52 731 läst ·
206 svar
53k läst
206 svar
Vad är Er åsikt om denna granne?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Varför inte? För att jag vill utnyttja mina rättigheter som fastighetsägare? För att jag retar mig på att min nya granne, klipper min gräsmatta och parkerar bil på den?
Han kanske stör sig på att inte kunna fortsätta klippa, eller om jag skulle få för mig att asfaltera eller montera staket, men det har han inte med att göra för det är inte hans tomt. Då kunde han köpt den själv!
Han kanske stör sig på att inte kunna fortsätta klippa, eller om jag skulle få för mig att asfaltera eller montera staket, men det har han inte med att göra för det är inte hans tomt. Då kunde han köpt den själv!
Nu vet jag inte vad som gäller med tomtgränser i tätbebyggda områden, men jag vet att man kan inte lite på fastighetsgränser utsatta på kartor, det är alltid gränsmarkeringar som gäller, kan skilja upp till 30 meter mellan verkligheten och kartan i extrema fall...
Alltså, om gränsen enligt kartan går precis utmed vedskjulet, och det finns en gränsmarkering (gränsrör) som visar annorlunda så är det gränsmarkeringen som gäller...
Så vill du och din granne ha reda på sanningen är det nog lantmäteriet som gäller, eller om kommunen kan sätta ut var gränsen går.
Alltså, om gränsen enligt kartan går precis utmed vedskjulet, och det finns en gränsmarkering (gränsrör) som visar annorlunda så är det gränsmarkeringen som gäller...
Så vill du och din granne ha reda på sanningen är det nog lantmäteriet som gäller, eller om kommunen kan sätta ut var gränsen går.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Av nyfikenhet, vad går lantmäteriet efter när de märker ut gränsen?
Om det ex finns 4st hörnmarkeringar av 5?
Ska kika om jag hittar de andra imorgon, har sett två stycken.
Om det ex finns 4st hörnmarkeringar av 5?
Ska kika om jag hittar de andra imorgon, har sett två stycken.
Man kan inte lita på tomtmarkeringar heller, jag vet folk som flyttat på dom, det är gps-koordinater i så fall som man kan gå efter.Zixten skrev:Nu vet jag inte vad som gäller med tomtgränser i tätbebyggda områden, men jag vet att man kan inte lite på fastighetsgränser utsatta på kartor, det är alltid gränsmarkeringar som gäller, kan skilja upp till 30 meter mellan verkligheten och kartan i extrema fall...
Alltså, om gränsen enligt kartan går precis utmed vedskjulet, och det finns en gränsmarkering (gränsrör) som visar annorlunda så är det gränsmarkeringen som gäller...
Så vill du och din granne ha reda på sanningen är det nog lantmäteriet som gäller, eller om kommunen kan sätta ut var gränsen går.
Och TS, det verkar gå troll på sajten just nu (det är inte bara du som blir påhoppad just nu), jag tycker inte att dina reaktioner eller svar i tråden varit oproportionerliga mot din grannes beteende och hade inte haft något emot att ha dig som granne. Tyvärr är det ju dock så att för grannsämjans skull, så är det enklast att hålla sin superlugn vid konflikter och enbart uttala sig om var gränsen går osv när man faktiskt har någon från myndigheterna som mätt ut gränsen, så var jag du, så skulle jag ta den kostnaden. Sådana som din granne lyssnar nämligen sällan på ren logik, såvida den inte kommer ifrån en myndighetsperson.
Därför att det första du gör som nyinflyttad, är att börja ifrågasätta exakta tomtgränser. Ifrågasätta om grannen har bygglov. Börjar gasta för det klipps gräs. För att man lånar din uppfart för att förenkla packning av bil...patriklarsson skrev:Varför inte? För att jag vill utnyttja mina rättigheter som fastighetsägare? För att jag retar mig på att min nya granne, klipper min gräsmatta och parkerar bil på den?
Han kanske stör sig på att inte kunna fortsätta klippa, eller om jag skulle få för mig att asfaltera eller montera staket, men det har han inte med att göra för det är inte hans tomt. Då kunde han köpt den själv!
Ärligt talat... du ger inget gott första intryck. Du låter som en extrem "paragrafryttare" som mest söker konflikter.
Visst ska väl rätt, vara rätt. Men betänk att du är ny. Försök "ta seden dit du kommer", och slappna av en aning.
Vänta nu, du menar att man som nybliven ägare inte ska ta reda på vilken mark det är man har ansvar för? Så om ett träd på marken lutar och riskerar att falla över en elledning/väg så ska man förklara det hela med att "Jag var nyinflyttad, så jag var tvungen att vänta några månader med att ta reda på om det var min mark och mitt ansvar". Det håller säkert i rätten.AG A skrev:Därför att det första du gör som nyinflyttad, är att börja ifrågasätta exakta tomtgränser. Ifrågasätta om grannen har bygglov. Börjar gasta för det klipps gräs. För att man lånar din uppfart för att förenkla packning av bil...
Ärligt talat... du ger inget gott första intryck. Du låter som en extrem "paragrafryttare" som mest söker konflikter.
Visst ska väl rätt, vara rätt. Men betänk att du är ny. Försök "ta seden dit du kommer", och slappna av en aning.
Och hur i all världen förenklades packningen av att ställa bilen ännu längre ifrån grannens hus när det dessutom fanns plats att parkera den direkt utanför? Grannen skulle ha gjort en sak, öppnat sin mun och frågat om lov, speciellt som TS är nyinflyttad. Har man däremot känt varandra i 10 år så är det ju en annan sak, då känner man varandra så pass väl att man inte behöver fråga om lov för att gå in och låna en kopp socker.
Lantmäteriet sätter ut en ny pinne för tomtmarkering genom att med mätverktyg på plats samt analys av avstyckningskartor mäta in vinklar från de tomtmarkeringar som finns på din tomt och andra tomter. Lantmäteriet har sällan exakta gps-koordinater för gamla avstyckningar såvida det inte har lagts in i samband med ett ärende, t.ex utsättning av en försvunnen tomtmarkering. (svaret jag fick från lantmäteriets kundservice för ett år sen)
Redigerat:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
AG A, tycker du det är konstigt att jag ringer grannen innan köp. Presenterar mig som potentiell köpare och undrar varför hans vedskjul står misstänksamt nära min tomtgräns och jag undrar om han har sökt bygglov på det?
Det är nämligen så att man får inte bygga något inom 4,5m avstånd utan tillstånd.
Då lägger mer eller mindre personen på luren.
Därefter går han runt sitt skjul och in på min tomt och klipper gräset.
Inte nog med det så parkerar hans son där, istället för på infarten framför deras hus. Hur kan det bli lättare att lasta?
Det är inget konstigt alls att jag inte vill ha min GRÄSMATTA (inte infart), sönderkörd av bilar.
Om jag sen vill asfaltera. Vill jag inte ha främmande bilar där då heller.
Det har ingenting med seder att göra utan vem som äger marken. Jag är varken bästa kompis o tjenis med honom. Så han kan hålla sig på sin tomt.
Det är nämligen så att man får inte bygga något inom 4,5m avstånd utan tillstånd.
Då lägger mer eller mindre personen på luren.
Därefter går han runt sitt skjul och in på min tomt och klipper gräset.
Inte nog med det så parkerar hans son där, istället för på infarten framför deras hus. Hur kan det bli lättare att lasta?
Det är inget konstigt alls att jag inte vill ha min GRÄSMATTA (inte infart), sönderkörd av bilar.
Om jag sen vill asfaltera. Vill jag inte ha främmande bilar där då heller.
Det har ingenting med seder att göra utan vem som äger marken. Jag är varken bästa kompis o tjenis med honom. Så han kan hålla sig på sin tomt.
Tvärt om. Ta reda på vilken mark man har ansvar för, kom inte med svävande påståenden utan att överhuvudtaget veta.MissAnpassad skrev:Vänta nu, du menar att man som nybliven ägare inte ska ta reda på vilken mark det är man har ansvar för? Så om ett träd på marken lutar och riskerar att falla över en elledning/väg så ska man förklara det hela med att "Jag var nyinflyttad, så jag var tvungen att vänta några månader med att ta reda på om det var min mark och mitt ansvar". Det håller säkert i rätten.
Njae, jag tycker det är mycket hårda ord mot TS i den här tråden. Lite empati måste vi väl ändå ha även på nätet - eller uttrycker ni er så här hårt även irl?
Jag skulle bli lika irriterad och frustrerad på grannen som TS. Bara för att man är nyinflyttad ska man inte behöva ta vad som helst. Det handlar om respekt. Är man någorlunda begåvad så inser man att varje människa är unik och de överenskommelser jag hade med föregående ägare kanske inte den nya ägaren är med på. Köparen har ju säkerligen betalt en stor summa pengar för sin fastighet och vill kunna nyttja den till fullo, att då bli begränsad av en granne som utan avtal - kanske av gammal hävd, kanske för att han försöker ta tillfället i akt - tycker sig ha nyttjanderätt till ens fastighet är ju ingen dröm precis.
Jag skulle bli lika irriterad och frustrerad på grannen som TS. Bara för att man är nyinflyttad ska man inte behöva ta vad som helst. Det handlar om respekt. Är man någorlunda begåvad så inser man att varje människa är unik och de överenskommelser jag hade med föregående ägare kanske inte den nya ägaren är med på. Köparen har ju säkerligen betalt en stor summa pengar för sin fastighet och vill kunna nyttja den till fullo, att då bli begränsad av en granne som utan avtal - kanske av gammal hävd, kanske för att han försöker ta tillfället i akt - tycker sig ha nyttjanderätt till ens fastighet är ju ingen dröm precis.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Så kan det vara, men då borde han fråga mig först om jag vill att han klipper där, åtminstone.
Nu blir det enbart en tråkig upplösning på denna historien känner jag med att blanda in myndigheter.
Nu blir det enbart en tråkig upplösning på denna historien känner jag med att blanda in myndigheter.
Skilj på att fråga, och ifrågasätta!MissAnpassad skrev:Vänta nu, du menar att man som nybliven ägare inte ska ta reda på vilken mark det är man har ansvar för? Så om ett träd på marken lutar och riskerar att falla över en elledning/väg så ska man förklara det hela med att "Jag var nyinflyttad, så jag var tvungen att vänta några månader med att ta reda på om det var min mark och mitt ansvar". Det håller säkert i rätten.
Och hur i all världen förenklades packningen av att ställa bilen ännu längre ifrån grannens hus när det dessutom fanns plats att parkera den direkt utanför? Grannen skulle ha gjort en sak, öppnat sin mun och frågat om lov, speciellt som TS är nyinflyttad. Har man däremot känt varandra i 10 år så är det ju en annan sak, då känner man varandra så pass väl att man inte behöver fråga om lov för att gå in och låna en kopp socker.
Att vara nyinflyttad innebär INTE att man måste "hålla käft". Däremot kanske lite låg profil, och inte bete sig som någon "besserwisser". En bra början kan istället vara att bjuda över grannen på en kall öl, och snacka lite. Därmed få lite koll på vad grannen är för en.
Så även om det är en välvillig gest från hans sida så måste du vända det till något negativt bara för att du kan?patriklarsson skrev: