på sin mark. Dock verkar det som att TS tillåter granngubben att klippa gräsmattan på sin mark. Dessutom så är det antagligen stor ålderskillnad på TS och gubben som är väldigt rädd om sin gammla tall. Det finns också äldre uppgörelser och muntliga tillstånd av diverse art mellan gubben och tidigare granne.

- Vad gör man då?
- Jo man skriver i ett byggforum och lämnar ut gubben totalt. Dessutom under forumsdelen juridik. För säkerhets skull så använder man en rubrik som inte fokuserar på det tekniska utan på grannen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.