Hej!

Kortversion:
Hur lång tid efter senaste användning kan ett kakelgolv med golvvärme i duschutrymme visa på "höga fuktvärden"? Vad är en acceptabel fuktkvot i kakel och fog?

Lång version:
Var på väg att köpa ett två år gammalt hus när vi gjorde besiktning. Övervåningen har nuvarande ägare inrett själva med hjälp av en släkting som är "fackman", men allt är gjort svart - alltså inga garantier. Inte heller något våtrumscertifikat. Nedervåningen är inredd av husfirman, via underentreprenör. Vi pratar alltså om ett i stort sett nybyggt hus med en övervåning som är ca 1 år. Vi talar om dessutom om en villa i femmilleklassen, så man kan ju ha en del högt ställda förväntningar.

Övervåning: Vid besiktningen (utförd av Anticimex, nivå 1), "noterades förhöjda fuktindikationer" på golvet runt golvbrunnen. Två instrument andvändes, och båda maxade(!). Duschen har enligt ägarens uppgift inte använts på 5 dygn, och badrummet är utrustat med elektrisk golvvärme, som dock inte ligger närmare än golvbrunnen än 30 cm (den ytan var kall). Fuktindikationen sträcker sig en liten bit utanför det kalla området. Fallet är inte uselt, men naturligtvis inte riktigt bra. Det är dock inget regelrätt bakfall.

NATURLIGTVIS (!!) kunde besiktningsmannen även konstatera att brunnsmanschetten inte var nervikt över golvbrunnskanten och att klämring saknas. Man kan se skruvhålen som är avsedda för klämringen (se bilden, den är inte kanon men ändå).

Undervåning: Här finns ett badkar med svängbar halvglasvägg så att det blir en duschhörna i badkaret. Ni har sett modellen förut. Även här noterades förhöjda värden, men badrummet hade använts åtminstone dagen innan. Det konstiga var att fuktindikationen uppmättes ÖVER blandaren, upp till övre fästet på duschstången, samt från vägghörnan till halvglasväggens infästning. Under blandaren och på andra sidan glasväggens infästning (alltså utanför badkaret) var värdena OK. Man kan ju tycka, att om fuktindikeringen berodde på att duschen använts, så borde det vara minst lika mycket fukt under blandaren som över.

Nu finns det givetvis olika synsätt. De badrumsrenoverare jag talat med (BKR-certifierade, god ekonomi, inga betalningsanmärkningar och utan tidigare koppling till mig) säger att det är osannolikt att kaklet visar så hög fukthalt fem dagar efter senaste användning då golvvärmen dessutom varit påslagen. De hantverkare ägaren talat med säger att det visst kan vara så. De jag talat med kan ju tala i egenintresse för att få ett smaskigt jobb på ett par hundra tusen, och ägaren kan ju likaledes tala i egenintresse för att slippa gå ner i pris.

Så vad säger ni (som orkat läsa allt detta)? Är det sannolikt att dessa är OK badrum? Jag tycker det luktar fusk och att enda utvägen är den vanliga; att riva ut allt och börja om från början.
 
  • Golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggfukt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad trodde Anticimex?
Enligt Länsförsäkringars test på SP så tar det ca 5min av duschandet innan fixet underplattorna har 100%RF och ca 6mån innan det är torrt (85%RF ? ) kan vara utan golvvärme

Man glömmer inte att sätta i klämringen om man är hantverkare.
Går brunnsmanschetten ner i brunnen då? eller saknas den helt?

kan inte svara på om badrummen är ok...
Kan du kontakta han som gjort badrummen? har han firma så du kan kolla andra jobb han gjort
 
Har du någon referens till testen? Skulle vilja ta del av den.

Brunnsmanschetten går inte ner i brunnen. Ägaren påstår att manschett användes, och att den ligger runt brunnen. Jag har inte läst någon instruktion där man bara lägger manschetten runt brunnen. Hela syftet med manschetten är väl ändå att täta anslutning mellan golv och brunn? Eller har jag grovt missuppfattat något?

Jag hoppas att jag kan få kontakt med den som utförde arbetet för en detaljerad genomgång. Om inte så har ägaren inte så mycket att komma med. Då ser jag ingen annan utväg än att dra mig ur, eller köpa mot kraftigt prisavdrag och sedan göra om hela klabbet. De måste ju bevisa för mig att det är korrekt utfört och hittills pekar det mesta på att så inte är fallet.

Tack för att du tog dig tid att svara.
 
Redigerat:
Ja det stämmer, manschetten ska läggas på ångspärren och över golvbrunnen för att sedan masseras ner i brunnen och klämmas fast med klämringen.

Ett hål anpassat för respektive brunnstillverkare skall göras i mitten på manchetten innan den kläms fast så att manchetten inte tittar fram under klämringen.

Sedan ska hela klabbet täckas med membran (tätskikt) fram till klämringen.
 
Angel_of_Death skrev:
Hej!

Kortversion:
Hur lång tid efter senaste användning kan ett kakelgolv med golvvärme i duschutrymme visa på "höga fuktvärden"? Vad är en acceptabel fuktkvot i kakel och fog?

Lång version:
Var på väg att köpa ett två år gammalt hus när vi gjorde besiktning. Övervåningen har nuvarande ägare inrett själva med hjälp av en släkting som är "fackman", men allt är gjort svart - alltså inga garantier. Inte heller något våtrumscertifikat. Nedervåningen är inredd av husfirman, via underentreprenör. Vi pratar alltså om ett i stort sett nybyggt hus med en övervåning som är ca 1 år. Vi talar om dessutom om en villa i femmilleklassen, så man kan ju ha en del högt ställda förväntningar.

Övervåning: Vid besiktningen (utförd av Anticimex, nivå 1), "noterades förhöjda fuktindikationer" på golvet runt golvbrunnen. Två instrument andvändes, och båda maxade(!). Duschen har enligt ägarens uppgift inte använts på 5 dygn, och badrummet är utrustat med elektrisk golvvärme, som dock inte ligger närmare än golvbrunnen än 30 cm (den ytan var kall). Fuktindikationen sträcker sig en liten bit utanför det kalla området. Fallet är inte uselt, men naturligtvis inte riktigt bra. Det är dock inget regelrätt bakfall.

NATURLIGTVIS (!!) kunde besiktningsmannen även konstatera att brunnsmanschetten inte var nervikt över golvbrunnskanten och att klämring saknas. Man kan se skruvhålen som är avsedda för klämringen (se bilden, den är inte kanon men ändå).

Undervåning: Här finns ett badkar med svängbar halvglasvägg så att det blir en duschhörna i badkaret. Ni har sett modellen förut. Även här noterades förhöjda värden, men badrummet hade använts åtminstone dagen innan. Det konstiga var att fuktindikationen uppmättes ÖVER blandaren, upp till övre fästet på duschstången, samt från vägghörnan till halvglasväggens infästning. Under blandaren och på andra sidan glasväggens infästning (alltså utanför badkaret) var värdena OK. Man kan ju tycka, att om fuktindikeringen berodde på att duschen använts, så borde det vara minst lika mycket fukt under blandaren som över.

Nu finns det givetvis olika synsätt. De badrumsrenoverare jag talat med (BKR-certifierade, god ekonomi, inga betalningsanmärkningar och utan tidigare koppling till mig) säger att det är osannolikt att kaklet visar så hög fukthalt fem dagar efter senaste användning då golvvärmen dessutom varit påslagen. De hantverkare ägaren talat med säger att det visst kan vara så. De jag talat med kan ju tala i egenintresse för att få ett smaskigt jobb på ett par hundra tusen, och ägaren kan ju likaledes tala i egenintresse för att slippa gå ner i pris.

