52 735 läst ·
206 svar
53k läst
206 svar
Vad är Er åsikt om denna granne?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om det vore praxis att det delas 50/50 mellan två grannar är det något jag skulle kunna tänka mig i framtiden mot aktuell granne.
Nu gränsar min tomtgräns mot 3 andra fastigheter, så jag antar allt ska delas på 4 isf?
Jag tror inte någon granne är sugen på att betala.
Dessutom kan det ju bli obegränsat dyrt eftersom Lantmäteriet inte lämnar några fasta priser?
Nu gränsar min tomtgräns mot 3 andra fastigheter, så jag antar allt ska delas på 4 isf?
Jag tror inte någon granne är sugen på att betala.
Dessutom kan det ju bli obegränsat dyrt eftersom Lantmäteriet inte lämnar några fasta priser?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
I princip ja. Men kostnaden beror på hur osäkra gränserna är. Om det har styckats av i någorlunda modern tid, så finns det koordinatpunkter i styckningsdokumenten att gå på. I enkla fall sätts bara saknade gränsmarkeringar ut exakt på angivna koordinater.P patriklarsson skrev:
Om det är äldre koordinater kan det behövas en del mätningar (okunnig om detaljerna), men det är framförallt som det är gamla "avsöndringsgränser" som det blir komplicerat. Då har gränserna kommit fram genom någon form av avtal för kanske 300 år sedan, ingen lantmätare var inblandad. Och det finns i bästa fall en beskrivning från den tiden som baserar gränsen på någon sten eller annat i terrängen. Då måste lantmäteriet göra en fastighetsbestämning, där gränser formaliseras, då skapas alltså "nya" gränser som tidigare bara funnits som muntlig tradition i vissa fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Du måste inte låta bestämma alla gränser för att du bestämmer en. I så vi fall skulle det ju ”aldrig” ta slut. Om vi tänker att alla tomter är kvadrater så gränsar din fastighet mot fyra andra, men grannen vars gräns du verkligen vill bestämma har ju ytterligare tre grannar. Och dessa har två/tre ytterligare grannar kring sina fastigheter osv.P patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Ska det vara någon vits vill jag ju veta var hela min tomtgräns finns.
Det påverkar i sin tur tre andra grannar som i sin tur påverkar 3 ytterligare grannar om de vill veta vidare sina tomtgränser, jag har dessutom en till granne, kommunen, som jag glömde.
I vilket fall är det för mig inte värt pengar i dagsläget.
Faktum kvarstår att grannen inte har rätt att varken klippa min gräsmatta eller parkera på den. Ska han göra det får han visa att hela gräsmattan är hans. Något som blir svårt.
Det påverkar i sin tur tre andra grannar som i sin tur påverkar 3 ytterligare grannar om de vill veta vidare sina tomtgränser, jag har dessutom en till granne, kommunen, som jag glömde.
I vilket fall är det för mig inte värt pengar i dagsläget.
Faktum kvarstår att grannen inte har rätt att varken klippa min gräsmatta eller parkera på den. Ska han göra det får han visa att hela gräsmattan är hans. Något som blir svårt.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Och vad jag fick veta från Lantmäteriet lät det så pass krångligt att de avrådde från att göra det. Det som förvånar mig är varför det inte skulle finnas bättre underlag för grannens tomt från 50-talet än vi andra som har äldre tomter.H hempularen skrev:I princip ja. Men kostnaden beror på hur osäkra gränserna är. Om det har styckats av i någorlunda modern tid, så finns det koordinatpunkter i styckningsdokumenten att gå på. I enkla fall sätts bara saknade gränsmarkeringar ut exakt på angivna koordinater.
Om det är äldre koordinater kan det behövas en del mätningar (okunnig om detaljerna), men det är framförallt som det är gamla "avsöndringsgränser" som det blir komplicerat. Då har gränserna kommit fram genom någon form av avtal för kanske 300 år sedan, ingen lantmätare var inblandad. Och det finns i bästa fall en beskrivning från den tiden som baserar gränsen på någon sten eller annat i terrängen. Då måste lantmäteriet göra en fastighetsbestämning, där gränser formaliseras, då skapas alltså "nya" gränser som tidigare bara funnits som muntlig tradition i vissa fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Det kan man ju tycka, men det kan finnas flera skäl att inte känna så.P patriklarsson skrev:
- Man har tydlig markering av gränsen på andra sidor.
- Man har bara problem med en enstaka granne.
- Vissa gränser går mot väg/vatten/berg och är därför inte så noga.
- Osv.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Problem kvarstår, även om jag är överens med övriga "två"/tre grannar så skulle det troligen bli mer problem om man ex bygger staket, sätter häck osv och det sedan visar sig inte alls är i tomtgräns vid en ev kontroll.Nötegårdsgubben skrev:
Ena grannen har redan satt häck i en gräns som vi bägge var överens med.
Men vi vet lika lite om det stämmer.
Därför fick grannen skriva på ett intyg om tillåtelse mindre än 4,5m från tomtgräns när jag påbörjade mitt garage, för det skulle kunna vara både 4 eller 5 meter, men nu har jag papper på 3,5m eller något sådant.
Och jag har sagt att denna granne kan bygga carport inom några m på sin sida.
Bättre lösa problem genom sammarbete än tjafs, som aktuell ovan granne, som vill ha 0,5-1m mark bakom sitt vedskjul och häck på min sida, utan någon rimlig anledning.
Hade han varit trevlig från början och frågat om han fick klippa 1m på min sida, eller stå där för att trimma sin häck, måla om sitt vedskjul osv så hade jag inte brytt mig.
Men kör man in bil o släp på gräsmattan utan att fråga och sen spela dum o se ut som ett frågetecken när man undrar vad han gör. Ja då får han hellre fråga andra grannen om att backa in 20m på hans tomt.
För han är besatt av att köra på andras tomter.
Har du en väldigt liten tomt eller? För annars har jag svårt att se problemet. Om min granne skulle klippa 1 meter in på min tomt eller ställa bil och släp över gränsen tillfälligt är för mig helt ointressant. Skulle aldrig falla mig in att hålla på att tjafsa om en gräsplätt. Vad ska syftet med detta vara menar du?
Det vore en annan sak om grannen konstant ockuperade ytan och du behövde använda den. Men så är inte fallet här vad jag kan förstå. Och du har varit tydlig till grannen med vad du anser om var gränsen går. Står han i vägen i framtiden om du bestämmer dig för att börja använda ytan så får du väl ta den fighten då. Någon nämnde att gränsutredningar kan kosta mycket pengar för båda parter, kanske räcker med att fråga om grannen verkligen vill gå den vägen för att han ska backa.
Det vore en annan sak om grannen konstant ockuperade ytan och du behövde använda den. Men så är inte fallet här vad jag kan förstå. Och du har varit tydlig till grannen med vad du anser om var gränsen går. Står han i vägen i framtiden om du bestämmer dig för att börja använda ytan så får du väl ta den fighten då. Någon nämnde att gränsutredningar kan kosta mycket pengar för båda parter, kanske räcker med att fråga om grannen verkligen vill gå den vägen för att han ska backa.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Läs tråden där jag nyligen skrev att jag inte har något emot att grannen skulle ha 0,5-1m som han påstår, (enligt en icke juridiskt karta).
Jag tror de flesta inte vill ha grannars bilar på sin gräsmatta, det är en normal villatomt.
Brukar din granne står med bil på din gräsmatta? Grannen har ett vedskjul i tomtgräns och står därmed med bilen på andra sidan (min sida) av detta. Utanför mitt uthus med utedass sedan början 1900-tal
Jag tror de flesta inte vill ha grannars bilar på sin gräsmatta, det är en normal villatomt.
Brukar din granne står med bil på din gräsmatta? Grannen har ett vedskjul i tomtgräns och står därmed med bilen på andra sidan (min sida) av detta. Utanför mitt uthus med utedass sedan början 1900-tal
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden