Status
Inte öppen för fler kommentarer.
I en annan tråd reagerade jag på en del av innehållet i ett inlägg. Min reaktion var OT och den debatt som uppstod raderades.

Detta reagerade jag på:
Efter att X som underentreprenör gjort en del jobb åt Byggare F händer följande.
X skrev:
När "Byggare F" fått min faktura, så frågade han om jag ville "mygla ihop båda gjutningarna till en enda gjutning" fast med samma slutsumma, så att han inte skulle hamna i dålig dager hos sin kund.
Jag gör alltid som kunden vill, och jag knåpade ihop och bollade med siffrorna, så att allt såg ut som ett gjuttillfälle, på den nya fakturan.

Då började "Byggare F´s" kund att tjafsa med "Byggare F" om hur en stomgjutning kan kosta så mycket - med all rätt gjorde kunden rätt i att ifrågasätta fakturabeloppet (övermängden betong, alla deponiavgifter och min betongpumps enorma kostnad) pga 2 gjuttillfällen blev ju sammanslagna till 1 gjuttillfällen.
("inom citationstecken är min ändring")

Det som hände var att när jag starkt kritiserade detta handlande fick jag ta en del skit från en och annan företagare på detta forum som beskriver sig som seriösa.

X anser att han bara har skyldigheter gentemot sin kund, som i det här fallet är Byggare F.
Jag anser att X ställer upp på att försöka vilseleda slutkund.

Flera här på byggahus.se tyckte att detta var ett OK handlande.
Finns det fler än jag som inte tycker att detta är OK?

Det är möjligt att det här är OK men förklara då för mig:

Vad är en seriös hantverkare/företagare. Vad betyder det att vara serös.

Det är inte min avsikt att gå emot enskild person. Jag hoppas att vi kan hjälpas åt att hålla det hela mer på ett allmänt plan så gott det går.
 
Thomas59
Hej Snickar-Urban,
Det händer väl inte så ofta att vi är överens men i detta fall håller jag definitivt med dig. Allt annat är bara nonsens och möjligen olagligt vilket väl säger sig självt. Detfinitivt rör det sig om någon form av bedrägeri mot kund.

Till din fråga i rubriken kan väl tilläggas att vad som känneteckna en seriös hantverkare/företagare är tex (sett ur kunden synvikel):

-kompetent inom de områden han/hon gör jobb och hyfsad koll på närliggande discipliner
-effektiv
-god planeringsförmåga
-noggrann/kvalitetsmedveten alt förmåga att anpassa kvaliteten efter kunden önskemål
-god kommunikativ förmåga, såväl muntligt som skriftligt (tex offerter)
-god förmåga att förstå vad kunden vill ha och till viken kvalitetsnivå
-pålitlig (ringer tillbaks, håller vad han lovar, dyker upp på avtalade möten alt ringer om han får förhinder)
-alla papper i ordning (f-skatt, ekonomi i allmänhet, certifikat, försäkringar osv osv)
-påläst vad gäller standards, produktnyheter, arbetsmetoder osv
-hög grad av affärsmässighet (ett brett begrepp som i många delar omfattar vissa av de andra punkterna)
-god förmåga att hantera avvikelser/reklamationer
-lite estetiskt sinnelag kan inte heller skada
-allmänt trevlig och sympatisk är inte helller en belastning

Finns säker mer och det är inte i någon särskild prioriteringsordning.

Ja kort sagt ungefär vad som gäller i alla typer av verksamheter!
 
Nej, stopp!

Skilj på det som är juridiskt tveksamt och det som möjligen är etiskt tveksamt.
Juridiken är trots allt lättare att bedöma, det finns ett regelverk. I det här fallet var det väl absolut inga juridiska tveksamheter. Det är klart att man kan slå ihop två fakturor till en, det är inget konstigt med det.

Etik är mycket mer kompext. Hur långt sträcker sig ansvaret för en entreprenör? Till den egna primärkunden eller även till kundens kund? (Så länge tjänsten/produkten man sålt är tekniskt och juridiskt OK, förstås. Felaktig vara och garantianspråk är en helt annan diskussion.)
Vad innebär service när man har en strulig kund? Man kan ju inte gärna uppfostra sina kunder. Man kan rekommendera ett visst förfarande, men ibland måste man kompromissa. Ni vet: "Kunden har alltid rätt".

Som företagare har man också ansvar att betala sina egna räkningar och banklån, kanske löner till anställda, man behöver inkomster. Ibland kan man inte tjafsa med kunder om bara basreglerna är uppfyllda.

Jag jobbar på ett företag som säljer tjänster till ett annat företag som i sin tur har i mina ögon oetiska anställningsförhållanden i sina företag på andra kontinenter. Ska vi sluta sälja till dem? Vi har diskuterat detta på jobbet. Svaret är inte enkelt, kunden är en viktig sådan, vi vill alla ha lön och anställning kvar i långa loppet. :(
 
En sak till:
Seriös företagare?
I Thomas59's lista saknade jag Ryggrad, integritet och/eller moralisk hållning, vad man nu väljer att kalla det.
Förmågan att kunna säga nej till orimliga krav som leder till knas i långa loppet.
Etikdelen, helt enkelt. :)
 
Thomas59
BorgP skrev:
Nej, stopp!

Skilj på det som är juridiskt tveksamt och det som möjligen är etiskt tveksamt.
Juridiken är trots allt lättare att bedöma, det finns ett regelverk. I det här fallet var det väl absolut inga juridiska tveksamheter. Det är klart att man kan slå ihop två fakturor till en, det är inget konstigt med det.

Etik är mycket mer kompext. Hur långt sträcker sig ansvaret för en entreprenör? Till den egna primärkunden eller även till kundens kund? (Så länge tjänsten/produkten man sålt är tekniskt och juridiskt OK, förstås. Felaktig vara och garantianspråk är en helt annan diskussion.)
Vad innebär service när man har en strulig kund? Man kan ju inte gärna uppfostra sina kunder. Man kan rekommendera ett visst förfarande, men ibland måste man kompromissa. Ni vet: "Kunden har alltid rätt".

Som företagare har man också ansvar att betala sina egna räkningar och banklån, kanske löner till anställda, man behöver inkomster. Ibland kan man inte tjafsa med kunder om bara basreglerna är uppfyllda.

Jag jobbar på ett företag som säljer tjänster till ett annat företag som i sin tur har i mina ögon oetiska anställningsförhållanden i sina företag på andra kontinenter. Ska vi sluta sälja till dem? Vi har diskuterat detta på jobbet. Svaret är inte enkelt, kunden är en viktig sådan, vi vill alla ha lön och anställning kvar i långa loppet. :(
Om syftet var att lura kunden kan det givetvis vara fråga om bedrägeri. Det är både oetiskt OCH olagligt. Möjligen ger TS för lite info för att kunna bedöma om det är olagligt. Är ingen expert på gjutning men vore den byggaren anlitad av mig och jag fick reda på detta skulle jag nog troligen stämma honom.

Många företag väljer idag att ta ett utökat ansvar för in verksamhet vilket innebär att man väljer bort underleverantörer som inte följer lagar och regler, förstör miljön, tillåter barnarbete osv. Detsamma vad gäller kunder.

Vad gäller er försäljning tilll en kund som har oetiska anställningsförhållanden så kan man väl säga att ni väljer mammon före samvetet. På det viset bidrar ni ju till att kunden kan fortsätta att bete sig oetiskt. Det skulle man ju kunna ha synpunkter på. Andra kunder som ni har skulle väl också kunna tänkas ha synpunkter.
 
Thomas59
BorgP skrev:
En sak till:
Seriös företagare?
I Thomas59's lista saknade jag Ryggrad, integritet och/eller moralisk hållning, vad man nu väljer att kalla det.
Förmågan att kunna säga nej till orimliga krav som leder till knas i långa loppet.
Etikdelen, helt enkelt. :)
Det är hekt riktigt. För min del ligger väl det i begreppet affärsmässighet men tack för förtydligandet.
 
Milkshaken
Detta är ett klassiskt exempel på hur jävlig en svensk kan vara.... Ge denne lillfingret....
jag har själv varit inom service i 20 år..... Ingen jävel kan än tacka mig för att det finns mat på deras frukostbord, mat till deras middag, mat till deras lunch, mat till kvällsmat odyl.... Ty normalsvensken har blivit så jävla bortskämd, så den bara utgår ifrån att allt finns till lags, "Annars klagar jag".....
SnickarUrban: jag förstår dig och erat handlande fullt och fast.... jag var sån jag med tidigare, skulle vara alla till lags, försökte se andras behov och spela på det, försökte ligga steget före, jag var en riktigt ambitiös serviceinriktad person som verkligen trodde att "Kunden har alltid rätt" ..... men jag bedrog mig på ett flertal ställen, jag insåg att folk inte är ett jävla dugg serviceinriktade utan bara ser till sitt eget ego, sitt eget företag till sitt, sitt sitt sitt....

När man sen som i ditt fall måste bestrida att man slagit ihop fakturorna för att allt skulle vara bra för kunden.... LÄGG NED..... Ja inte med just detta ärende, utan längre fram....
jag har slutat behandla kunder och folk som jag själv vill bli behandlad,,, (Ty folk har blivit så jävla ego.) jag behandlar istället folk som jag själv blir behandlad... dvs, med respekt så ja respekt tillbaka,, med nonchalans,, ja nonchalans tillbaka....
Hoppas detta var lite vägledning av en som varit 20 år i service, och knappt fått ett tack ens, för att man går upp mitt i natten för att serva svenska folket...
 
Thomas59
Milkshaken skrev:
Detta är ett klassiskt exempel på hur jävlig en svensk kan vara.... Ge denne lillfingret....
jag har själv varit inom service i 20 år..... Ingen jävel kan än tacka mig för att det finns mat på deras frukostbord, mat till deras middag, mat till deras lunch, mat till kvällsmat odyl.... Ty normalsvensken har blivit så jävla bortskämd, så den bara utgår ifrån att allt finns till lags, "Annars klagar jag".....
SnickarUrban: jag förstår dig och erat handlande fullt och fast.... jag var sån jag med tidigare, skulle vara alla till lags, försökte se andras behov och spela på det, försökte ligga steget före, jag var en riktigt ambitiös serviceinriktad person som verkligen trodde att "Kunden har alltid rätt" ..... men jag bedrog mig på ett flertal ställen, jag insåg att folk inte är ett jävla dugg serviceinriktade utan bara ser till sitt eget ego, sitt eget företag till sitt, sitt sitt sitt....

När man sen som i ditt fall måste bestrida att man slagit ihop fakturorna för att allt skulle vara bra för kunden.... LÄGG NED..... Ja inte med just detta ärende, utan längre fram....
jag har slutat behandla kunder och folk som jag själv vill bli behandlad,,, (Ty folk har blivit så jävla ego.) jag behandlar istället folk som jag själv blir behandlad... dvs, med respekt så ja respekt tillbaka,, med nonchalans,, ja nonchalans tillbaka....
Hoppas detta var lite vägledning av en som varit 20 år i service, och knappt fått ett tack ens, för att man går upp mitt i natten för att serva svenska folket...
Eh, jag tror att det var någon annan än Snickar-Urban som råkat ut för Byggaren i citatet (typ Tyresö?)

Nu vet ju inte jag hur du (Milkshakeen) beter dig i kundsituationer, eller för den delen vad du jobbar med, men kör du samma stil som i detta inlägg kan jag kanske förstå om dina kunder inte är så översvallande tacksamma. Nu hoppas jag ju att så inte är fallet. Det skulle ju vara tragiskt.
 
Tyresö
Du är för underbara som engagerar dej så mycket i mej och hur jag gör för att göra alla mina kunder nöjda.
Jag lovar att jag ska vara dej till lags, om det skulle hända att jag pumpar betong hemma hos dej - jag skulle t.o.m göra ett svartjobb åt dej, så att du får mina betongpumpartjänster 25% billigare - men det gäller bara dej, "Snickar-Urban" pga jag förstår att du håller hårt i din plånbok. Jag är helt övertygad att du är helt skrupelfri mot hela Sverige, bara du får det billigaste priset - trots att det utförs på det ekonomiskt olagliga sättet som passar din plånbok bäst - svarta inlejda tjänster.
 
Thomas59
Tyresö skrev:
Du är för underbara som engagerar dej så mycket i mej och hur jag gör för att göra alla mina kunder nöjda.
Jag lovar att jag ska vara dej till lags, om det skulle hända att jag pumpar betong hemma hos dej - jag skulle t.o.m göra ett svartjobb åt dej, så att du får mina betongpumpartjänster 25% billigare - men det gäller bara dej, "Snickar-Urban" pga jag förstår att du håller hårt i din plånbok. Jag är helt övertygad att du är helt skrupelfri mot hela Sverige, bara du får det billigaste priset - trots att det utförs på det ekonomiskt olagliga sättet som passar din plånbok bäst - svarta inlejda tjänster.
Ont i tån? ;)
 
Tyresö
Thomas59 skrev:
Ont i tån? ;)

Jaha? Så du vill också betala svart för mina betongpumpartjänster?

Jag är ledsen, erbjudandet gäller bara "Snickar-Urban"
 
Thomas59
Tyresö skrev:
Jaha? Så du vill också betala svart för mina betongpumpartjänster?

Jag är ledsen, erbjudandet gäller bara "Snickar-Urban"
Hehe! Nej något sådant behov har jag inte och skulle jag ha det betalar jag helst vitt. Är inte mycket för svartjobb. Bytt tjänster, ja i något fall men har nog faktiskt aldrig köpt svart.
 
Tyresö
Snickar-Urban skrev:
I en annan tråd reagerade jag på en del av innehållet i ett inlägg. Min reaktion var OT och den debatt som uppstod raderades.

Detta reagerade jag på:
Efter att X som underentreprenör gjort en del jobb åt Byggare F händer följande.
X skrev:
("inom citationstecken är min ändring")

Det som hände var att när jag starkt kritiserade detta handlande fick jag ta en del skit från en och annan företagare på detta forum som beskriver sig som seriösa.

X anser att han bara har skyldigheter gentemot sin kund, som i det här fallet är Byggare F.
Jag anser att X ställer upp på att försöka vilseleda slutkund.

Flera här på byggahus.se tyckte att detta var ett OK handlande.
Finns det fler än jag som inte tycker att detta är OK?

Det är möjligt att det här är OK men förklara då för mig:

Vad är en seriös hantverkare/företagare. Vad betyder det att vara serös.

Det är inte min avsikt att gå emot enskild person. Jag hoppas att vi kan hjälpas åt att hålla det hela mer på ett allmänt plan så gott det går.

Om jag ska förklara så att du förstår var ansvarsbiten ligger.

Byggare "F" har ingen skyldighet att redovisa någonting eller någon faktura för inlejda tjänster, vad han har köpt in till bygget åt sin kund (slutkunden).

Jag hade kunnat skriva att jag hade utfört strippdans, på fakturan till byggare "F", eftersom byggare "F" inte har någon skyldighet att visa den fakturan för sin kund.
Jag hade dessutom kunnat skriva vilket belopp jag ville - och allt är helt moraliskt etiskt och lagligt. Fakturan som byggare "F" skulle betala till mej, är enbart en klumpsumma som jag hade rätt till att ta betalt pga att jag utfört ett jobb. Om det står "nakendans" eller "Betongpumpning" på fakturan, är helt ovesäntligt - slutsumman är den samma oavsett.
 
En fråga innan debatten fortsätter, var går gränsen för möjligt bedrägeri (om så är falet kan ju en med juridisk kompetens bena ut istället för att det ska gissas) eller etisk oaktsamhet/oetiskt betende.

Som sagts så lämnas denna ihopslagna faktura till entrepenörens kund, ingen annan. Vad sen den kunden gör med fakturan i tredje hand är ju inte entrepenörens problem, han har ju bara tillgodosett sin kunds önskemål, något som ofta efterfrågas i trådarna...dööhhh!!!!
Men, när blev det då fel? När två fakturor blev en enligt önskemål eller att entrepenören av kund fått reda på hur fakturan skulle användas mot slutkund?
I vilket fall som helst hur fel och oetiskt det må vara (juridiken släpper vi till kunniga!!!) så har entrepenören gjort sin kund till viljes och om då denne kund vill "mygla" med sin slutkund vad ska entrepenören göra åt saken? Vägra att slåihop sina fakturor och riskera att inte få betalt eller göra sin kund till viljes (som ofta efterfrågas) och vara en god entrepenör?

Jag bara undrar, i själva frågan av TS så tar jag själv ingen ställning, tycker baar att den frågan ska benas ut inna debatten fortsätter.
 
Tyresö
Thomas59 skrev:
Hehe! Nej något sådant behov har jag inte och skulle jag ha det betalar jag helst vitt. Är inte mycket för svartjobb. Bytt tjänster, ja i något fall men har nog faktiskt aldrig köpt svart.

Jaha! Nu kröp det fram. Du kanske inte är medveten om att man begår ekonomisk brottslighet genom att byta tjänster! Farbror Staten ska ha 25% i mellanskillnad på alla utförda tjänster.

Du är alltså en ekonomisk brottsling gentemot Svenska Staten - Fy på dej!
"Snickar-Urban" har dispens pga att han är mån om sin plånbok, och vill inte dela med sej till Statskassan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.