Hej!
Funderar på att byta den gamla slitna fasaden till 195x22 ytterpanel med 45 lockläkt och passa på att tilläggsisolera, har någon det hemma och kan bifoga bild?

Vill inte råka ut för att ha för breda brädor så det ser konstigt ut, tycker nästa 145 som är standard är lite för tätt, är 170 mer rimligt eller är det snyggt med 195 också?

Hur ser kåken ut nu?

Det beror nog väldigt mycket på hur huset ser ut och hur stort det är. Här har vi mellan 160 och 220 cm breda panelbrädor. Jag skulle absolut inte vilja ha smalare. Egentligen skulle jag vilja ha jämnbreda plank, men det var inte så man byggde när huset var nytt, utan då tog man vad man hade, och jag vill inte modernisera för mycket.

Grått tvåvåningshus med rött tak, beläget i en grön trädgård. Soligt väder med blå himmel, stegar och arbetsverktyg synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
K Killen som behöver hjälp skrev:
Det är en enplansvilla på torpargrund 90kvm 😄
Samma storlek/bottenyta som huset på bilden.

K Killen som behöver hjälp skrev:
Det är en enplansvilla på torpargrund 90kvm 😄
Byggår?
Takvinkel?
Bild?

Bästa svaret

Ett förråd byggt med 170 långsida och 195 mm kortsida med 45 mm lockläkt. Jag skulle inte välja smalare 170 mm.
Rött förråd byggt med 170 mm breda brädor på långsidan och 195 mm kortsida, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hep Hep skrev:
Det beror nog väldigt mycket på hur huset ser ut och hur stort det är. Här har vi mellan 160 och 220 cm breda panelbrädor. Jag skulle absolut inte vilja ha smalare. Egentligen skulle jag vilja ha jämnbreda plank, men det var inte så man byggde när huset var nytt, utan då tog man vad man hade, och jag vill inte modernisera för mycket.

[bild]
Snyggt!
Välbehållet hus det där! 🤩
Ja
A AndersS skrev:
Ett förråd byggt med 170 långsida och 195 mm kortsida med 45 mm lockläkt. Jag skulle inte välja smalare 170 mm.
[bild]
Ser ju riktigt bra ut!
Även med mindre byggnader att ha bred panel.
Då vårt hus är en sommarstuga från 40 talet tror jag det där är ett bra exempel! det får blir 195 panel :D

• Gilla
Hep
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Byggår?
Takvinkel?
Bild?
Det är 40 tal med sadeltak så tror exemplet som AndersS bifogade gav en bra bild på det hela :)

A AndersS skrev:
[bild]
kör du 195 brädor som knutbräda också?

Kan nog vara det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.