Så vad säger ni (som orkat läsa allt detta)? Är det sannolikt att dessa är OK badrum? Jag tycker det luktar fusk och att enda utvägen är den vanliga; att riva ut allt och börja om från början.
Med tanke på prisnivån på huset och risken med OM det är en trasig fuktspärr (den felaktigt monterade manschetten) eller ett läckande rör bakom väggen för blandaren så skulle jag antingen räkna ned priset med vad jag anser att det kostar att göra om alltihopa (korrigera det kräver att riva ALLT och göra om underarbete, fuktspärra, kakla mm mm för att försäkringsbolag ska acceptera det= svindyrt) eller helt enkelt låta bli att köpa. Skulle aldrig våga riskera att åka på en kostnad på 2-300k för att korrigera (räknar i ett dylikt fall inte med att göra det själv, då jag inte kalkylerat med att renovera ett hus i den prisklassen).

Dock har jag lånat en fuktmätare för att se hur snabbt fukt försvinner ur golvklinkern efter att 2 vuxna duschat rejält (länge) och sedan skrapat bort överflödigt vatten från golvet och det tar trots golvvärme nästan ett helt dygn innan man kommer ned kring 85% RF. Väggarna mätte jag längst ned där vi skurit nedersta raden kakel för att följa fallet i duschen och dessa plattor är VÄSENTLIGT fuktigare än de som inte är skurna. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag penslat de skurna plattorna med typ lack eller silicon eller liknande för att bromsa vattensuget som blir i snittytan. Dock ej tätat fullständigt såklart.

Just my 2 cents.

//Rob
 
Tack för svaren! Jag blir tyvär inte så mycket klokare. Enligt ett inlägg tar det upp till ett halvår för kaklet att nå 85% och enligt Rob (som faktiskt mätt själv) tar det upp till ett dygn. Jag antar att golvvärmen är en avgörande faktor här, och under de omständigheterna så blir jag lite orolig. I huset vi tittar på så hade ju badrummet stått oanvänt i fem dygn med påslagen golvvärme.

Har i alla fall bett ägarna att koppla in sitt försäkringsbolag för en skadeutredning. Vi går inte vidare förrän antingen försäkringsbolaget (Länsförsäkringar i detta fall) konstaterat att ingen skada föreligger och att de då kan fortsätta försäkra badrummen utan inskränkning, eller om det är en skada, så ska de åtgärdas innan affär blir aktuell. Nu har ägarna bevisbördan och måste övertyga oss om att allt är OK .

Tja, vi får väl se. Det är ju i slutändan vi som bestämmer om vi ska köpa eller ej.
 
På bilden ser det inte ut som det finns något membran överhuvudtaget.

Att missa korrekt montering av membranet är ett så grundläggande fel att man nog bör förutsätta att ingeting i utförandet är rätt. Till råga på altt så är där en väldigt ful skärning av klinker vid brunnen. Tyder på oerfaren plattsättare.

Försäkringsbolaget kommer aldrig att godkänna badrummet med felaktigt monterad tätning vid brunnen.
 
Vad det gäller dom höga värdena över duschblandaren så finns det ju en möjlighet att det det gått in fukt vid infästningen av duschstången....Skruva loss den och titta om det finns någon silicon vid infästningen av dennna.
 
Tack igen för svar. Nu har säljaren kopplat in försäkringsbolaget vilka anlitat en skadeutredare (Fuktab). De har konstaterat att det inte föreligger några fuktskador på badrummet på nedervåningen där Anticimex fick lite konstiga värden på väggen över badkaret.

Däremot är badrummet på övervåningen helt felaktigt gjort. Säljaren har haft dit en hantverkare som har öppnat runt golvbrunnen. Den som gjort detta jobbet är nog inte bara direkt olämplig i sin yrkesutövning, personen måste vara tämligen obegåvad i allmänhet och knappast läskunnig. Jag är ingen fackman, men jag har inte behövt många timmar för att lära mig hur man ska göra (om jag sedan hade kunnat utföra jobbet bra är en helt annan fråga). Instruktionerna är ganska enkla, men jag tvivlar på att den som gjorde detta jobb skulle klara av att följa instruktionerna till en IKEA-möbel!

På golvet ligger gips, oklart om det finns annat skivmaterial under. Det är också osäkert om golvbrunnen är korrekt monterad i golvbjälklaget. Idioten som gjort detta har sedan lagt manschetten till golvbrunnen på gipsen och på något sätt lyckats eftermontera golvbrunnen så att manschetten ligger *under* golvbrunnskanten. Sedan har han applicerat tätskikt direkt på manschetten och gipset (över hela golvet). Avjämningsmassan har han lagt *över* tätskiktet och sedan på med kaklet.

Klockrent! Sicken tjomme! Ja, ni kan själv kolla bilden!

Nu tycker säljaren att allt blir frid och fröjd om en hantverkare fixar till brunnen. Den av BKR-anslutne hantverkaren som jag kopplade in kan tydligen tänka sig att göra detta. Okeeeejjjj!?? Hur bra blir det? Våra krav är att badrummet ska åtgärdas i den omfattning som krävs för att en hantverkare ska kunna ge fullständiga garantier. Det vill självklart inte säljaren. Kommer nog inte nappa på vårt förslag om prisreduktion på 150.000 heller, så det blir nog ingen affär.
 
  • Golvbrunn i avslöjande detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker ju inte med att bara fixa brunnen, flytspacklet tål inte att ligga i fukt och ligger således helt fel ovanför tätskiktet, frågan är ju också hur en vettig hantverkare ska kunna reparera den här röran när tätskiktet ligger under flytspacklet, är ju inte lätt att hacka fram rent tätskikt för att kunna skarva på ett korrekt sätt,
de flesta vill ju inte ens skarva tätskikt när allt är korrekt byggt från början.
 
Det är väl igen tvekan utan att allt måste rivas ut och byggas upp på nytt. I gengäld får du då ett nytt fräscht badrum. Hur stort är badrummet? Jag tänker på vilken kostnad det är att bygga om badrummet. Skulle föreslå att du försöker få säljaren att sänka priset med 50 % av kostnaden för att bygga nytt badrum och du står för de övriga 50 %.
 
Samtliga försäkringsbolag som jag har pratat med vägrar ersättning om tätskiktet är skarvat så för mig är det kristallklart att det bara är att börja från noll.

//Rob
 
Robster skrev:
Samtliga försäkringsbolag som jag har pratat med vägrar ersättning om tätskiktet är skarvat så för mig är det kristallklart att det bara är att börja från noll.

//Rob
Visst är det så, men de jag känner som råkat ut för vattenskada, som yrkesfolk sedan åtgärdat, har iallafall fått betala 2-3ggr mer än vad det skulle kosta att renovera själv, utan att blanda in försäkringsbolag,
Hög självrisk, samt att bolagen hittar ursäkter, och ersätter bara en del av kostnaden,

Summan av kardemumman, skit i försäkringsbolagen om man har någon kunskap/ork och tid själv...
 
Just det - det är helt fel utfört! Kan inte hitta någon som ger stöd för att detta skulle vara korrekt utfört eller kunna godkännas av försäkringsbolag.

Behöver förtydliga att det inte fanns någon mätbar fuktskada i detta badrummet heller, men eftersom det var en stor glipa mellan golvbrunn och manschett, så var det bara en tidsfråga enligt Fuktab.

Sedan ligger mäklaren lite risigt till i mina ögon. Hon har flera gånger uttalat sig om badrummens skick och vad som är acceptabel standard, utan att uppenbarligen ha den blekaste aning. Inte nog med det, efter att hon föreslagit en förlägning av vår besiktningsklausul (vilken ger oss öppet köp) så ringde hon och stressade mig, fast jag hade flera dagars betänketid kvar. Dessutom hävdar hon att "försäkringsbolaget ju tar detta", vad nu det betyder. En något mer godtrogen köpare hade ju lätt kunnat gå på det. Det börjar lukta anmälning.

Vad tror ni? Badrummet är på 6,2 kvm golvyta och 2,4 m vägghöjd (oklart antal kvm). Rimlig kostnad med kakel på 400 kr/kvm, nya golvskivor, värmeslingor, och övrigt material? Utan övrig inredning, den finns ju redan.
 
Personligen skulle jag räkna på mellan 200-250k att få det fixat.

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.