52 735 läst ·
206 svar
53k läst
206 svar
Vad är Er åsikt om denna granne?
Jag läste mitt sista mastodontinlägg här i tråden igen.
Det känns som att det lät hårdare än jag tänkt. :|
Jag menar inte att det på något sätt är lönlöst att själv försöka utröna sina fastighetsgränser. Tvärtom så är det väl en ypperlig start, innan man börjar anlita folk som kostar pengar.
Och då kan mitt inlägg ses som några saker att tänka på.
Och sen, om man nu känner att man hittat var gränsen egentligen går, så är en liten portion ödmjukhet bra att ha. Dvs tänk på att den gränsen man mäter fram enligt kartor inte har juridisk bärkraft.
Tänk på att den gräns som LM skulle få fram vid en fastighetsbestämning inte behöver hamna där man själv anser att den är.
Lägg till lite lagom vingelmån om du tänkt köra en stenhård kamp om gränsen. Hur stor vingelmånen bör vara blir nog ganska uppenbart efter att man kollat upp alla gränser och hörn gentemot förrättningskartan.
Det känns som att det lät hårdare än jag tänkt. :|
Jag menar inte att det på något sätt är lönlöst att själv försöka utröna sina fastighetsgränser. Tvärtom så är det väl en ypperlig start, innan man börjar anlita folk som kostar pengar.
Och då kan mitt inlägg ses som några saker att tänka på.
Och sen, om man nu känner att man hittat var gränsen egentligen går, så är en liten portion ödmjukhet bra att ha. Dvs tänk på att den gränsen man mäter fram enligt kartor inte har juridisk bärkraft.
Tänk på att den gräns som LM skulle få fram vid en fastighetsbestämning inte behöver hamna där man själv anser att den är.
Lägg till lite lagom vingelmån om du tänkt köra en stenhård kamp om gränsen. Hur stor vingelmånen bör vara blir nog ganska uppenbart efter att man kollat upp alla gränser och hörn gentemot förrättningskartan.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag är nog mer intresserad av att pröjsa av topplån just nu än att betala LM för att kunna slå upp staket. Kanske kan börja med staket någon annan stans på tomten med så länge.
Ytterligare en granne har presenterat sig igår. Det är ju första sommaren och först nu man spenderar lite tid i trädgården. Han ville sätta upp en spegel i hörnet på min tomt utanför sin utfart.
Har själv klippt gräset vid mitt uthus utan att ha sett till närmsta grannen.
Fick lite mer info om att vägverket påstått de äger 2m vid sidan av vägen för egen del.
Så trottoaren på min sida vägen. Ej taget från tomterna?
Låter lite märkligt, eller?
Ytterligare en granne har presenterat sig igår. Det är ju första sommaren och först nu man spenderar lite tid i trädgården. Han ville sätta upp en spegel i hörnet på min tomt utanför sin utfart.
Fick lite mer info om att vägverket påstått de äger 2m vid sidan av vägen för egen del.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Går du med på att hans sätter en spegel på din tomt?patriklarsson skrev:Jag är nog mer intresserad av att pröjsa av topplån just nu än att betala LM för att kunna slå upp staket. Kanske kan börja med staket någon annan stans på tomten med så länge.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Är inte samma granne o kommer isf sitta på ytterligare en grannes tomt eller i hörnet mellan våra. Där stör den mig inte o är inte i vägen heller så det känns ok.
Du kan inte gå efter någon karta - inte ens Lantmäteriets. Det är enbart utsättning som gäller om du vill lösa tvisten. Har du koll på övriga rör som markerar fastigheten men ett saknas, så behöver det inte kosta en förmögenhet. Det kanske kan vara värt 20000 för att få lugn och ro?P patriklarsson skrev:Jag ska ta tag i och beställa karta så snart jag hinner. På Eniro/Hitta går ej se några tomtgränser för detta område, däremot syns vedskjulet uppmärkt, dock ej carporten.
Jag har egentligen inget emot att han har sitt vedskjul där, även om det är lite i vägen för mig. Däremot skulle jag nog vilja asfaltera hela gräsplätten framöver.
Det kan bli jobbigt om han då motsätter sig detta helt för att han "tror" att det är hans mark.
Självklart måste jag ta reda på mer fakta innan det sker. Stör mig ändå på hans attityd.
