Ukraina hade kärnvapen men gick med på att lämna dem till Ryssland. Sedan 1996 har Ukraina inte haft kärnvapen.

Kärnvapenargumentet faller. Även Natoargumentet. Det är skillnad på en klubb man frivilligt går med och en där man tvångsansluts.
 
Nazist hade annan betydelse och användning i Sovjetunionen jämfört med i Sverige. Det var värsta skällsordet och kunde användas om alla fiender. Nu använder Ryssland det på samma sätt.

(Som ordet hora som har haft en specifik betydelse i Sverige men på nysvenska används som allmänt skällsord).

Själv tycker jag man ska använda korrekta benämningar så det är tydligt vad man menar. Kalla en spade för en spade och ingenting annat.
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Russia has a long time mistreated other people, attacked their lands, taken their valuable assets and killed people
Yes, at least 1200 years Russia have act like this.
So when you talk about Russia, you can´t based it on "normal" countries behavior or actings.
 
C Capative skrev:
Det som händer i Ukraina är naturligtvis väldigt tragiskt.
Ryska invasionen beror b.l.a på interna konflikter mellan Högra sektorn och andra National Socialistiska grupperingar mot Ryssar, pro Ryssar. Dessa konflikter är underblåsta av Väst.
John Mearsheimer, professor i statsvetenskap på Univeristy Of Chicago har redovisat grundligt bakgrunden till den här konflikten som pågått långt innan 2014. Det är värt att se hans webseminarium som finns tillgängligt om man vill förstå bakgrunden till den här konflikten.

Även Svt släppte en dokumentär 2015 om Majdanrevolutionen som ger en klarare bild av vad som hänt och vilka intressen som ligger bakom i Väst, men den tog Svt bort efter kriget bröt ut 2022.
Ukraina - Revolutionens mörka sida.
Man kan naturligtvis säga att "det är tragiskt", men man kan också säga att det är åt h.lvete fel av ryssarna att invadera andra länder, OAVSETT SKÄL!

Oavsett vad som hände innan 2014 så var/är Ukraina ett fritt & suveränt land sedan 1991! Att sedan försöka komma med undanflykter om att väst gjorde si eller så är bara att köpa Putins narrativ.

Och lyckas Putin i Ukraina så fortsätter han med Moldavien, Georgien, Rumänien, Armenien, Azerbajdzjan osv och snart är USSR återupprättat, vilket är hans slutmål.

Sen har vi det lilla problemet Sverige där Gotland är en påle i ögat på Putin.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Unfortunately, many people do not seek information beyond what the media feeds them. For example, they have no idea about the events in Odessa in 2014, to which the European Court of Justice has now taken a stance. Sentencing Ukraine to pay compensation to the families of the pro-Russian demonstrators who were burned alive at that time. Although it is difficult to call compensation in such a case the amount of 12,000 Euro.
Du har missat den lilla, lilla detaljen att Ukraina är ett suveränt land och därmed kan bestämma sig för att ansluta sig till vad f.n som helst! Precis som alla andra suveräna länder, inkl Ryssland.

Att det sedan finns människor som prata alla möjliga språk i ett land är rätt naturligt och inget skäl för invasion.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Förlj pengarna ... vilka är de som ger mest pengar till Svenska Freds?
Kolla upp vem som står bakom bolagen som ger pengarna ...
( hint: kan det vara Ryzzar ?? )

Svenska Freds är köpta / styrda av Ryzzland. Ska ignoreras.
Och dessutom se hur det fick i Bucha ... det är vad som händer överallt där Ryzzland drar fram och det enda Ryzzland förstår är vapenmakt
Såna som Svenska Freds behövs för att dämpa den allmänna strids hetsen & få andra vinklar på problem, men de gör naturligtvis bäst nytta i tider av avspänning & inte som nu.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Lägg ner.... .du fantiserar ju i den egen värld och jag har aldrig sett något som styrker dina tankar.
Mina tankar om vad?
Mina tankar om att du har pratat om kinesiska tumskruvar?
Mina tankar om att du har stort förtroende för den amerikanska administrationen (det är lovande ut, ringer det en klocka?)
Mina tankar om att en stor del av nuvarande ledning i USA saknar erfarenhet inom området?
Mina tankar om att det är dumt att använda mobiltelefon och signal för känslig information?
P paralun skrev:
SAAB är ju inte "dumma i huvet" och att de kan tjäna en rejäl hacka på att komma runt utmaningen med mycket störande vindsnurror till havs. Men någon ska ju betala "kalaset" och det är ju skattepengar.
Ja, eller så fungerar det redan nu, dvs inga extrapengar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Tja du har du letat vitt och brett under samma sten.
Att Ryzzar är nazister är välkännt.
Nu börjar "nazist" bli ett lika urvattnat begrepp som "antisemit"...

Nazister tror på ett obermenschen & untermenschen och är livrädda för "rasblandning", dvs alla som kommer från ett visst land, "ras", religion osv är mördare/pedofiler/äter barn osv. Ungefär som våra SD'are som tror att ALLA som är muslimer är terrorister.

Antisemitism är fientlighet, fördomar eller diskriminering mot judar bara därför att de är judar.

Man är inte nazist för att man kritiserar enskilda tex muslimska företrädare.
Man är inte antisemit för att man kritiserar vad Israel eller israeliska bosättare gör mot palestinier.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Yes, at least 1200 years Russia have act like this.
So when you talk about Russia, you can´t based it on "normal" countries behavior or actings.
Ryssland fanns inte för 1200 år sedan.
Och det riktiga skämtet är väl att "Ukraina" fanns innan Ryssland. Ryssland uppstod ur Kiev-riket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssland
 
L lat skrev:
Nu börjar "nazist" bli ett lika urvattnat begrepp som "antisemit"...

Nazister tror på ett obermenschen & untermenschen och är livrädda för "rasblandning", dvs alla som kommer från ett visst land, "ras", religion osv är mördare/pedofiler/äter barn osv. Ungefär som våra SD'are som tror att ALLA som är muslimer är terrorister.

Antisemitism är fientlighet, fördomar eller diskriminering mot judar bara därför att de är judar.

Man är inte nazist för att man kritiserar enskilda tex muslimska företrädare.
Man är inte antisemit för att man kritiserar vad Israel eller israeliska bosättare gör mot palestinier.
Ja och enl Ryssar är alla som inte är Ryssar lägre stående och dessa förtjänar inget självbestämmande.
Så just att Ryssland och Ryssar är nazister det är välkänt och syns direkt man kollar på både rysk statsmedia och på sociala medier från ryska privatpersoner.
 
M MrDizzy skrev:
Ja och enl Ryssar är alla som inte är Ryssar lägre stående och dessa förtjänar inget självbestämmande.
Så just att Ryssland och Ryssar är nazister det är välkänt och syns direkt man kollar på både rysk statsmedia och på sociala medier från ryska privatpersoner.
Men nu begår du samma misstag som så många, du drar alla ryssar över en kam.
Det är utan tvekan så att det finns en hel del ryssar som resonerar som du, men långt ifrån alla.
Att Putin resonerar så betyder inte att Ivan också gör det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lat skrev:
Men nu begår du samma misstag som så många, du drar alla ryssar över en kam.
Det är utan tvekan så att det finns en hel del ryssar som resonerar som du, men långt ifrån alla.
Att Putin resonerar så betyder inte att Ivan också gör det.
Jo men det fanns de som inte höll med Nazisterna i Tysklad på 30talet med, det förändrar inte saken att Tyskland under Hitler var nazistiskt på samma sätt som idag är Ryssland nazistiskt.
Att hävda något annat är att försöka blanda korten
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
C
Fairlane
C cpalm skrev:
Inte för att försvara Puttin, men det är väl bl.a. detta han pratar om när han pratar om Nazisterna i Ukraina:
[länk]
Visst finns det Ukrainska nazister, men det är ju även ledningen man talar om när man ska "avnazifiera" Ukraina.

För ryska sidan strider bland annat Rusitj, så nazister i sig är inget problem för Putin. De som kämpar på den ryska sidan är ok...
 
  • Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
Frågan var: " vad är du beredd att offra för Sverige. Inte "vem kan malplacera zäta flest gånger".
Att dö för sitt land, är inte min stil. För det hjälper föga att bli ett ärofullt lik som bara skapar problem. Nej. Bättre upp att göra nytta. Vilker för mig skulle innebära att jag skulle göra det jag redan gör just nu. (Inklusive lite matlagning med mycket grädde 😀). Sysslar med transporter och allt därokring. Vilket det nog kommer att finnas behov av.
 
  • Älska
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.