250 papp känns väl lite väl saftigt eller? Man får ju förutsätta att rör och el är ok i befintligt skick, samt att det inte finns någon fuktskada. Jag är mer inne på 150.000, men kan ju inte få en fastprisoffert förrän jag är ägare och kan beställa jobbet. Lite moment 22...

250k är som sagt min övre gräns för vad jag gissar på, men att du ska klara dig under 200k när allt är klart och fixat som du vill (för annars är det ju ingen idé så att säga) skulle iallafall inte jag RÄKNA med. Lyckas jag så är det isåfall bonus, men jag håller det som 1 chans på 3 att det lyckas. Dock har jag i mitt resonemang inte tagit hänsyn till att du numera kan göra ROT-avdrag, vilket såklart påverkar detta positivt med omkring 50k. =)

Vad gäller offert så förstår jag ditt problem.

//Rob

K
250 K är mycket och antagligen inte i närheten av vad du får eller kan pruta. Dina 150 K är rimligare. Inga ev. förflyttningar av rör eller el ingår och heller inte några som helst värdehöjande detaljer eller mer värdefulla kakel. Kolla ev offerter du tar in.

Tack ytterligare en gång för alla svar och synpunkter! De har varit värdefulla!

Idag hade vi vårt slutgiltiga möte med säljaren och mäklaren. De hade totalt avvisat alla våra krav på villkorstillägg till kontraktet. Bland annat krävde vi att badrummet skulle åtgärdas fackmannamässigt och med fullständiga garantier. För att säkra detta skulle 200K stå inne på mäklarens klientmedelskonto och vite om 20K per vecka skulle utbetalas om åtgärderna inte var klara vid överlåtelsen. Säljaren förkastade inte helt överraskande detta helt och hållet.

Vårt sista motbud var att säljaren skulle gå ner blygsamma 150K, men tydligen sitter de hellre där utan köpare, än går med på våra krav. De ville från början ha 4.950.000. Vårt bud låg på 4.650.000. Det tyckte vi i rådande läge var ett generöst erbjudande. Vi möttes till slut på 4.850.000 och då ska ni veta att de inte hade ett enda annat bud. Vi bjöd alltså över oss själva bara för att vi så gärna ville ha huset och kände att det var läge att flytta nu

Ett såpass dyrt hus ska vara i det närmaste felfritt. Säljaren själv (och mäklaren) tycker ju att det är ett väldigt exklusivt hus. My ass det är! Med så omfattande byggfel i badrummet, vem vet hur resten av övervåningen är byggd? Tycker att de skulle varit glada över vårt sista bud på 4.700.000.

Till saken kan nämnas att flera stora byggföretag har det svårt i området (Öjersjö i Partille utanför Gbg). Skanska hade bara en köpare till sina villor i femmilleklassen; nämligen vi. När ingen annan ville köpa så löstes vi från det kontraktet och bygget ligger på is. Även NCC och HSB bygger i området, men har nästan inga köpare, så hur de här nissarna tänker sig få sålt sitt hus övergår mitt förstånd.

Vad värre är, så tänker de uppenbarligen ljuga när de lägger ut huset till försäljning nästa gång. De är fullständigt medvetna om att huset är behäftat med ett rejält byggfel, men tror ni att de kommer vara öppna med det? Nej, de tänker låta en plattsättare åtgärda golvbrunnen (hur nu det ska kunna utföras fackmannamässigt) och sedan påstå att de har åtgärdat allt som kom fram i besiktningen. När vi hade frånträtt kontraktet så frågade jag hur de tänker hantera det och fick ungefär till svar: "skit du i det!", även från mäklaren. Det är deras lagstadgade skyldighet att upplysa om detta. Jag kan garantera er att om de får tag på en köpare så kommer denne att bli sakligen informerad om hur det ligger till. Då kan köparen lätt stämma säljaren för beloppet vad det kostar att göra om badrummet. Lagen säjer att säljaren ska informera om sådant som skulle få köparen att ändra sig, tex om något är felaktigt byggt men inte uppenbart vid okulär besiktning.

Så passa er om ni tänker köpa ett vitt 1½-planshus från 2006 i Öjersjö! Sicka nötter!

Idioter från början till slut. Hoppas de står med raset osålt.

Ni gjorde det rätta valet.

För 5 mille ska man kunna begära det allra bästa på i princip allt.

Kostnaden för att göra om badrummet tippar jag ändå är lite missvisande. 150-200 inbegriper ju att ALLT görs om så även nya duschdörrar/toastol osv och det tror jag inte är aktuellt i detta fallet. Förrutom ytskiktet så kan ju nästan allt i princip återvinnas och bara "rättas till". Skivor/tätskikt/kakel osv är ju inte det allra dyraste och jobbet är gjort på några veckor.

Men för 5 mille så glöm det det ska ligga på säljaren. Tipsa även mäklarsamfundet om deras "medlems" agerande om du har tid. Rötägg skadar bara oss alla i längden.

200k kommer man snabbt upp i om man tvingas riva ett sjysst badrum och göra om. Vårt nybygge av en toalett med badkar, dusch, bastu, toa och handfat kan du iaf inte köpa för 200 k. Då inkluderar jag iofs ALLT nytt förutom takbjälkar. Å andra sidan har jag gjort allt själv förutom våtsäkring och kakel/klinkning. Vilket bara stod för drygt 10% av kostnaden (endast arbetskostnaden då vi höll med allt material utom flytspackel, fix, fog och tätgucka). Ska man sedan be duktiga hantverkare att göra det SNYGGT (för vem tänker låta dem göra som vanligt me hafsverk i ens eget hus???) så blir det lätt dubbelt så dyrt, jämfört med när de smäller upp billigaste kakel/klinkern i nått jäkla radhus som valfri byggfirma låter föra upp för att sälja. Har ALDRIG sett ett dylikt hus ha en för mig acceptabel standard på finish, utan det är alltid massa fuskjobb här och där som man blir vansinnig på.

But thats just my 2 cents.

Tråkigt att det blev som det blev, men jag tror din analys är klockren när du undrar över hur resten är gjort när du hittat dylikt där du råkat se. Skulle aldrig lägga de pengarna på ett hus om det inte skulle kännas seriöst gjort. Bättre då att köpa hus med ett bra läge och sen riva och börja om med nybyggnation så man får det som man vill ha.

//Rob

För de som är intresserade: Jag har via en initierad källa fått reda på att fuktigt flyspackel inte bara riskerar att skapa mögel och mögelrelaterad ohälsa. Tydligen utlöser det onyttiga kemikalier. Enligt sagda källa, var just detta en av anledningarna till att man var tvungen att stänga Hallenskolan i Mölndal. Nu var det en del mögel och annat också iofs, men det var tydligen en bidragande orsak.

Badrummet som diskuteras här är alltså en stor hälsorisk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.