Nej jag har inte hittat något gränsrör, men tydligen har kommunen breddat vägen med en trottoar på min sida vägen för bara några år sedan. Hur det gått till vet jag inte, men skulle inte förvåna mig om de då grävt bort eller asfalterat över gränsröret.
På samma sätt har de tydligen breddat vägen på baksidan och tagit bort en remsa av tomterna.
Det borde finnas mer nyttig information hos LM tycker jag.

• Gilla
El_konsult
  • Laddar…
Är det inte inskrivet i fastighetsboken så är det utan verkan.
Trådskaparen har gjort helt rätt.
Han har skyldighet att kolla saker före köpet som berör fastigheten.
Synnerligen märkligt att vissa här påstår att man inte har rätt att äga sin egen fastighet??
Grannen har ingen rätt att göra intrång på andras fastighet!
Eventuella personliga avtal gäller inte mot ny ägare om de inte finns inskrivna i fastighetsregistret eller att säljaren berättat om dessa före köpebrevets undertecknande.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
El_konsult skrev:
Är det inte inskrivet i fastighetsboken så är det utan verkan.
...
Eventuella personliga avtal gäller inte mot ny ägare om de inte finns inskrivna i fastighetsregistret eller att säljaren berättat om dessa före köpebrevets undertecknande.
Handlar det om grannmedgivande för en friggebod så gäller den också mot ny ägare, och det behövs inte skrivas in i fastighetsregistret. Men då är det inte heller ett avtal mellan fastighetsägare

Handlar det om grannmedgivande för en friggebod så gäller den också mot ny ägare, och det behövs inte skrivas in i fastighetsregistret. Men då är det inte heller ett avtal mellan fastighetsägare[/QUOTE]

Är du säker på det?
Var hittar du lagstöd för det?
Ett personligt avtal är personligt mellan personerna och följer inte med fastigheten vid ägarbyten.
:rolleyes:

Redigerat:
harry73
För att bygga en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 m behövs grannens medgivande, ger grannen inte sitt medgivande, är det ingen friggebod, men en bygglovpliktig bod. Ger grannen stt medgivande är det en friggebod och därmed bygglovsbefriad. Medgivandet kan inte tas tillbaka. Grannen kan alltså inte göra en tidigare bygglovsbefriad byggnad till ett svartbygge genom att säga att han drar tillbaka sitt medgivande. Han kan dock hävda att han inte gett sitt medgivande, därför är det viktig att få det på skrift.
Stöd för mina argument hittar du här: http://lawline.se/answers/medgivand...ntsbyggnad-narmare-an-45-meter-fran-tomtgrans

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 skrev:
För att bygga en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 m behövs grannens medgivande, ger grannen inte sitt medgivande, är det ingen friggebod, men en bygglovpliktig bod. Ger grannen stt medgivande är det en friggebod och därmed bygglovsbefriad. Medgivandet kan inte tas tillbaka. Grannen kan alltså inte göra en tidigare bygglovsbefriad byggnad till ett svartbygge genom att säga att han drar tillbaka sitt medgivande. Han kan dock hävda att han inte gett sitt medgivande, därför är det viktig att få det på skrift.
Stöd för mina argument hittar du här: [länk]
Det du beskriver är ju ett personligt avtal som bara gäller de personerna emellan.
Om en ny ägare inträder så gäller inte det personliga avtalet om plac närmare tomtgräns mot den nye drabbade fastighetsägaren.

Mikael_L
El_konsult skrev:
Det du beskriver är ju ett personligt avtal som bara gäller de personerna emellan.
Om en ny ägare inträder så gäller inte det personliga avtalet om plac närmare tomtgräns mot den nye drabbade fastighetsägaren.
Och då menar du alltså att bygglovsbefriade byggnader plötsligt blir bygglovspliktiga svartbyggen för att en annan fastighet säljs?

edit:
Sen är jag väl okunnig, eller kanske korkad, men vad är "fastighetsboken" för något?

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
El_konsult skrev:
Nej det är ettmedgivande

Enl. plan o bygglagen:

"En åtgärd som avses i 1-3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det."

"1 - 3" avser en definition av friggebod, storlek etc.

Det betyder att det är själva åtgärden att bygga boden som blir tillåten om grannar godkänner. Därmed är tillståndet permanentat även efter ev. ägarbyten. För den boden. Däremot så får man troligen inte riva och bygga upp igen, för det är en ny åtgärd.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
En sak som inte längre finns eller förs alltså.
Typ en benämning på fastighetsregistret. :)

Fastighetsboken är numera elektronisk och Lantmäteriet sköter den.
Där hittar fastighetsägare information om lagfarts-, intecknings-, tomträtts, avtalsrättighets- eller andra inskrivningsärenden.
Det som inte är inskrivet i fastighetsregistret som servitut eller annan typ av rättighet gäller inte mot en ny ägare.

Ej inskrivna avtal gäller om de var kända vid köpet.

harry73
El_konsult skrev:
Det som inte är inskrivet i fastighetsregistret som servitut eller annan typ av rättighet gäller inte mot en ny ägare.
Nja inte helt sant. det finns andra laster och rättigheter i till exempel detaljplanen och jag vet inte hur det är med vägrätt eller ledningsrätt.

Men egentligen spelar det ingen roll här, för här handlar det om grannmedgivande och som vi redan har förklarat är det inte ett avtal. Det är ett medgivande, som man behöver ge (eller få) en gång och därefter ändras statusen på bygget från bygglovspliktig till bygglovsbefriad. Och därefter spelar det ingen roll längre om grannen tycker om bygget eller inte, för den är bygglovsbefriad.

• Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
Bara för man har ett grannmedgivande betyder ju inte det att man slipper söka bygglov.
Nu har det inget med saken att göra dock för var gränserna går.
Försöker få tag i LM men det verkar ta tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.