Funderar på att köra in min bil på hans gräsmatta o se vad som händer.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Nej men jag kan gå efter det rör som finns och mitt uthus som stått sedan början 1900-tal, denne grannens tomt är avstyckad först runt 40/50-tal. Detta får dock inte grannen in i skallen att han inte kan använda min gräsmatta som parkering.
Har du bara en punkt att utgå ifrån så räcker inte det. Du kan inte utgå från byggnader.P patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Varför inte utgå i från en byggnad?
Tror du Lantmäteriet hade styckat av en ny tomt och lagt tomtgräns genom en befintlig byggnad? Det tror inte jag, men min granne verkar tro det, som inte ens bott där sedan tomten styckades av.
Tror du Lantmäteriet hade styckat av en ny tomt och lagt tomtgräns genom en befintlig byggnad? Det tror inte jag, men min granne verkar tro det, som inte ens bott där sedan tomten styckades av.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Bygg staket/sätt häck?P patriklarsson skrev:Köpte i okt 2015 ett hus i ett gammalt litet samhälle, typ "villaområde".
I några hörn på tomten finns stålrör som markerar tomtgräns, men i vissa finns inte.
Jag förutsätter ändå att tomten är hyfsat rektangulär.
Min fortsatta plan är att beställa en karta över min egen fastighet.
Men nu till frågan:
Redan innan affären kontaktade jag ena grannen för att fråga angående ett vedskjul som enligt min åsikt står mot min tomtgräns eller till och med en liten bit in på min tomt.
När jag frågade om vad hans åsikt om detta var, fick han plötsligt fullt upp på jobbet och ville återkomma.
Några dagar senare när affären är klar kommer han över och säger att den står ungefär mot min tomtgräns och att mina tomtgränser inte är riktigt parallella utan ena gränsen är något sned.
Han berättar att han varit i konflikt med tidigare ägare om detta och att vid ett tillfälle har tidigare ägare till mitt hus, rivit upp en planterad häck för grannen av ilska över att han anser att den sitter på hans mark. De har med andra ord varit ovänner i flera år för att sedan bli mer sams igen.
Jag frågar om han har bygglov för vedskjulet och för hans carport som står närmre än 4,5m.
Då säger han att han fått tillåtelse av tidigare ägare att bygga carporten, det finns papper på. Osäker om det finns något bygglov på detta. Men det finns inget skrivet om vedskjulet.
Jag säger att jag anser att gräsplätten ungefär i storlek som en parkeringsplats/infart i hörnet av min tomt, tillhör mig och att jag eventuellt vill ta upp en garageport i mitt uthus som står mot grannens gräns sedan långt tillbaka (100 år) och i så fall använda den som infart/p-plats.
Om jag gör det, blir det något knepigt att köra in, ifall min tomtgräns är något sned, med hans vedskjul precis vid tomtgränsen.
Jag säger att jag ska beställa kartor och titta på dessa.
Han blir då upprörd och säger att han har egna kartor, och kan visa dessa. Men jag säger lugnt att jag vill ändå ha kartor över min egen tomt, och återkommer om det är något jag undrar.
Några veckor går. En morgon är jag bakis och tittar ut genom fönstret och ser en bil parkerad på min gräsplätt.
Efter en stund kommer en tjej och lastar in saker i bilen. Då öppnar jag dörren o ropar "Varför har du parkerat på min gräsmatta?" "Det är inte jag" säger hon. Varpå jag ber henne säga åt den som parkerat komma in till mig.
Då kommer grannen över. Han börjar ursäkta sig och tycker att det är inte så farligt att hans son, eller vem det nu är, ställt sig på min plats.
Han har själv en väldigt stor parkering, som vid tillfället ej var full med bilar.
Dessutom finns en gratisparkering på andra sidan vägen.
Jag säger att han ska ta bort bilen och låta bli att parkera på min gräsmatta.
Dagen efter kommer han över igen. Han beklagar sig och börjar prata om att förr i tiden var det åkrar på marken och att han minsann bott några år längre i sitt hus än tidigare ägare gjorde i mitt.
Jag får intrycket av att han anser att han äger marken själv, men min åsikt är att det knappast är en tomt formad, där ett litet hörn skulle tillhöra grannens mark.
Nu för ett par veckor sedan, har det börjat bli gräsklipparsässong. Jag ser då en dag att han klippt gräsmattan bredvid mitt uthus.
Nu idag var jag ute och skruvade ihop en kompost och ser åter igen att går och klipper gräset framför mitt uthus.
Har i stort sett inte pratat med grannen sedan han parkerade där.
Jag har heller ingenting emot att han klipper gräset.
Problemet som oroar mig, är att jag tror han fortfarande anser att på något sätt tillhör hörnet på min tomt honom.
Skulle vilja ha lite åsikter och reflektioner över det som hänt, och vad Ni hade gjort och tycker om det hela, vad man kan och bör göra?
Har ingen lust att bli mer osams med honom, men tyvärr verkar han vara en riktigt jobbig gubbe som anser att det han och tidigare ägare haft som överenskommelse, gäller för all framtid.
Tack! :x
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Har varit lugnt med grannen tills i våras då han fick för sig att ta ner sin gigantiska häck på sin baksida (mot annan granne), då backade han in bil o släp på min gräsmatta och sa då åt honom att han kan flytta det till sin egen tomt, varför!?? Ja vad tror du, jag vill inte ha din bil på min gräsmatta.Mikael_L skrev:
Sen kom hans fru och barn ut och sa åt honom att flytta bilen.
När han sågat ner häcken, gick han in till andra grannen och frågade om han fick backa in bil o släp på hans gräsmatta ca 20m för att lasta på häcken, vilken han fick.
Så det tyckte han var en bra lösning ist för att släpa ut häcken till sin egen infart, sedan dess hälsar jag inte på idioten mer..
Det är en sådan person, som efter att man sagt hej en gång, tycker det är ok att köra på andras mark.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Sådant har väl iofs. hänt. En byggnad är som sagt ingen referens man kan nyttja för att avgöra var en gräns går. Ex. upptäckte jag när vi skulle bygga ut fritidshuset att det låg ca 4m från läget i ursprungliga bygglovet, och dessutom vridet ca 20 grader. Det byggdes på 70 ralet.P patriklarsson skrev:
Jag försökte få igenom bygglovet med utbyggnaden bara inritad på bef. byggnad. Men blev tvungen att göra om hela situationsplanen och rita in huset på sin verkliga plats på tomten. De nöjde sig med att jag mätte ut placeringen från lantmäteriets flygbilder.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det har säkert hänt men inte i detta fallet, det som hänt är att kommunen själva har grävt bort gränsrör när de breddade vägen med en trottoar för några decennier sedan.
Grannens tomt är avstyckad på 50-talet min tomt är från början 1900-talet eller äldre. Uthuset är troligen från runt 20-talet. De har inte styckat av grannens tomt genom mitt uthus, det är grannen som har fått dille på Lantmäteriets karta där det står klart och tydligt att gränser inte är exakta eller juridiskt bindande, men det vet inte han vad det innebär.
Allt han vill är att sno åt sig mark från sina grannar. Varför är ytterst oklart.
Lantmäteriets karta visar tomtgräns vid hörn på uthuset, men eftersom takfoten är utanför vägg, blir taket som är inritat på karta utanför tomtgräns och det kan jag köpa. Att mitt tak sticker in 50cm på hans tomt.
Det jag inte köper är att han går och klipper min gräsmatta på 20kvm, som ligger utanför hans tomt och låtsas som att han tror det tillhör honom.
Även om gränsen vore en meter in på min tomt skulle han ändå inte få parkera sin bil på min gräsmatta.
Grannens tomt är avstyckad på 50-talet min tomt är från början 1900-talet eller äldre. Uthuset är troligen från runt 20-talet. De har inte styckat av grannens tomt genom mitt uthus, det är grannen som har fått dille på Lantmäteriets karta där det står klart och tydligt att gränser inte är exakta eller juridiskt bindande, men det vet inte han vad det innebär.
Allt han vill är att sno åt sig mark från sina grannar. Varför är ytterst oklart.
Lantmäteriets karta visar tomtgräns vid hörn på uthuset, men eftersom takfoten är utanför vägg, blir taket som är inritat på karta utanför tomtgräns och det kan jag köpa. Att mitt tak sticker in 50cm på hans tomt.
Det jag inte köper är att han går och klipper min gräsmatta på 20kvm, som ligger utanför hans tomt och låtsas som att han tror det tillhör honom.
Även om gränsen vore en meter in på min tomt skulle han ändå inte få parkera sin bil på min gräsmatta.
Byggnaderna har ingenting med fastighetsgränserna att göra. Det är gränsrören som gäller (eller andra markeringar som Lantmäteriet bestämt).P patriklarsson skrev: