52 735 läst ·
206 svar
53k läst
206 svar
Vad är Er åsikt om denna granne?
Snart tio år av lågintensiv passivt aggressiv grannfejd och fortfarande har du inte tagit reda på exakt vad som faktiskt är juridiskt korrekt? Stämmer det? Jag får känslan av att det saknas något i historien här.
Av övriga trådar du startat tolkar jag det som att rättvisa är väldigt viktigt för dig. Hade det inte då varit enklare för sinnesron att sluta gissa och faktiskt ta reda på vad som egentligen gäller?
OM det visar sig att fastighetsgränsen faktisk är som grannen säger så gissar jag att du skulle släppa bråket och kan går över till en helt passiv relation med grannen.
OM det visar sig att det är din gräsmatta är det ganska enkelt att sätta upp ett enkelt staket som tydligt visar var gränsen går och, troligen, få ha gräsmattan i fred framöver.
Av övriga trådar du startat tolkar jag det som att rättvisa är väldigt viktigt för dig. Hade det inte då varit enklare för sinnesron att sluta gissa och faktiskt ta reda på vad som egentligen gäller?
OM det visar sig att fastighetsgränsen faktisk är som grannen säger så gissar jag att du skulle släppa bråket och kan går över till en helt passiv relation med grannen.
OM det visar sig att det är din gräsmatta är det ganska enkelt att sätta upp ett enkelt staket som tydligt visar var gränsen går och, troligen, få ha gräsmattan i fred framöver.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Självklart har byggnader med fastighetsgränser att göra OM de står där innan man drar nya gränser. Ingen är så dum så de mäter in nya tomter genom en befintlig fastighet, det förstår nog även du och framförallt inte sedan 50-talet.Ellenkaramellen skrev:
Det hade varit en helt annan sak om någon byggt ett nytt hus ÖVER en befintlig tomtgräns, vilket byggnadsnämnden ska kolla men det händer ändå, för diverse svartbyggen eller bygglovsbefriade byggnader som en friggebod. Nu är inte så fallet.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag tycker inte det är värt kanske uppskattningsvis 100.000kr för att ev visa att jag har rätt och grannen fel.L LAnsgar skrev:Snart tio år av lågintensiv passivt aggressiv grannfejd och fortfarande har du inte tagit reda på exakt vad som faktiskt är juridiskt korrekt? Stämmer det? Jag får känslan av att det saknas något i historien här.
Det betyder inte att jag accepterar att han kör in ett ekipage på över 10m in på min tomt.
Det hade nog inte du heller, eller? Otroligt korkade svar.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det behöver inte vara märkligt om man är två grannar som vill bygga ihop var sitt garage eller liknande men det står klart och tydligt vad som gäller.Alfredo skrev:
Att mitt uthus stått sedan början 1900-tal och grannens tomt styckades av på 1950-talet.
Han påstår själv att han har en remsa av gräs, på "min gräsmatta" någonstans 50-100cm vilket jag inte sagt något om.
Men vad ger det rätten att klippa min gräsmatta på 25kvm eller köra in bil och släp där undrar jag?
Jag tänkte snarare på situationen där flera angränsande fastigheter har samma ägare och i allt väsentligt ses som en enda stor fastighet.P patriklarsson skrev:
@useless kyrka är ett sådant exempel.
https://www.byggahus.se/forum/threa...l-och-sophaemtning.520229/page-7#post-6252889
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Ja så kan det också vara att man äger flera gränsande fastigheter men nu är det inte det som det handlar om utan att grannen första veckorna sa till mig att han minsann äger en bit av min gräsmatta för det har han kartor på och följer jag med in ska han visa dom.
Då ringde jag Lantmäteriet som sa att det finns ingenting som visar på att hans påstående stämmer men han rekommenderade att inte dra det vidare pga att det medför stora kostnader eftersom området är så gammalt att de flesta tomter från början 1900-tal saknar relevant information som idag sköts med gps.
Visst skulle det vara kul att sätta grannen på plats, om man vann flera miljoner på lotto.
Annars är det helt enkelt inte värt det.
Då ringde jag Lantmäteriet som sa att det finns ingenting som visar på att hans påstående stämmer men han rekommenderade att inte dra det vidare pga att det medför stora kostnader eftersom området är så gammalt att de flesta tomter från början 1900-tal saknar relevant information som idag sköts med gps.
Visst skulle det vara kul att sätta grannen på plats, om man vann flera miljoner på lotto.
Annars är det helt enkelt inte värt det.
KArtor på nätet gäller ej då fastighetsgrä ser som visas där ofta är fel. Inte heller papperskartor från LMV gäller. Juridiskt gällande är gränsrör, pinnar, stenar och rösen.K Klacken skrev:
UTsättningskartan döremot visar var du borde hitta ej funna gränsmarkeringar. Om man då har två säkerställda hörn så kan man med långt måttband hitta det tredje.
Tänk på att kostnaden för gränsbestämning delas av parterna oavsett om den andra parten önskade detta eller ej. Det kan senare spä på grannens surhet.P patriklarsson skrev:Det behövs en "gränsbestämning" för min tomt. Finns ingen måttutsatt karta. Bara "arealkarta" utan mått.
Däremot finns måttbestämd karta för grannens tomt och den väntar jag nu på.
Där kan jag även mäta ut min egen gräns.
Den kartan gäller än idag för grannens tomt och kommer visa om vedskjulet står på min mark!
100 000 blir 50 000 per fastighet.
Gränsbestämningen kan säkerställa tydlighet vid framtida fastighetsaffärer och bidra till bättre värdering.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det har jag svårt att tro, grannen kan inte få betala om jag beställer en utmätning. Enbart om man gör det tillsammans.R Risarvaren skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Vad jag vet finns enbart ett rör av åtminstone fem, eller i grannarnas fall ett av minst fyra.R Risarvaren skrev:KArtor på nätet gäller ej då fastighetsgrä ser som visas där ofta är fel. Inte heller papperskartor från LMV gäller. Juridiskt gällande är gränsrör, pinnar, stenar och rösen.
UTsättningskartan döremot visar var du borde hitta ej funna gränsmarkeringar. Om man då har två säkerställda hörn så kan man med långt måttband hitta det tredje.
Det som vore intressant att titta på är om tomten från 50-talet har bättre underlag men jag tror inte det tyvärr.
Fast det betyder inte att din tro är korrekt. 😉P patriklarsson skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...eller-dela/vad-kommer-det-att-kosta/#faq=4b5b
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...eller-dela/vad-kommer-det-att-kosta/#faq=4b5bP patriklarsson skrev:
"
Vem ska betala?
Det är den eller de som tjänar på lantmäteriförrättningen som ska betala. Oftast är det du som ansöker som ska betala hela kostnaden. Lantmäteriet kan också fatta beslut om att andra berörda fastighetsägare, till exempel dina grannar, ska vara med och betala."
Så alla som är inblandade oavsett om de vill eller inte måste vara med och betala
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det verkar väldigt konstigt, är det praxis att man delar 50/50?
Min granne kanske inte anser att han tjänar något på detta, speciellt inte om han får mindre fastighet.
Min granne kanske inte anser att han tjänar något på detta, speciellt inte om han får mindre fastighet.