C
Fairlane Fairlane skrev:
Visst finns det Ukrainska nazister, men det är ju även ledningen man talar om när man ska "avnazifiera" Ukraina.
Det handlar väl förvisso om att de ultranationalistiska grupperna har regeringens stöd, ja även brett folkligt stöd får man väl säga(?)
Putin är naturligtvis ute efter något helt annat, men detta blir ju en bra ingrediens i det propagandistiska narrativet för de som kan relatera till det.

Ändå intressant att reflektera över det...
 
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Han representerar ju bara en åsikt om kriget och inte sanningen om bakgrunden.
Michael McFaul, USA:s ambassadör i Ryssland 2012-2014 och tidigare professor i statsvetenskap på Stanford, säkerhetsrådgivare etc., Stephen Sestanovich, professor och med lång erfarenhet i poster nära presidenter sen 80-talet, m.fl. har andra åsikter eftersom de inte tycker att Mearsheimers argument håller.
Se här: [länk]

Juni -22 ansåg Mearsheimer att Putin inte ville ha en marionettregering i Ukraina, men ett av Putins villkor för fred nu är just det i praktiken.
L lat skrev:
Man kan naturligtvis säga att "det är tragiskt", men man kan också säga att det är åt h.lvete fel av ryssarna att invadera andra länder, OAVSETT SKÄL!

Oavsett vad som hände innan 2014 så var/är Ukraina ett fritt & suveränt land sedan 1991! Att sedan försöka komma med undanflykter om att väst gjorde si eller så är bara att köpa Putins narrativ.

Och lyckas Putin i Ukraina så fortsätter han med Moldavien, Georgien, Rumänien, Armenien, Azerbajdzjan osv och snart är USSR återupprättat, vilket är hans slutmål.

Sen har vi det lilla problemet Sverige där Gotland är en påle i ögat på Putin.
Det är såklart helt fel av Ryssland att invadera Ukraina.

Väst är inte så mycket bättre när det kommer till att invadera andra länder.
Vad tycker du om att Förenta Staterna invaderade Irak 2003?
Eller Nato som bombade skiten ur Al-Gaddafi 2011.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
C Capative skrev:
Det är såklart helt fel av Ryssland att invadera Ukraina.

Väst är inte så mycket bättre när det kommer till att invadera andra länder.
Vad tycker du om att Förenta Staterna invaderade Irak 2003?
Eller Nato som bombade skiten ur Al-Gaddafi 2011.
Mycket som väst gjort har haft dåligt resultat, tex i Afghanistan som nu är tillbaka på ruta ett igen.

Men det är stor skillnad på att ingripa i ett pågående inbördeskrig eller att angripa sitt grannland helt oprovocerat. Jag gör även skillnad på demokrati och diktatur. Det du beskriver är när demokratier lägger sig i situationen i diktaturer. Det skulle vi kunna låta bli, vända ryggen till, låtsas ingenting om, de har väl den regim de förtjänar, vilka är vi att påtvinga dem vår demokrati.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C Capative skrev:
Det är såklart helt fel av Ryssland att invadera Ukraina.

Väst är inte så mycket bättre när det kommer till att invadera andra länder.
Vad tycker du om att Förenta Staterna invaderade Irak 2003?
Eller Nato som bombade skiten ur Al-Gaddafi 2011.
USA och Europa tillhör den "fria världen och kan därför inte göra fel, varesig man Bombar isönder Irak, Libyen eller indirekt Palestina.

Demokratiska bomber = bra.
Odemokratiska bomber = dåliga.

Förstår man inte det blir dessa trådar helt obegripliga.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
USA och Europa tillhör den "fria världen och kan därför inte göra fel, varesig man Bombar isönder Irak, Libyen eller indirekt Palestina.

Demokratiska bomber = bra.
Odemokratiska bomber = dåliga.

Förstår man inte det blir dessa trådar helt obegripliga.
Du beskriver dilemmat. Antingen låta odemokratiska bomber bomba sönder odemokratiska länder (och inte bry sig) eller låta demokratiska bomber bomba sönder valda delar av det odemokratiska (själva kärnan) i hopp om en bättre värld.

Vi kan även vara helt passiva tills alla bomber är odemokratiska så slipper vi dilemmat.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
C Capative skrev:
Väst är inte så mycket bättre när det kommer till att invadera andra länder.
Vad tycker du om att Förenta Staterna invaderade Irak 2003?
Eller Nato som bombade skiten ur Al-Gaddafi 2011.
Saddam Hussein krigade mot Iran i 8 år (utan anledning), sedan var det Kuwait´s tur.
En så pass lynnig våldsam diktator kan inte få fortsätta hota & tortera.

Egypten hade inbördeskrig & kaos samt en idiotdiktator som inte ens folket ville ha.
Civila dog till både hö & vä, & detta kunde inte fortsatta.
Så folket i Egypten dödade själva Muammar Gaddafi
 
  • Wow
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Egypten hade inbördeskrig & kaos samt en idiotdiktator som inte ens folket ville ha.
Civila dog till både hö & vä, & detta kunde inte fortsatta.
Så folket i Egypten dödade själva Muammar Gaddafi
Libyen
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
C Capative skrev:
Väst är inte så mycket bättre när det kommer till att invadera andra länder.
Vad tycker du om att Förenta Staterna invaderade Irak 2003?
Eller Nato som bombade skiten ur Al-Gaddafi 2011.
Tyckte det var skit då & tycker likadant idag.
Helt kontraproduktivt och ingen plan för vad som skulle hända efteråt.
Och jag ska inte säga om Bush uttalande om "de som inte är med oss, är emot oss", typiskt hjärndöd politiker att yttra sig så.
För att inte nämna alla lögner som spreds om massförstörelsevapen...
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
J jawen skrev:
ivila dog till både hö & vä, & detta kunde inte fortsatta.
Så folket i Egypten dödade själva Muammar Gaddafi
Nu var ju inte Gaddafi i Egypten, utan i Libyen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
C Capative skrev:
Det är såklart helt fel av Ryssland att invadera Ukraina.

Väst är inte så mycket bättre när det kommer till att invadera andra länder.
Vad tycker du om att Förenta Staterna invaderade Irak 2003?
Eller Nato som bombade skiten ur Al-Gaddafi 2011.
What about....

Alla människor gör fel, därför ska man inte kritisera någon som gör det?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
What about....

Alla människor gör fel, därför ska man inte kritisera någon som gör det?
Jodå. Men svansföringen borde anpassas därefter.
 
Fairlane
Intet Intet skrev:
Jodå. Men svansföringen borde anpassas därefter.
Dessa "USA gör också fel"-ursäkter när man kritiserar Rysslands krig är som att att ursäkta en pågående våldtäkt med att det finns andra som också begått våldtäkter.
Ursäkter som "Ryssland känner sig hotat" är som att ursäkta en våldtäkt med att personen har svårt att ragga.
Sen brukar argumentet "Det är en supermakt med kärnvapen, så det är inget man kan göra" dyka upp. De gängkriminella har mycket vapen och stort våldskapital så det är ingen idé att kritisera dem heller...

Nej, man måste inte anpassa sin svansföring, man kan utan att skämmas säga att Ryssland begår ett övergrepp, att Ryssland är ett odemokratiskt land, att Ryssland regelbundet begår krigsbrott, utan att jämföra med andra länder.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dessa "USA gör också fel"-ursäkter när man kritiserar Rysslands krig är som att att ursäkta en pågående våldtäkt med att det finns andra som också begått våldtäkter.
Ursäkter som "Ryssland känner sig hotat" är som att ursäkta en våldtäkt med att personen har svårt att ragga.
Sen brukar argumentet "Det är en supermakt med kärnvapen, så det är inget man kan göra" dyka upp. De gängkriminella har mycket vapen och stort våldskapital så det är ingen idé att kritisera dem heller...

Nej, man måste inte anpassa sin svansföring, man kan utan att skämmas säga att Ryssland begår ett övergrepp, att Ryssland är ett odemokratiskt land, att Ryssland regelbundet begår krigsbrott, utan att jämföra med andra länder.
Visst är Ryssland ett odemokratiskt land som kvalificerar sig för omvärldens kritik men i jämförelse med Usa:s och Israels folkrättsbrott och folkmord förbleknar deras övergrepp. Kan Ryssland fördömas och utsättas för sanktioner måste vi svara med ännu hårdare bestraffningar mot dessa länder.
Det finns redan prejudikat på hur skurkstater ska bemötas med handelssanktioner embargo och konfiskation av tillgångar eller gäller det bara för vissa.
 
  • Wow
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Visst är Ryssland ett odemokratiskt land som kvalificerar sig för omvärldens kritik men i jämförelse med Usa:s och Israels folkrättsbrott och folkmord förbleknar deras övergrepp. Kan Ryssland fördömas och utsättas för sanktioner måste vi svara med ännu hårdare bestraffningar mot dessa länder.
Det finns redan prejudikat på hur skurkstater ska bemötas med handelssanktioner embargo och konfiskation av tillgångar eller gäller det bara för vissa.
Det skulle nog också ha skett om det inte vore just för Rysslands krig mot Ukraina, EU vill helt enkelt inte riskera att USA åter stoppar stödet till Ukraina. Samtidigt ser man också risken att Trump skulle surna så mycket att han av ren illvilja skulle invadera Grönland trots allt. Det är helt enkelt billigare och säkrare att vänta drygt två år och låt ett val i USA lösa det problemet.
Ryssland kör ju inte efter samma model så där funkar inte att vänta på samma vis även om det nog är många som väntar på att Putin ska gå ur tiden med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.