52 128 läst ·
206 svar
52k läst
206 svar
Vad är Er åsikt om denna granne?
Jag fick en gränsutsättning av kommunen kostnadsfritt, eftersom de hade viss tidigare erfarenhet av min granne och därmed förståelse för varför jag behövde veta exakt var gränserna gick.
"Lantmäteriet sa själva att det var en riktig måttbestämd karta från avstyckning"
Även om kartan är från avstyckningen av granntomten (dvs troligen över 70 år gammal) och är måttsatt, så gäller det att referenspunkterna fortfarande är otvetydiga, att man var så noggrann då att det inte skiljer de delar av skjulet i avstånd (decimeter ?) som är en av dina tvistefrågor, samt att du har kompetens och framförallt utrustning att mäta in gränserna utifrån kartans information.
I ett annat inlägg skriver du att du misstänker att gränsrören är flyttade. Vilka referenspunkter skall du då mäta mot ? Grannens hus ?
Som jag skrev innan - vill du lösa problemet är enda alternativet att låta någon som kan detta och som både du och grannen kan tro och lita på märka upp gränsen, och gärna vara med båda två.
Vill du däremot ha koll på och granska och sålla i "bevisen" innan du slår dem i huvudet på grannen (för att kanske inte hamna i en pinsam situation) kan du ju fortsätta som du gör nu....
"Att det behövs exakt karta vid bygglov är något nytt. Jag har sökt bygglov förr på andra fastigheter utan det, så det tror jag inte alls behövs."
-------
"Det behövs en "gränsbestämning" för min tomt. Finns ingen måttutsatt karta. Bara "arealkarta" utan mått."
Om du söker på checklistan för bygglov i de flesta kommuner kommer du se att det krävs en Situationsplan. Här skall måttsättning finnas och inte sällan vill de ha den till fastighetsgräns, och det skall anges ganska noggrant.
Du har ju ingen egen karta med mått överhuvudtaget, och det kommer du behöva. Lägg därför krutet på att få till en bra fastighetskarta på din egna fastighet istället för att rota på grannens fastighet.
För det är väl inte för att kunna kontrollera grannens ev. svartbyggen som du är så intresserad av grannfastighetens karta, istället för att fixa det som saknas för din egen fastighet ?
"Lantmäteriet sa själva att det var en riktig måttbestämd karta från avstyckning"
Även om kartan är från avstyckningen av granntomten (dvs troligen över 70 år gammal) och är måttsatt, så gäller det att referenspunkterna fortfarande är otvetydiga, att man var så noggrann då att det inte skiljer de delar av skjulet i avstånd (decimeter ?) som är en av dina tvistefrågor, samt att du har kompetens och framförallt utrustning att mäta in gränserna utifrån kartans information.
I ett annat inlägg skriver du att du misstänker att gränsrören är flyttade. Vilka referenspunkter skall du då mäta mot ? Grannens hus ?
Som jag skrev innan - vill du lösa problemet är enda alternativet att låta någon som kan detta och som både du och grannen kan tro och lita på märka upp gränsen, och gärna vara med båda två.
Vill du däremot ha koll på och granska och sålla i "bevisen" innan du slår dem i huvudet på grannen (för att kanske inte hamna i en pinsam situation) kan du ju fortsätta som du gör nu....
"Att det behövs exakt karta vid bygglov är något nytt. Jag har sökt bygglov förr på andra fastigheter utan det, så det tror jag inte alls behövs."
-------
"Det behövs en "gränsbestämning" för min tomt. Finns ingen måttutsatt karta. Bara "arealkarta" utan mått."
Om du söker på checklistan för bygglov i de flesta kommuner kommer du se att det krävs en Situationsplan. Här skall måttsättning finnas och inte sällan vill de ha den till fastighetsgräns, och det skall anges ganska noggrant.
Du har ju ingen egen karta med mått överhuvudtaget, och det kommer du behöva. Lägg därför krutet på att få till en bra fastighetskarta på din egna fastighet istället för att rota på grannens fastighet.
För det är väl inte för att kunna kontrollera grannens ev. svartbyggen som du är så intresserad av grannfastighetens karta, istället för att fixa det som saknas för din egen fastighet ?
Redigerat:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Kommunen här har ingen som gör utmätningar och de har ingen karta. Det är mycket som skiljer mellan olika kommuner. Där med inga givande tips.
Det som kostar 600 hos någon kan nog kosta 10ggr dubbla minst hos någon annan.
Jag mejlade lm idag och undrade om de fått in fel mejladress. Fortf inget svar.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Att kommunen inte har ngn. som gör mätningar låter helt orimligt. Det måste vara ett missförstånd, ibland använder kommuner privata certifierade firmor för sådant. Utmätning är en nödvändig verksamhet för en majoritet av alla bygglov.
Ser i någon annan tråd att du, redan innan du startade den här tråden, hade högst ringa förtroende för din kommun i allmänhet och Stadsbyggnadssidan i synnerhet.patriklarsson skrev:Kommunen här har ingen som gör utmätningar och de har ingen karta. Det är mycket som skiljer mellan olika kommuner. Där med inga givande tips.
Men trots en nästan samstämmig uppfattning att du skall ta hjälp med gränsutsättningen och se till att ansvaret för det tas av någon annan (=opartisk) för att lösa konflikten, fortsätter du ditt "kan själv"-rejs.
Du har ingen egentlig koll på var dina fastighetsgränser går. Men du vill inte ens veta vad en gränsutsättning verkligen kostar - du har redan bestämt att det oavsett är för dyrt för dig och du vet redan var de går då det är "uppenbart" för dig.
Du lägger istället krutet på att ha åsikter om vad grannen gör vid - den förmodade - fastighetsgränsen och jagar en (kostnadsfri) över 70 år gammal karta över grannfastigheten.
Du har rakt ut sagt att en punkt på din agenda är att kolla upp vilka bygglov grannen har (#8) och hade redan innan ni köpte fastigheten synpunkter och frågor till om dennes ev. svartbyggen.
Vidare tänker du ev. sätta upp ett staket mot denne granne, och om det råkar hamna på grannens fastighet anser du att det är grannen som får bevisa det (#23).
Lyssna på forumpanelen och lägg känslorna åt sidan. Ta hjälp för att ta reda på hur verkligheten ser ut och agera sedan utifrån det. Inte innan. Oavsett grannen kommer du själv inte må bra i längden av det du håller på att dra igång nu. Enda vapnet som räknas är fakta, du måste sluta med din vendetta mot grannen baserad på tyckande.
Inser att även mina värsta grannar är änglar, som jag uppskattar ännu mer nu....
Redigerat:
Hade jag varit TS granne hade jag blivit orolig. Att ha en petimeter och rättshaverist som granne måste vara jobbigt, särskilt om han skulle börja klaga på min trädgård och hur det ser ut där. Att komma och ifrågasätta en vedbod som stått i årtionden "bara för att"...
Jag tycker TS skulle köpt en tomt utan angränsande andra tomter, då slipper man problem. Fungerar man dåligt ihop med andra människor är det ju lämpligt att man söker sig till mindre befolkade platser.
Vad är det du är ute efter egentligen? Vill du ha hans bodar flyttade? Rivna? Om det saknas bygglov, på vilket sätt skulle det påverka dig som person?
Jag tycker TS skulle köpt en tomt utan angränsande andra tomter, då slipper man problem. Fungerar man dåligt ihop med andra människor är det ju lämpligt att man söker sig till mindre befolkade platser.
Vad är det du är ute efter egentligen? Vill du ha hans bodar flyttade? Rivna? Om det saknas bygglov, på vilket sätt skulle det påverka dig som person?
Den här tråden är Byggahus sämsta sidor i ett nötskal. Vid varje konflikt med en granne så är det alltid trådstartaren och byggahusmedlemmen som ska ge sig till förmån för grannsämjan. Lustigt att det alltid är den som skriver här (och oftast har lagen på sin sida) som utmålas som bråkmakare och den som stör grannsämjan.
Kanske ostrategiskt att gå i konflikt direkt, men samtidigt finns det noll orsak att låta en granne klampa över ens rättigheter och (bokstavligen) egendom bara för att tidigare ägaren har varit en mes som inte vågat försvara sig. Att grannen klipper gräset på TS tomt kanske är vana, men kan minst lika gärna ses som en härskarteknik och revirpissande på annans tomt.
Kanske ostrategiskt att gå i konflikt direkt, men samtidigt finns det noll orsak att låta en granne klampa över ens rättigheter och (bokstavligen) egendom bara för att tidigare ägaren har varit en mes som inte vågat försvara sig. Att grannen klipper gräset på TS tomt kanske är vana, men kan minst lika gärna ses som en härskarteknik och revirpissande på annans tomt.
Grejen är ju att det inte verkar finnas en konflikt, det är mest TS som försöker starta en. Parkeringen på gräsmattan är ju redan avhandlad och grannen har bett om ursäkt, han klippte ju t o m gräset där som plåster på såren. (?)
För övrigt håller jag nog inte med om att det är den som skriver här som utmålas som bråkmakare, det är snarast i undantag det är så...
För övrigt håller jag nog inte med om att det är den som skriver här som utmålas som bråkmakare, det är snarast i undantag det är så...
Petimeter, rättshaverist, konfliktsökare. Jag tycker det är hårda namn på någon som, måhända på ett lite klumpigt sätt, bara försöker ta reda på vad det är han köpt.
Personligen hade jag valt ett annat tillvägagångssätt, t ex ringt kommunen och begärt ut bygglovshandlingar istället för att ställa grannen mot väggen till att börja med, samt låtit tredje part med rätt kompetens utröna de faktiska omständigheterna innan jag ifrågasatte invanda mönster i grannskapet.
Men gjort är gjort och TS får helt enkelt värdera själv om besparingen på några tusen känns bättre än att få rätt i sak. Om han har fel får han återställa marken han asfalterat och vi åskådare får kalla det för läropengar.
Personligen hade jag valt ett annat tillvägagångssätt, t ex ringt kommunen och begärt ut bygglovshandlingar istället för att ställa grannen mot väggen till att börja med, samt låtit tredje part med rätt kompetens utröna de faktiska omständigheterna innan jag ifrågasatte invanda mönster i grannskapet.
Men gjort är gjort och TS får helt enkelt värdera själv om besparingen på några tusen känns bättre än att få rätt i sak. Om han har fel får han återställa marken han asfalterat och vi åskådare får kalla det för läropengar.
Eftersom mitt förra svar var för långt tar jag en kortare version:
TS har påpekat övertramp som grannen har gjort, grannen har bett om ursäkt. TS har ifrågasatt placeringar, grannen har gett sitt bästa svar (vi får ändå förutsätta att han inte ljuger). Grannen klipper fortfarande gräset på fel tomt, TS har inte talat om för grannen att han ska sluta. (grannen kanske borde fatta det själv, men uppenbarligen är han inte smart nog för det..). TS uppfattar att hus står fel, men vill inte ta reda på sanningen, utan vill bara tala om för alla att han är tvärsäker.
Vad vill TS ha ut av situationen? Ekonomisk ersättning, riva grannbyggnaderna eller bara fortsätta vara sur?
Jag säger inte att TS ska vika ner sig, jag säger att TS ska tala om för grannen att han gör fel. Om jag får läsa mellan raderna så verkar det inte alls som att grannen har förstått att det gryr en grannfejd, om han inte är medveten kan han såklart inte skärpa sig heller..
Att fela är mänskligt, att be om ursäkt är svårt, att inte ta emot en ursäkt är småsint!
TS har påpekat övertramp som grannen har gjort, grannen har bett om ursäkt. TS har ifrågasatt placeringar, grannen har gett sitt bästa svar (vi får ändå förutsätta att han inte ljuger). Grannen klipper fortfarande gräset på fel tomt, TS har inte talat om för grannen att han ska sluta. (grannen kanske borde fatta det själv, men uppenbarligen är han inte smart nog för det..). TS uppfattar att hus står fel, men vill inte ta reda på sanningen, utan vill bara tala om för alla att han är tvärsäker.
Vad vill TS ha ut av situationen? Ekonomisk ersättning, riva grannbyggnaderna eller bara fortsätta vara sur?
Jag säger inte att TS ska vika ner sig, jag säger att TS ska tala om för grannen att han gör fel. Om jag får läsa mellan raderna så verkar det inte alls som att grannen har förstått att det gryr en grannfejd, om han inte är medveten kan han såklart inte skärpa sig heller..
Att fela är mänskligt, att be om ursäkt är svårt, att inte ta emot en ursäkt är småsint!
Det är inte första gången man hör denna kritiken på Byggahus och jag har viss förståelse för den. Ändå tycker jag att kritiken inte är rättvis och grundar på ett missförstånd.osiris skrev:
Ställer en forummedlem en fråga om en grannkonflikt då ska vi försöka hjälpa hen att få till en bra lösning, och den får man inte alltid genom att berätta att han har helt rätt och att han ska köra hård mot grannen, även om han har rätt i sak är han inte hjälpt med en eskalering av konflikten utan att det finns en lösning i sikte.
Ibland ska man peppa hen att stå upp mot sin granne, ibland är det bättre att försöka lunga ner hen, ibland hjälper det att belysa lite olika synvinklar på problemet.
Det som för min del aldrig är ett bra råd är den som leder till ökad stress. Hemma behöver man kunna vara sig själv och återhämta sig till nästa dag på jobbet/skola/...
I TS fall tyckte de flesta att han skulle ta reda på fakta plus att han skulle fundera över vad han ville få ut ur det hela innan han började anklaga grannen. Och det tycker jag fortfarande är det bästa TS kan göra (oavsett om han har rätt eller fel) och själv tycker jag att tråden är en av Byggahus bästa sidor i ett nötskal
Vet inte om du läst hela tråden.osiris skrev:Den här tråden är Byggahus sämsta sidor i ett nötskal. Vid varje konflikt med en granne så är det alltid trådstartaren och byggahusmedlemmen som ska ge sig till förmån för grannsämjan. Lustigt att det alltid är den som skriver här (och oftast har lagen på sin sida) som utmålas som bråkmakare och den som stör grannsämjan.
Det handlar inte om att "vi" tycker TS skall vara feg och inte säga ifrån. Inte alls. Tvärtom tycker jag också TS skall markera om någon går över gränsen. Jag har t ex själv en dold vattensprinkler som fått min numera hädangångne granne att bli blöt i byxan när han olovligen var inne på min tomt, eftersom hans ålder och hälsa gjorde att det var det enda "språk" han förstod. Där är vi helt överens. Och grannen KAN ha gjort fel, men det VET inte du eller jag eller ens TS. TS bara tror det.
För innan man aqerar mot någon som inte respekterar ens tomtgränser måste man vara tämligen säker på sin sak och ha alla fakta framme, annars kan det bli väldigt dumt. Och slå tillbaka mot en själv. I detta fallet har TS inte ens en karta över sin egen fastighet och inga fakta som verkligen visar var tomtgränsen går.
Tycker du alltså inte det är en bra rekommendation från "panelen" att se till att TS anlitar de som kan detta med gränser och ser till att få det otvetydigt fastställt först, innan h*n går vidare och agerar mot grannen ?
Redigerat:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Jag har fastigheter i olika kommuner.
Kommunen här är inte problemet, men de kunde bara hänvisa till lm.
Lm kan bara hänvisa till den karta som finns och gäller än idag. Grannens från -45 som jag ännu inte sett.
Har pratat med ytterligare två grannar utan problem. Har hittat ett järnrör som för min del står bra till.
Det som kan vara till nackdel är att vedskjul, carport m.m. inte kommer synas på kartan från -45.
Ev bostadshuset, det återstår att se. Men vi måste ses och mäta tillsammans vilket tar emot.
Det är självklart bra att veta om grannen har bygglov. Tidigare ägare har sagt att "grannen tvingade honom att skriva på några papper", nu pratar vi om en person med någon form av handikapp/sjukdom.
Då ville jag veta om det fanns eller ej då tidigare ägare blivit utnyttjad/lurad av flera hantverkare m.m.
Kommunen här är inte problemet, men de kunde bara hänvisa till lm.
Lm kan bara hänvisa till den karta som finns och gäller än idag. Grannens från -45 som jag ännu inte sett.
Har pratat med ytterligare två grannar utan problem. Har hittat ett järnrör som för min del står bra till.
Det som kan vara till nackdel är att vedskjul, carport m.m. inte kommer synas på kartan från -45.
Ev bostadshuset, det återstår att se. Men vi måste ses och mäta tillsammans vilket tar emot.
Det är självklart bra att veta om grannen har bygglov. Tidigare ägare har sagt att "grannen tvingade honom att skriva på några papper", nu pratar vi om en person med någon form av handikapp/sjukdom.
Då ville jag veta om det fanns eller ej då tidigare ägare blivit utnyttjad/lurad av flera hantverkare m.m.
Vad behöver du ha hans byggnader på kartan för? Det enda du behöver är tomtkartor som har avståndet mellan hörnpunkterna utskrivet och ett bra 50 meters stålmåttband. Det kvittar var hans byggnader står på hans tomt och om han har byggnadstillstånd. Du med det att göra så länge han är på sin mark!
Om hans vedskjul råkar stå långt in på din tomt så beror det på att han inte visste var gränsen gick då han byggde. Då kan du lämpligen begära en gräsklippning i året som arrende eller så flyttar ni skjulet tillsammans in på hans tomt. Problemet löst.
Varför tar det emot att ses och mäta tillsammans? Heldre en dags plåga tillsammans än 50 års plåga på varsin sida av en omstridd rågräns.
Mät båda tillsammans inför vittnen ur bådas familjer och mät från båda hållen både från hans kända hörnpunkter och från dina. Rimligtvis kommer ni att få det att stämma inom en halvmeter.
Vi har också ett sånt där oklart tomthörn. Vägen blev uträtad utan lantmäteriförrättning någon gång på 60-talet så vi äger mark på andra sidan vägen men grannens tomt bröts ut efter det och hans tomtkarta visar att han äger ända till vägen och han köpte tomten i god tro. Vi sköter den lilla jordplätten gemensamt och ingen har varken nytta eller skada av det och nästa gång det blir lantmäteriförrättning i närheten så kommer han att köpa jordbiten av oss enligt lantmätarens opartiska värdering och så kommer lantmätaren att minska vår tomt så den når till vägmitten.
Gör inte livet så förbannat svårt för dig själv!
Om hans vedskjul råkar stå långt in på din tomt så beror det på att han inte visste var gränsen gick då han byggde. Då kan du lämpligen begära en gräsklippning i året som arrende eller så flyttar ni skjulet tillsammans in på hans tomt. Problemet löst.
Varför tar det emot att ses och mäta tillsammans? Heldre en dags plåga tillsammans än 50 års plåga på varsin sida av en omstridd rågräns.
Mät båda tillsammans inför vittnen ur bådas familjer och mät från båda hållen både från hans kända hörnpunkter och från dina. Rimligtvis kommer ni att få det att stämma inom en halvmeter.
Vi har också ett sånt där oklart tomthörn. Vägen blev uträtad utan lantmäteriförrättning någon gång på 60-talet så vi äger mark på andra sidan vägen men grannens tomt bröts ut efter det och hans tomtkarta visar att han äger ända till vägen och han köpte tomten i god tro. Vi sköter den lilla jordplätten gemensamt och ingen har varken nytta eller skada av det och nästa gång det blir lantmäteriförrättning i närheten så kommer han att köpa jordbiten av oss enligt lantmätarens opartiska värdering och så kommer lantmätaren att minska vår tomt så den når till vägmitten.
Gör inte livet så förbannat svårt för dig själv!